היישום אינו מחובר לאינטרנט

תקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האיראניים

עבודה מס' 070758

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת האפשרות לתקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האיראניים, בכפוף לתפיסת הביטחון של ישראל ולאופן שבו מתקבלות החלטות בנושאים אלה.

11,126 מילים ,40 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

אבקש לבחון בעבודתי את האפשרות לתקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האיראניים. בחינה זו תערך בכפוף לתפיסת הביטחון של ישראל ולאופן שבו מתקבלות החלטות בנושאים אלה. תועלנה השאלות:
1. האם מדובר רק בתקיפה של הכור?
2. האם ניתן להציב יעד שאפתני יותר - חיסול הפרוייקט האיראני - או שאפתני פחות - עיכוב בפרוייקט?

בעבודתי ארצה לטעון, כי יש מקום להכנת תוכנית ולמוכנות עכשווית, כל אימת שיידרש, לתקוף את אתרי הגרעין בעירק. עם זאת, נראה כי יש להמתין למיצוי מהלכים נוספים, כמו עצירת תהליך הגרעין של איראן בדרכי שלום, שיתוף איראן ברבדים שונים של החברה והכלכלה האירופאית ובמקביל אישורה של איראן לפיקוח שוטף על אתרי הגרעין שלה.

טענתי זו מתבססת על כך, שבמקביל לתועלת העשויה לנבוע מהפצצת האיראנים, עלול להיגרם גם נזק רב אם תיכשל הפעולה. תקיפת אתרי הגרעין באיראן קשה בהרבה מתקיפת הכור העירקי. המרחק רב יותר, הטכנולוגיה העומדת לרשות האיראנים עדיפה בהרבה על זו שהיתה לעירקים, אתרי הגרעין מוגנים יותר וגם אין מידע מלא לגבי כולם. בנוסף, אם תיכשל הפעולה, יעשו האיראנים כל מאמץ כדי לגמול לישראל על פגיעתה זו. התגובה עלולה להיות נשק ביולוגי, הגברת הטרור, או כל מה שיימצאו לנכון. מכיוון שהמחיר עלול להיות כבד מאד ולכן פעולה התקפית עשויה להיות רלוונטית רק ברגעי צרה ממשית וממש לא כאופציה טרוויאלית.

לאחר שהוצגו במבוא ופורטו נקודות הרקע לבעיית הגרעין האיראני, יובאו בפרק הראשון מאפייני המדינה הגרעינית, התגרענותה של איראן, השתתפותה באמנות למניעת הפצתו של נשק גרעיני, הסיוע שהיא זוכה לו מרוסיה ויחסן של רוסיה ומדינות המערב לתהליך.
הפרק השני יבחן סיכויים לעצירת תוכנית האטום האיראנית. הפרק יתייחס לעמדות המערב בנושא זה וכן להיבטים צבאיים, מדיניים וטכניים אפשריים, הן מצד ישראל, הן מצד ארצותהברית והן מצד מערב אירופה.
הפרק השלישי יעסוק בשלבים האחרונים לפני קבלת ההחלטות, בשיקולי הבעד והנגד לתקיפה וכן בזמינותם של נתוני מודיעין ויכולת ביצוע, כדי לצאת לפעולת התקיפה. המסקנות תובאנה בדיון המסכם, אשר יבחן לכאן ולכאן את האופציות השונות.

תוכן העניינים:
מבוא
0.1. הצגת הבעיה האיראנית ומהותה
0.1.1.1. מרכיב הדת בעוינות האירנית כלפי ישראל
0.1.1.2. העוצמה האיראנית והסכנה לישראל
0.2. תפיסת הביטחון של ישראל - גישה תיאורטית
0.3. שאלת המחקר והטענה
0.4. תוכנית העבודה
פרק א: סכנת הגרעין ועמדתן של המעצמות
1.1. התפתחות הפוטנציאל הגרעיני האיראני
1.2. השתתפותה של איראן באמנות בינלאומיות לפיקוח על הפצת נשק גרעיני
1.3. יחסן של רוסיה ומדינות אירופה לרכישת נשק לא קונבנציונאלי על ידי איראן
פרק ב: עצירת פרוייקט הגרעין האיראני
2.1. השלב שבו נמצאים האיראנים בפיתוח הנשק הגרעיני
2.2. פריסת הגרעין האיראני
2.3. הנגישות הישראלית
2.4. עמדות המערב
2.4.1. ארצות הברית
2.4.2. מערב אירופה
פרק ג: קבלת ההחלטות בצד הישראלי
3.1. תפיסת הביטחון של ישראל - ניסיון ומחדלים
3.2. הערכות המודיעין
3.3. תהליך קבלת ההחלטות
3.4. מי יעצור את הגרעין העיראקי - שיקולים לגבי פעולות מערב אירופה וארצות הברית
דיון מסכם
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בניית כור גרעיני מחייבת טכנולוגיה שאינה נמצאת בידי כל מדינה וגם אם הטכנולוגיה נמצאת, יש צורך בחומרי גלם כדי להפיק מהכור תוצאות המשמשות הן לצרכי שלום [כמו הפקת חשמל] והן לצרכי מלחמה. בשנות ה-50 וה-60 היה הידע הגרעיני בידי מספר מועט בלבד של מדינות, כאשר אלו לא מיהרו לספקו למדינות אחרות. עד 1954 פיתחו רק ארה"ב בריטניה וברה"מ נשק גרעיני. עד 1964 הצטרפו למועדון המדינות בעלות נשק גרעיני גם צרפת וסין העממית (גרים, 1982: 250). הסיבות לשמירת הידע הגרעיני היו הן בגלל הסכנה בשימוש שתעשינה אותן מדינות בידע והן היוקרה שהיתה נחלתן של מעט המדינות שבידיהן היה נשק גרעיני. אמנם מרכז גרעיני העשוי לשמש גם לצרכי שלום אינו בהכרח בעל יכולת לייצר נשק גרעיני, אך בעצם קיומו של כור גרעיני יכול להוות מבוא לפיתוח נשק גרעיני בכך שניתן ליצור גרעיני אורניום מלאכותיים שישמשו לייצור פצצה גרעינית (נקדימון, 1993: 31-33).

תגים:

אטום · עימות גרעיני · אירן · הגרעין האיראני · תפיסת ביטחון · הפצת נשק גרעיני · קבלת החלטות · מודיעין · נשק אטומי · רוסיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האיראניים", סמינריון אודות "תקיפה ישראלית של מתקני הגרעין האיראניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.