היישום אינו מחובר לאינטרנט

פוליטיקה רוסית מאז גורבצ'וב - 1985-2009

עבודה מס' 070776

מחיר: 149.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בשתי שאלות: 1. תפקידו של גורבצ'וב בהתמוטטות ברית המועצות; 2. האם תרמה הנשיאות לייצוב הדמוקרטיה ברוסיה?

3,684 מילים ,14 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

הערת מערכת: העבודה כוללת שני מקורות בשפה הרוסית.

1.
קיים ויכוח בין החוקרים לגבי תפקידו של גורבצ'וב בהתמוטטות ברית המועצות. יש הגורסים שההתמוטטות היתה בלתי נמנעת. מנגד יש חוקרים הגורסים, כי מדיניות הרפורמות הלא-עקבית של גורבצ'וב היתה הסיבה העיקרית להתמוטטות ברית המועצות.

אבקש לטעון, כי לא ניתן לקבוע שהתמוטטותה של ברית המועצות היתה בלתי נמנעת, שכן היו עוד אפשרויות למיתון מדיניותה של ברית המועצות, אשר אופיינה במלחמה הקרה. עם זאת, ברור כי לגורבצ'וב היתה תרומה נכבדה, אם לא בעצם עובדת התמוטטותה של ברית המועצות, אזי בהחשת התהליך.

2.
ישנה הסכמה בקרב החוקרים כי הנשיאות היתה גורם משמעותי בפוליטיקה הפוסט-קומוניסטית ברוסיה, אולם אין הסכמה באשר לשאלה האם תרמה הנשיאות לייצוב הדמוקרטיה ברוסיה. מה היה תפקידה של הנשיאות הרוסית בעניין?

אבקש לטעון, כי בעוד שהנשיאות הרוסית הביאה לייצוב המערכת החברתית והכלכלית במדינה, הרי שלא ייצבה את הדמוקרטיה ברוסיה. זאת משום שהשלטון הריכוזי של הנשיאות, בעיקר מאז עלייתו של ולדימיר פוטין לשלטון, הוביל לשליטה בתהליכים פנימיים, אשר עיצבו את המערכת הפוליטית על פי רצון הנשיא ופחות על פי הליכים דמוקרטיים אשר ביטאו את רצון הרוב. עם זאת, יש לציין את הפופולאריות של פוטין, אשר נובעת, ככל הנראה, מיכולתו להעניק למדינה יציבות, הן חברתית והן כלכלית, על כן ההליכים הדמוקרטיים הפורמאליים זוכים כנראה לפחות משקל.

תוכן העניינים:
שאלה א.1.
הקדמה
ההיבט הכלכלי
ההיבט המדיני
דעה אישית
שאלה ב.2.
הקדמה
הצלחות נשיאותו של פוטין
הריכוזיות הנשיאותית
הון ושלטון
אופוזיציה
דעה אישית
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בעוד שבתקופת דוקטרינת ברז'נייב, אשר נמשכה עד לימי הפרסטרויקה של גורבצ'וב, דגלו שלטונות ברית המועצות במכאניזם ובבידול, תוך שימוש במושגים של כוחות החושך, הלא הם המערב, מול כוחות האור, שהינם השלטונות הקומוניסטיים של ברית המועצות והגוש הסובייטי, הרי שעולם המושגים של גורבצ'וב היה שונה בעליל והביע פתיחות ורעיונות גלובליים. הוא השתמש במושגים כמו "הקהילייה הבינלאומית" ואינטגרציה", ובכך פתח את תקופת הפרסטרויקה, אשר יצרה התקרבות אל המערב. דוגמא לכך הינו הסכם שטוקהולם משנת 1986, אשר היווה נקודת ציון לשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים עד אז. בפועל פתחה ברית המועצות את שעריה ליוזמות מערביות, ובדצמבר 1989 נחתם בין הקהילה האירופאית לברית המועצות הסכם סחר לעשר שנים. במקביל הנהיגה ברית המועצות הקלות על סחר חוץ, תוך נטילת הלוואות עצומות מבנקים מערביים . הדבר נבע בין השאר ממצבה הרעוע של ברית המועצות. בעוד שהכנסות ה-Visgrad group (צכיה, הונגריה, פולניה וסלובקיה), אשר היו חלק מהגוש הסובייטי עד התפרקותו, החלו לעלות לעומת שנת 1989-1990, או שגרעונן היה מצומצם יחסית, הרי שהגירעון הרוסי היה עמוק בהרבה וביטא התמוטטות כלכלית(6).

תגים:

פרסטרויקה · ברית המועצות · מדיניות חוץ · דמוקרטיה · המלחמה הקרה · נפילת

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פוליטיקה רוסית מאז גורבצ'וב - 1985-2009", סמינריון אודות "פוליטיקה רוסית מאז גורבצ'וב - 1985-2009" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.