היישום אינו מחובר לאינטרנט

מצוקת הדיור בישראל

עבודה מס' 071015

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת הגורמים העיקריים למשבר הדיור בישראל.

6,845 מילים ,22 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

החל משנת 2008 ועד דצמבר 2014, חלה עלייה ריאלית חדה במחירי הדירות ובגובה שכר הדירה בישראל (להלן - מחירי הדיור). לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדד מחירי הדירות עלה בכ-55% והמחיר הממוצע של שכר הדירה עלה בכ-30%. אחד הגורמים לכך הוא מחסור בעשרות אלפי דירות שנוצר עקב היקפן המצומצם של התחלות הבנייה ביחס לגידול במספר משקי הבית. אל מול מחירי הדיור הנוסקים עלתה ההכנסה הממוצעת של משקי הבית באופן מתון. שתי מגמות אלו הביאו לידי הכבדה ניכרת בנטל הוצאות הדיור של משקי הבית, המשפיעה בעיקר על שכבות האוכלוסייה החלשות ועל אלו המשתייכות למעמד הביניים. להכבדה בנטל הוצאות הדיור עלולות להיות השלכות מרחיקות לכת הנוגעות לחייו ולרווחתו של הפרט ולחוסנו הכלכלי. אם ימשיכו מגמות אלו הן עלולות להשפיע לרעה על מצב המשק כולו.
מחקר זה מטרתו להציג את הרקע למשבר הדיור בישראל תוך בחינת הגורמים השונים לעליית מחירי הדיור בארץ אל מול שכר ריאלי של שכירים, מדיניות בנק ישראל, מדיניות הממשלה, משקיעי נדלן שונים, וביקוש והיצע של דיור. ממצאי מחקר זה מצביעים על כך כי משבר הדיור בישראל אינה תופעה יחודית ומאידך עוצמתו ואריכותו איננה זהה למגמה במדינות מפותחות אחרות. עם עליית מחירי הדיור אל מול עלייה תלולה בביקוש, עליה מתונה בשכר ריאלי ובהיצע, נוצרה בועת נדלן אשר מהווה מכשול משמעותי עבור אזרחים לקנות דירה למגורים. מדיניות הממשלה בהתמודדות עם מגמה זו אינה באה לידי ביטוי בפעולותיה האחרונות וכל הפרויקטים של דיור בר השגה, מחיר מטרה, תמ"א 38 וכולי אינם צלחו.

בחלק הראשון של עבודתי אציג סקירת ספרות אשר סוקרת ומגדירה את מחירי הדירות בישראל לאורך 30 השנים האחרונות, את הגורמים העיקריים אשר באים בקשר חיובי ושלילי עם מחיר הדיור, את הבועת נדלן שהחלה צומחת לאורך העשור האחרון ואת המענה שניתן לסוגיה זו על ידי הממשלה מתוך כוונה לעצור את 'כדור השלג' של מחירי הדיור בארץ. בנוסף, בחלק זה אציג את צד ההיצע וצד הביקוש של דירה בישראל וכיצד אלה, במערכת שיווי המשקל, משפיעים על מחירי הדיור בארץ. בחלקו השני של המחקר אציג דיון הבוחן את סקירת הספרות, מציג את עיקריה ודן בממצאיה.

לאור הדברים שציינתי עד כה, בחרתי לבחון ולנסות לענות על שאלת החקר המובילה בעבודה זו והיא: מהם הגורמים העיקריים למשבר הדיור בישראל?

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. מטרות המחקר והמתודולגיה
2.1 מטרת המחקר
2.2 שיטת המחקר
2.3 כלי המחקר
2.4 תהליך איסוף הנתונים
3. סקירת ספרות
3.1 הזכות לדיור בישראל
3.2 ענף הדיור בישראל בהשוואה עולמית
3.3 מחירי הדיור בארץ- תמורות ומגמות
3.4 שכר ריאלי
4. גורמים המשפיעים על מחירי הדיור
4.1 ביקוש
4.2 היצע
5. מדיניות בנק ישראל
6. מדיניות הממשלה ופעילותה בתחום הדיור בישראל
7. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 מגבלות המחקר
5.3 הצעות למחקרי המשך
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הזכות לדיור נאות מוכרת כאחת מזכויות האדם במשפט הבין-לאומי ומעוגנת בהצהרות של ארגון האומות המאוחדות ובאמנה הבין-לאומית בדבר זכויות האדם מהבחינה הכלכלית, החברתית והתרבותית (שהם-קראוס, 2011). כמו רוב מדינות העולם, גם מדינת ישראל חתומה כאמור על אמנה בין-לאומית בנושא שמירה על זכויות האדם ובזאת היא מחויבת לכבד את הזכות לדיור נאות. יודגש כי הזכות לדיור נאות מקבלת משנה תוקף מכוח שליטתה של המדינה, כמעט באופן מוחלט, על שטחי מקרקעי ישראל (מור, 2008).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מצוקת הדיור בישראל", סמינריון אודות "מצוקת הדיור בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.