היישום אינו מחובר לאינטרנט

קומדיות המצב בטלוויזיה הישראלית- שיקוף ותיעוד החברה הישראלית לאורך השנים

עבודה מס' 060587

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הטענה כי קומדיית המצב הישראלית משקפת את המציאות החברתית הישראלית המשתנה.

7,016 מילים ,13 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

בסדרות הטלוויזיה השונות המכונות קומדיות מצב, ניתן להבחין על פני ציר הזמן בשינויים שחלו המעמדות החברתיים ובתפקידי המגדר. אם בשנות ה-50 היה הגיבור הצבר, יפה הבלורית והתואר, המחוספס ולעיתים נבוך ויחד עם זאת המאצ'ו השולט בכל, נוכל לטעון כי בשלהי שנות ה-90 שוב לא קיים הצבר המיתולוגי [למרות שקיימים מאפייניו]. גם יחסי הכוחות המגדריים אינם קיימים, והסיטואציות אינן על פי קריטריונים של תפקידים גבריים ונשיים, כי אם שיוויוניים הרבה יותר, בהתאם למאפייני הפרט.
בקומדיות המצב שנוצרו בארץ מאז שנות ה-70 ועד ימינו ניתן לראות שוני זה בהתייחסות לאופי הגיבורים ולמיגדר הגברי והנשי, כשהדבר בא לידי ביטוי בעיקר בייצוג הערכי ובדימויי גבריות ונשיות. אם בעבר דימויי גבריות באו לידי ביטוי במצ'ואיזם ובשליטה בבית ובמשפחה, באי הבעת חולשות ורגשות כפי שנתפס הצבר המיתולוגי וכן בריבוי גיבורים בסדרות ובסרטים לעומת מיעוט נשים, הרי שבהווה ניתן לראות כבר כי הגיבורים והגיבורות הינם בעלי איזון מספרי ובדרך כלל הגברים מסוגלים להביע רגשות, לשמוע לעצתה של אישה ובעצם ההתמודדות בין המינים, במידה וקיימת, נעשית מנקודות מוצא שוות.

אם בעבר האידאל היה הקולקטיב, הרי שכיום עומדת המשפחה הגרעינית במרכז. אם בעבר היה הגיבור זונח הכל ומקריב עצמו למען הכלל, הרי שכיום מקדיש הגיבור כח לעצמו. אם בעבר היה הגיבור קיבוצניק אשכנזי, שגילם את כל מאפייני הדמות כשאשתו נמצאת בצילו, הרי שכיום מדובר בעירוני, לא בהכרח אשכנזי, שלעיתים אשתו דומיננטית לא פחות ממנו, כשם שהוא בעל יומרות ורצון למעמד.
סדרות הטלויזיה שנעשו בארץ מאז תחילתן, ייצגו את המציאות החברתית הישראלית ואת השינויים שזו עברה. אם בשנות ה-70 היתה עוד דומיננטית המציאות הצברית-קיבוצניקית, הרי שמשנות ה-80 ואילך החל השינוי החברתי לבוא לידי ביטוי גם בסדרות הטלויזיה הישראליות.

החידוש בסדרות מאז שנות ה-80, כפי שניתן לראות זאת בסדרה "קרובים קרובים" ששוב הגבר אינו חף מרגשות, כאשר האישה אינה עוד האישה הקטנה הנכנעת לכל שגיונותיו. אם בשנות ה80 - רגשותיו של הגבר סובבים בעיקר סביב
עצמו, במעין מהדורה אינפנטילית של גבר-ילד, אזי ניתן לראות בגרות נוספת מצידם של הגברים בשנות ה-90, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בסדרה משפחת עזאני (1999), כאשר מדובר במשפחה תימנית, שלכאורה נצפה ממנה לתפישות מסורתיות ושמרניות. דווקא שם ניתן לראות כי מתקיים שיוויון ביחסי הכוחות בין הגברים והנשים ובין ההורים וילדיהם או בתם, כאשר גם הדור הזקן מתחיל להפנים את המסר והסבתא אינה מהססת לזנוח את הסבא שאינה רוצה לחיות עימו עוד.

בעבודתי ארצה לטעון כי קומדיית המצב הישראלית משקפת את המציאות החברתית המשתנה ומתעדת את השינויים ואת התהפוכות בחברה הישראלית על פני ציר הזמן, ובכלל זאת שינויים בריבוד המעמדי-כלכלי, בריבוד המיגדרי ואף בריבוד העדתי. על מנת לתמוך בטענתי זו אציג בפרק הראשון סקירת ספרות הנוגעת לנושאי הסיטקום, דמות הצבר המיתולוגי, מעמדה של האישה וכיצד מוצגים הדברים בטלויזיה. בפרק השני אציג את נקודות הקצה בציר הזמן, כפי שהן בואת לידי ביטוי בסדרות "חדווה ושלומיק" (1979) ו"משפחת עזאני" (1999), כשבפרק השלישי אציג את הסדרה "קרובים קרובים" (1985) כחוליה מקשרת בציר הזמן וההתפתחות.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: סקירת ספרות
1.1. קומדיית המצב
1.2. דמות הצבר המיתולוגי
1.3. סימני חולשה אצל המין הגברי בסוף האלף
1.4. מגדר ותעסוקה
1.5. אובדן ההגמוניה הגברית
1.6. מגדר בטלוויזיה
פרק ב: סדרות הטלוויזיה בישראל בשנות ה-70 מול סוף המאה ה-20
2.1. חדווה ושמוליק (1972)
2.2. משפחת עזאני (1999)
פרק ג: דימויי גבריות בסדרה "קרובים קרובים" (1985)
3.1. מגדר ותעסוקה
3.2. התהפכות הסטריאוטיפים
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

איילון, י., (1994), תקשורת ההמונים המשודרת - והחברה, איילון, תל אביב.
בן-מאיר, ד., (1973), משבר בחברה הישראלית, כרטא, ירושלים.
יזרעאלי, ד., "נשים בעולם העבודה", בתוך: יזרעאלי, ד., פרידמן, א. ושריפט, ר., (1982), נשים במלכוד, הקיבוץ המאוחד, תל אביב, עמ' 113-171.
נאור, מ., (עורך), (1989), תנועות הנוער 1920-1960, יד יצחק בן-צבי, ירושלים.
רובינשטיין, א., (1977), להיות עם חופשי, שוקן, ירושלים ותל אביב.
רובינשטיין, א., (1997), מהרצל עד רבין והלאה, שוקן, ירושלים ותל אביב.
רוטנשטרייך, נ., "מקומה של הציונות בהיסטוריה העולמית", בתוך: ציגלר, ע., (עורכת), (1980), ישראל - התהוות ושינוי, אוניברסיטת תל אביב, תל אביב.
Coward, R., (1999), Scared Cows - Is Feminism Relevant to the New Millenium?, HarperCollins, New York.
Gunter, B., (1995), Television and Gender Representation, John Libbey, London.
Lee, M. Cho, C., "Women Watching Together: An Ethnographic Study of Korean Soap Opera Fans in the United States", in: Dines, G. Humez, J., (eds), (1995), Gender, Race and Class in Media, Sage, London.
"More (Male) Power: Humor and Gender in Home Improvement", www.rtvf.unt.edu/people/craig/hialmank.htm
Sandford, J, (1976_, The Mass Media of the German-Speaking Countries, Oswald Wolff, London.
Warner, M., (1994), From the Beast to the Blonde, The Noonday Press, New York.

תגים:

ג'נדר · סיטקום · ישראל · צבר · גבריות · סדרה · מגדר · קומדיה · סטריאוטיפים · דראמדיס

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "קומדיות המצב בטלוויזיה הישראלית- שיקוף ותיעוד החברה הישראלית לאורך השנים", סמינריון אודות "קומדיות המצב בטלוויזיה הישראלית- שיקוף ותיעוד החברה הישראלית לאורך השנים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.