היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת המדינה של שפינוזה

עבודה מס' 040932

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: טבעה של המדינה, מלוכה, אריסטוקרטיה,דמוקרטיה והתורה כחוקה מדינית-הנבואה והמדינה היהודית.

4,963 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בתפיסת המדינה של שפינוזה, כפי שבאה לידי ביטוי ב"מאמר התיאולוגי-מדיני", וביחסי הגומלין בין הדת למדינה כפי שבאו לידי ביטוי במדינה העברית, שהושתתה על חוקי התורה.
שפינוזה כתב את ספרו מתוך מטרה פוליטית מסוימת והיא חיזוק מדיניותו של יאן דה-ויט, אשר הקאלויניסטים נלחמו נגדו על סמך הבנתם את הכתוב בתורה.
שפינוזה, על מנת להלחם בקלויניסטים, הציג את תפיסתו לגבי המקרא כדי לערער את טענות הנגד שלהם. תפיסתו היתה, כפי שנראה, שהתורה הינה חוקה מדינית שנועדה לשמש את כינונה של מדינה יהודית, ותוקפה פג לאחר חורבן הבית. הנחתנו השניה היתה כי לא יכולה להיות סתירה בין הדת לבין הפילוסופיה, ולכן אל לה למדינה להגביל את חירות המחשבה . מן ההנחה השניה נובעת תפיסתו של שפינוזה לגבי המשטר הרצוי, שהוא המשטר הדמוקרטי.
העבודה מורכבת, על כן, משני חלקים: בחלקה הראשון אעסוק בתפיסת המדינה של שפינוזה, בעקרונותיה ובמסקנותיה. בחלק זה אציג את תפיסתו של שפינוזה אודות המשטר המדיני הרצוי, תוך הסתמכות על ספרו "המאמר המדיני". בחלקה השני אעסוק במדינה היהודית המושתת על חוקי התורה והמסקנות הנובעות ממנה, תוך השוואה לשיטות המשטר אותן ראינו בפרק הראשון.
המסקנה העיקרית העולה מתוך ניתוח זה היא שהדת והמדינה צריכים להיות מופרדים זו מזו. כפי שנראה בגוף העבודה, חוסר הפרדה כזה היווה את הגורם לחורבנה של המדינה היהודית, ומהווה את הגורם לאי היתכנותה של מדינה כזו בזמנו של שפינוזה, ואף בזמננו. הפרדה כזו משמעה שאין למדינה סמכות להתערב בדת, ולמעשה בתבונה בכלל, ואין לדת לתפוס את מקומה של המדינה כחוקה המסדירה את חיי האזרחים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תפיסת המדינה של שפינוזה : טבעה של המדינה, מלוכה, אריסטוקרטיה, דמוקרטיה
3. התורה כחוקה מדינית : הנבואה, המדינה היהודית
4. סיכום
5. הערות שוליים
6. ביבליוגרפיה

מקורות:

מאמר תיאולוגי מדיני, ח. וירשובסקי (תרגום), תשמ"ט.
מאמר מדיני, ח. וירשובסקי (תרגום), תשמ"ב.
עמיהוד גלעד, דרכה של תורת שפינוזה לשיטה פילוסופית.
מנחם דורמן, ויכוחי שפינוזה באספקלריה יהודית, 1990.
גרשון ויילר, תאוקרטיה יהודית, 1976.
ירמיהו יובל, שפינוזה וכופרים אחרים, 1988.
זאב לוי, שפינוזה ומושג היהדות, 1983.
חיים יהודה רות, הדת וערכי האדם: על הדת והמדינה והמסכת התאולוגית פוליטית של שפינוזה, תשל"ג.
H. E. Allison, Benedict de Spinoza, An Introduction, 1987.
Gail Belaief, Spinoza's Philosophy of Law, 1971.
Douglas J. Den Uyl, Power, State and Freedom, 1983.
Robert J. McShea,The Political Philosophy of Spinoza, 1968.

תגים:

יהדות · פילוסופיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת המדינה של שפינוזה", סמינריון אודות "תפיסת המדינה של שפינוזה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.