היישום אינו מחובר לאינטרנט

מדינת ישראל ואזרחיה הערבים-פלסטינים בתקופת הממשל הצבאי: בין דמוקרטיה לביטחון

עבודה מס' 071113

מחיר: 449.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עד כמה הושתתה הקמת הממשל הצבאי במדינת ישראל על צורך ביטחוני?

9,430 מילים ,25 מקורות ,2018

תקציר העבודה:

ההחלטה על חלוקתה של ארץ ישראל נתקבלה באומות המאוחדות ב-29 לנובמבר, שנת 1947. על פי הנוסח שלה, קבעה ההחלטה כי ארץ-ישראל תחולק ל-2 מדינות - מדינה ליהודים, ומדינה לערבים. אחרי שההחלטה נתקבלה, פרצה מלחמה בין היישוב היהודי בארץ לבין ערביי ישראל. אחרי הקמת מדינת ישראל, הוסיפה המלחמה לשרור בין מדינת ישראל למדינות ערב. הייתה זו מלחמת העצמאות של שנת 1948. במלחמה זו ניצחה ישראל על מדינות ערב, והחלטה מפי האו"ם הרחיבה את גבולותיה. ערביי ישראל יצאו מן המלחמה וידם על ראשם, כאשר הרוב נטשו את מדינת ישראל, או גורשו. הערבים שנותרו במדינת ישראל - לא היו אהודים - לא על הצד הישראלי ולא על מדינות ערב, משום ששני הצדדים ראו בהם לא נאמנים. עם בוא מלחמת העצמאות לסיומה, היו במדינת ישראל כ- 160,000 ערבים פלסטינים, שמדינת ישראל החליטה להקים ממשל צבאי, על מנת לפקח עליהם.
עבודה זו עניינה במטרותיו של הממשל הצבאי שהוקם במדינת ישראל לאחר מלחמת העצמאות על אזרחים ערבים-פלסטינים, והיחס בינו לדמוקרטיה. מסגרת הזמן של המחקר תהיה אפוא מוגבלת לשנים שבהן ממשל צבאי הוטל על אזרחיה הערבים-הפלסטינים של מדינת ישראל - כלומר: בין השנים 1948 עד 1966.
שאלת המחקר אשר תעמוד לבחינה בעבודה זו היא:
- עד כמה הושתתה הקמת הממשל הצבאי במדינת ישראל על צורך ביטחוני, ביחס לאזרחים הערבים של מדינת ישראל בכל תחומיה: בצפון הארץ (בגליל), במרכזה (במשולש) ובדרומה של ישראל (הנגב), או שמא היו לה סיבות אחרות, כמו למשל, כי הממשל הצבאי שימש ככלי של שליטה פוליטית, כלכלית וחברתית של המדינה במיעוט הערבי. מנגנון זה שלט על חיי האוכלוסייה הערבית בישראל מימי הקמת המדינה ועד ל- 1 דצמבר, 1966, עד כי ממשלתו של לוי אשכול ביטלה אותו.
השערת המחקר:
- הממשל הצבאי, שהוקם בתקופה הנדונה, לא היה דרוש כדי לענות על הצורך הביטחוני במדינת ישראל, אלא מסיבות אחרות, כמו: שליטה על חיי אוכלוסייה הערבית בישראל מימי הקמת המדינה ועד ל- 1 בדצמבר, 1966, וכי החטיא את מטרתו האמיתית, משום שפגע ולא חיזק את האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל.
לשם בדיקת ההשערה, תתבסס עבודה זו על התיאוריה הפרשנית, אשר חוקרת אמונות, רעיונות או שיחים, כפי שאלה מתפקדים בתוך פעולות, פרקטיקות ומוסדות, ומעניקות להם הקשר. התיאוריה הפרשנית ישימה לכל סוגי המחקר הפוליטי (מארש וסטוקר, 2005).
זאת ועוד: חקר הפוליטיקה נשען על צורת ההסבר הנראטיבית, הסיפורית, כאשר אנו מסבירים פעולות, פרקטיקות ומוסדות בכך, שאנו מספרים סיפור - כיצד הן התפתחו ונעשו למה שהם, ואולי גם איך הם משתמרים. הסיפר (הנראטיב) ממלא אפוא בחקר הפוליטיקה תפקיד מקביל לתיאוריות במדעי הטבע. סיפר כזה יכול להיבנות בסדר כרונולוגי, ולהכיל מרכיבים כמו: עדויות, פעולות ואירועים, אם כי הסיפורים אינם יצירות הדמיון (מארש וסטוקר, 2005).
השיטות האיכותניות הן מושג כללי, המתייחס לשורה של טכניקות, כאשר הטכניקה אשר תשמש למטרת מחקר זה היא חקר של טקסטים איכותניים, כמפורט ברשימה להלן.
השיטות האיכותניות ממלאות תפקיד חשוב, אם כי מוסתר מעט, במדע המדינה, למשל, יחידים וקבוצות בזירה הפוליטית הרשמית. אפשרי להשתמש בטכניקות שונות לייצור "חומרי הגלם", לשם פיתוח דיון בסוגיות באופן בלתי מובנה. במחקר זה נראה כי השיטות האיכותניות מתאימות לשימוש במחקר זה, כשמטרת המחקר היא לבחון את חומר הגלם הזה ואת המשמעויות שאפשר להצמיד לו.
זאת ועוד: שיטות איכותנית מקדישות תשומת לב מיוחדת לסוגיות של הקשר, בהציבן את חומר הגלם בהקשר של הסביבה החברתית הרחבה שלו. גישה זו מכונה "גישה הוליסטית".
ולבסוף, השיטות האיכותניות מתאפיינות בלכידת משמעות, תהליך והקשר.

תוכן עניינים:
פרק 1: מבוא
פרק 2: סקירה ספרותית
2)א' הקמת מדינת ישראל - הרקע להקמת הממשל הצבאי והממשל הצבאי במדינת ישראל
1). הרקע להקמת הממשל הצבאי, לפני הקמת המדינה
*) נתונים מספריים
2)ב' הקמת המדינה
*). מצבם של הערבים בארץ ומעמדם
*). שלטונות המדינה ויחסם כלפי המיעוט הערבי בארץ
2)ג' הקמת הממשל הצבאי
2)ד' מה עומד מאחורי עובדות אלה? - המדיניות הישראלית והחלטותיה של ישראל
2)ה' תיאוריות עיקריות בנושא
פרק 3: שיטה
שאלות המחקר והשערות:
שיטת החקר:
פרק 4: סיבות אחרות להקמת הממשל הצבאי ולהימשכותו, והחברה הערבית תחת הממשל הצבאי; עד כמה היה הממשל הצבאי על אזרחים ערבים-פלסטינים נחוץ, ומה היו מטרותיו?
1). שליטה ביטחונית
- מסמכים על אוריינטציה לאומית (אנטי ציונית) של תושבי האזור
- דוגמאות:
- מסמכים על תיגמול סייענים באופן כללי
- מסמכים על החכרת אדמות למודיעים - מקרה לדוגמה לתיגמול כשיטת פעולה:
2). שליטה פוליטית
א. ברמה הארצית -
ב. ברמה המקומית -
- מסמכים על המניפולציות של השב"כ במועצות המקומיות:
ג. הפקעת קרקעות של ערבים
- מסמכים על התעלמות המוסדות מתחושת המצוקה של הערבים:
פרק 5: היחס בין ממשל צבאי לדמוקרטיה
דוגמאות
חיי היומיום של הערבים תחת הממשל הצבאי - בראי הדמוקרטיה
רשימת מקורות

* הערת מערכת: העבודה אינה כוללת פרק סיכום.

קטע מהעבודה:

אשר לרגשות לאומיים בקרב האוכלוסייה הערבית - שנה לאחר סיפוח המשולש כתב בן אלקנה, קצין משטרה, דו"ח מפורט, ובו הדגיש את האוריינטציה הלאומית (אנטי ציונית) של תושבי האזור, כאשר הדו"ח קובע, באשר למעורבות תושבי אזור המשולש במרד של השנים 1936-1939 ובמלחמת 1948, כי:
"מתוך כל האמור לעיל אנו נוכחים, שכפרי המשולש הדרומי היו נאמנים למסורת הערבית, לא החמיצו אף אחת מההזדמנויות כדי להוכיח את כושרם וחריצותם במעשי התוקפנות והאיבה כלפי היישוב. וגם כיום לאחר סיפוח כפרים אלו לשלטון הישראלי, לא השלימו הכפריים עם עובדה זו, ומחכים בכיליון (עיניים) לאותם הימים שיחזרו להיות תחת שלטון ערבי, ולפי ביטוים הם, ליום ה'מבורך' שחייהם יחזרו 'לאפיקם' 'ולמסלולם'". [1]
אך לאמתו של דבר מטרתו העיקרית של הדו"ח הייתה להקטין את אחריות המדינה למהפך ביחס של הערבים כלפיה (כהן, 2006).

תגים:

מיעוט לאומי · ערביי ישראל · ביטחון · פלסטינים · סכסוך · ממשל צבאי · מלחמת השחרור · מלחמת העצמאות · לאומיות · דמוקרטיה אתנית · פליטים · פלסטינים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מדינת ישראל ואזרחיה הערבים-פלסטינים בתקופת הממשל הצבאי: בין דמוקרטיה לביטחון", סמינריון אודות "מדינת ישראל ואזרחיה הערבים-פלסטינים בתקופת הממשל הצבאי: בין דמוקרטיה לביטחון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.