היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הטרור על המשק הישראלי

עבודה מס' 071204

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת ההשלכות של פעולות האיבה במדינת ישראל על התל"ג, על התיירות, על הצריכה הפרטית, על האינפלציה ועל הוצאות הביטחון של מדינת ישראל?

5,721 מילים ,14 מקורות ,2017

תקציר העבודה:

ישראל הינה מדינה החיה בצל טרור מיום היווסדה. מלחמות רבות פקדו את מדינת ישראל לאורך שנותיה בהם מלחמת העצמאות, ששת הימים, יום כיפור, שלום הגליל וכן מלחמת לבנון השנייה. תוצאות של מלחמות אלה על כלכלת ישראל ברורה וניכר כי בשנים שלאחר מלחמות גדולות, ובפרט מלחמת ששת הימים, הכלכלה פורחת בשל הצורך למלא את אבדני ונזקי המלחמה לרבות שורות אנשי הצבא וציוד הלחימה. מעבר למלחמות הנ"ל, ישראל, כפי שציינתי, מצויה בצל מלחמת טרור רציפה אשר עוצמתה משתנה בין השנים כאשר מספר אירועים מרכזיים מובילים לכך בהן אינתיפאדה ראשונה ב-1987 אשר פרצה בשל מספר אירועים מקדימים וכן האינתיפאדה השניה בשנת 2000 עם עליית אריאל שרון ז"ל להר הבית.
מאז אוקטובר 2000 נמצאת ישראל במלחמה ממושכת, אשר לראשונה בתולדותיה, מתנהלת בחלקה הגדול בשטחה, תוך פגיעה משמעותית ומתמשכת בעורף. התוצאה במישור הכלכלי מתבטאת במיתון הקשה והממושך ביותר בתולדות המשק הישראלי. התוצר הגולמי המקומי הצטמצם בין השנים 2000-2001 ב-0.9%, המבטאים ירידה מצטברת של 6 אחוזים לנפש. כמו כן, בתוך שנתיים מתחילת האינתיפאדה השנייה ירד התוצר מרמה של 18,100 דולר לרמה של 15,500 דולר לנפש.
מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון את השפעותיה הכלכליות השונות של פעולות האיבה על המשק הישראלי כ-25 שנה מתחילתה, כלומר לבחון מהן ההשלכות של פעולות האיבה במדינת ישראל על התוצר לאומי גולמי לנפש, על התיירות, על הצריכה הפרטית, על האינפלציה ועל הוצאות הביטחון של מדינת ישראל?
לפיכך, על מנת לענות על סוגיות אלה, המחקר סוקר תחילה את פעולות האיבה של האינתיפאדה הראשונה והשנייה כרקע להתפתחויות כלכליות במשק ובהמשך לכך מציג את ההשלכות הכלכליות של אינתיפאדה זו בטווח הקצר, כלומר מיד עם פרוץ האינתיפאדה ובטווח הארוך, כלומר 25 שנים לאחר תחילתה. בהמשך להצגת התיאוריות השונות הנ"ל, המחקר יבחן את ההשפעות של האינתיפאדה על המשק באמצעות רגרסיה רבת משתנים אשר תבחן את מובהקות השפעת האינתיפאדה על כל אחד מן המשתנים ובסוף תציג את ההשפעה המובהקת ביותר של אינתיפאדה זו.
ראוי בהקשר זה לציין כי האינתיפאדה הראשונה והשנייה לא מהוות את הגורמים היחידים בהשפעתן על המשתנים השונים שתיארתי, אלא מתלווים לכך מלחמת לבנון השנייה וכן מבצע צוק איתן ועמוד ענן, וכן נפילת הבורסה העולמית בשנת 2008 אשר השפיעה למעשה על היבטים נרחבים במשק הישראלי לרבות נושא האבטלה.

הדיון בהשפעות הביטחוניות על היבטים כלכליים במשק אינו פשוט. הצורך של מדינת ישראל במערכת ביטחון חזקה הוא עניין קיומי. מכאן ההכרח להקצות לביטחון נתח גדול יחסית מתקציב המדינה, לעומת המקובל ברוב מדינות העולם. עם זאת, הצורך לקבוע סדר עדיפויות לאומי יוצר דיון מתמשך בנוגע להיקף המשאבים הכלכליים המופנים לביטחון על חשבון יעדים לאומיים אחרים. במצב זה אמורה הממשלה להימצא כביכול בדילמה: אם תגדיל את תקציב הביטחון, היא עלולה להביא לקריסת המשק; ואם תצמצם את התקציב, המדינה עלולה לספוג אסון ביטחוני. הוויכוח הזה מוכר לממשלה ולציבור וחוזר מדי שנה במהלך הדיונים לקראת הצבעה על תקציב המדינה (אבן, 2010).

כלי המחקר בסמינר זה הינו רגרסיה מרובת משתנים באמצעות תכנת Excel. באמצעות תכנה זאת חושבו ערכי ה-P value של כל משתנה כאשר בכל רגרסיה ופחת המשתנה בעל ערך ה-P value הכי גבוה עד מציאת המשתנה המסביר בעל ההשפעה המקסימאלית על משתנה המוסבר.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. רקע ונתונים
2.1 אירועי טרור
2.1.1 שנות ה-90
2.1.2 שנות ה-2000
2.2 הגדרת בטחון
2.3 מדידת הביטחון
2.4 השפעות כלכליות של הטרור והבטחון על המשק הישראלי
2.4.1 הוצאות ממשלה ביטחוניות
2.4.2 צריכה ביטחונית כאחוז מתוצר מקומי גולמי
2.4.3 הוצאות אישיות ורמת סיכון
2.4.4 הכנסות המדינה מתיירות פנים וחוץ
3. שיטת המחקר
3.1 משתני המחקר
3.2 שיטת המחקר
3.3 כלי המחקר
3.4 טווח נתוני המחקר
3.5 הליך איסוף הנתונים
3.6 שיטות סטטיסטיות
4. ממצאי המחקר
4.1 רגרסיה שלב א'
4.2 רגרסיה שלב ב'
4.3 רגרסיה שלב ג'
4.4 רגרסיה שלב ד'
5. דיון
6. ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

בין ישראל לארגוני הטרור הפלסטיניים מתנהל מאבק ממושך ועקוב מדם, שגבה עד כה קורבנות רבים. מאבק זה הגיע לשיאו בתקופת "אינתיפאדת אל-אקצא". גם מחוץ לזירת העימות הישראלי-פלסטיני אנו עדים בשנים האחרונות להתגברות מתמדת של פעילות טרור אזורית ובין-לאומית, אשר בעטייה הפכה סוגיית הטרור לבעיה מרכזית בעיני מדינות רבות. עם זאת, אין הגדרה מוסכמת למושג "טרור", ושלל ההגדרות והפרשנויות שלו תלויות במידה רבה בנקודת מבטו של המתבונן. מעשי אלימות הנחשבים במקום מסוים לפעולות טרור עשויים להיחשב במקום אחר למאבק מזוין או להתנגדות לגיטימית (בן דוד, 2004).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הטרור על המשק הישראלי", סמינריון אודות "השפעת הטרור על המשק הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.