היישום אינו מחובר לאינטרנט

מחירי הדיור בישראל

עבודה מס' 071017

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הגורמים ליוקר מחירי הדיור בישראל?

5,618 מילים ,18 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

הצורך בדיור הולם הוא אחד מהצרכים הבסיסיים של האדם, והזכות לו מוכרת כאחת מהזכויות החברתיות הבסיסיות. זכות זו מהווה חלק מאגד הזכויות החברתיות בישראל, בין היתר מכוח האמנה הבינלאומית בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות, שישראל צד לה. כך גם בית המשפט העליון קבע לא אחת, כי היעדר קורת גג עולה כדי פגיעה בכבודו של אדם, שהינו ערך חוקתי מוגן על פי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ובין היתר, ברע"א 4905/98 יוסי גמזו נ' נעמה ישעיהו (פורסם במאגרים, 19.3.2001‏) נקבע כי "אדם המתגורר בחוצות ואין לו דיור, הוא אדם שכבודו כאדם נפגע"‏‏‏. הזכות לדיור מוכרת כזכות בסיסית גם במשפט העברי, ואת הפסוק "די מחסרו אשר יחסר לו" (דברים טו, ח), דרשו חכמים "'די מחסורו' - זה הבית" (כתובות סז ע"ב).
משבר הדיור מצוי על סדר היום הציבורי זה כמה שנים. משבר זה משפיע על רווחתם של תושבים רבים במדינה; הוא נדון בהחלטות ממשלה, בדיוני הכנסת, בתקשורת ובאקדמיה, והיה לאחד מהנושאים המרכזיים של המחאה החברתית בקיץ 2011. גם בימים אלה עדיין נמשכת מגמת העלייה במחירי הדיור ומשבר הדיור עדיין לא בא על פתרונו. הוא משפיע על רווחת תושבים רבים במדינה. הוא נדון בממשלות ישראל שקיבלו החלטות בעניין. גם הכנסת עסקה בכך. משבר הדיור היה אחד הנושאים המרכזיים של המחאה החברתית בקיץ 2011. ואולם גם בימים אלה נמשכת - כפי שמוכחים המדדים השונים - מגמת העלייה במחירי הדיור ומשבר הדיור לא בא על פתרונו.
לממשלת ישראל יש השפעה רבה על שוק הדיור ויש מקום לעשייה רבה שלה. כך גם לשלטון המקומי, למוסדות התכנון של המדינה ולרשות מקרקעי ישראל (רמ"י). לכך יש להוסיף את השפעת המדיניות המוניטארית של בנק ישראל ואת מדיניות המיסוי הלאומית.
לאור דברים אלה, המחקר בנוי באופן הבא: בחלק הראשון של המחקר מופיעה מתודולוגיית המחקר. חלק זה מציג את מטרת המחקר, שיטת המחקר, כלי המחקר ושיטת איסוף הנתונים.
החלק השני הינו פרק סקירת הספרות הסוקר בצורת משפך את משבר הדיור בארץ לעומת מדינות מפותחות נוספות, את התפתחות משבר מחירי הדיור בארץ לאורך שנים נבחרות, את המגמה של משבר הדיור בשנים האחרונות וכן את הגורמים למגמה זו מהיבטים כלכליים וחברתיים. בנוסף, בפרק זה מסוקר מדיניות בנק ישראל בנושא מחירי הדיור ופעולות נבחרות של בנק זה, וכן מדיניות הממשלה בנושא ופעולות שלה בהתמודדות עם משבר הדיור של השנים האחרונות.
החלק השלישי הינו סיכום הספרות התיאורטית בשילוב עם דיון בדבר הסקירה הספרותית. חלק זה מסכם למעשה את כלל הספרות ומציג דיון הבוחן את סיכום זה ומציעה זוויות ראיה שונות לחומר התיאורטי הרב. בנוסף, בחלק זה מוצג מגבלותיו של מחקר זה והצעות למחקרי המשך נוספים אשר יכולים לתרום לסוגיה הנבחנת במחקר זה.
לפיכך, בחרתי לבחון במחקר זה מהם הגורמים ליוקר מחירי הדיור בישראל. אני מוצא בחקר נושא זה חשיבות רבה בשל העובדה כי נושא יוקר הדיור בארץ משפיע גם עלי באופן ישיר כאזרח המעוניין לרכוש בית במחיר הוגן, תוך יכולת עמידה בהחזרים החודשיים, ולאור התחזית הנראית כי מחירי הדיור בארץ עדיין נמצאים במגמת עליה תלולה ביחס לשכר הריאלי שנשחק ובעצם מרחיק כל יום שעובר את החלום לבעלות על דירה בישראל.
כלי המחקר בו נעשה שימוש במחקר זה הינו ניתוח ספרותי. כלי זה נועד לשם הבנת הסיבות שהביאו למשבר הדיור בישראל באופן המקצועי ביותר וזאת מתוך התבססות על מחקרים קודמים בנושא.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. מטרות המחקר והמתודולוגיה
2.1 מטרת המחקר
2.2 שיטת המחקר
2.3 כלי המחקר
2.4 תהליך איסוף הנתונים
3. סקירת ספרות
3.1 הזכות לדיור בישראל
3.2 ענף הדיור בישראל בהשוואה עולמית
3.3 מחירי הדיור בארץ- תמורת ומגמות
3.4 גורמים המשפיעים על מחירי הדיור
3.4.1 ביקוש מול היצע
3.4.2 משקיעים
3.4.3 שכר ריאלי
3.5 מדיניות בנק ישראל
3.6 מדיניות הממשלה ופעילותה בתחום הדיור בישראל

4. דיון ומסקנות
4.1 דיון
4.2 מגבלות המחקר הנוכחי
4.3 כיווני מחקרים נוספים
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הזכות לדיור נאות מוכרת כאחת מזכויות האדם במשפט הבין-לאומי ומעוגנת בהצהרות של ארגון האומות המאוחדות ובאמנה הבין-לאומית בדבר זכויות האדם מהבחינה הכלכלית, החברתית והתרבותית (שהם-קראוס, 2011). כמו רוב מדינות העולם, גם מדינת ישראל חתומה כאמור על אמנה בין-לאומית בנושא שמירה על זכויות האדם ובזאת היא מחויבת לכבד את הזכות לדיור נאות. יודגש כי הזכות לדיור נאות מקבלת משנה תוקף מכוח שליטתה של המדינה, כמעט באופן מוחלט, על שטחי מקרקעי ישראל (מור, 2008).

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מחירי הדיור בישראל", סמינריון אודות "מחירי הדיור בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.