היישום אינו מחובר לאינטרנט

יחסי ישראל ארצות הברית: כיצד השפיעה התקיפה הישראלית בכור גרעיני בעיראק

עבודה מס' 068884

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם הקשרים התחזקו כתוצאה מנתקיפה או נחלשו, והאם אפשר ללמוד מכך על יחסי שתי המדינות במקרה של תקיפה ישראלית באיראן.

10,131 מילים ,71 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

בעבודת המחקר שלפניכם, אבחן "האם ואם כן כיצד השפיעה תקיפת חיל האוויר הישראלי על הכור הגרעיני בעיראק על יחסי ישראל-ארצות הברית" בין השנים 1981 ועד 1989. היו אלו ימי כהונתו של רונלד רייגן ופרק זמן ארוך דיו כדי לבחון הן את ההשפעות הטקטיות, ההשלכות האסטרטגיות והתגובות הדיפלומטיות והפוליטיות. האם "מבצע אופרה" (1981) השפיע בכלל, ואם כן לטובה או לרעה על יחסי שתי המדינות.
חלוקת הפרקים נעשתה על פי עיקרון שלושת המרכיבים: פוליטי, דיפלומטי וביטחוני. ראשית המרכיב הפוליטי הכולל את תגובת הבית הלבן והקונגרס האמריקאי אשר להם השפעה רבה על מדיניות החוץ של ישראל. היות ויש חשיבות לקו אותו מוביל הנשיא את ממשלו, ניתן דגש גם לאמונתו הנוצרית האדוקה. התחום הדיפלומטיה הוא המרכיב השני של העבודה. הפרק שם דגש על תגובת מחלקת המדינה האמריקאית וזירת האו"ם, כמו גם תגובתה של ישראל. הואיל ויש רב-קוליות, החלטתי לתת משקל גם לפרדוקס התמיכה בישראל. לבסוף המרכיב הצבאי שהינו בסיסי במערכת היחסים האסטרטגית בין שתי המדינות, כולל דגש על ההשלכות ארוכות הטווח ומלחמת המפרץ הראשונה שבאה לאחריה.

שיטת המחקר היא איכותנית. נקודת המוצא שזאת הדרך הנאמנה ביותר למצות את הנושא המחקר. בשיטת המחקר נקטתי בגישה אונטולוגית הטוענת כי אין מציאות אובייקטיבית, והשאלות החשובות בנוסף לתיאור האירועים "מה קרה", גם "למה" ו"איך". בנוסף, זאת שיטה שמאפשרת לחקור אמונות אישיות, שבמקרה זה מרכיב קריטי ביחסו של הנשיא רייגן ואחרים בקונגרס. אולם יש חסרון בולט אחר, יכולת הכללה מוגבלת למקרים עתידיים (איראן).
אני מאמין שתיאור כרונולוגי אינו מספיק כדי להגיע לעומק הנדרש על מנת לבדוק את ההשפעות התקיפה על היחסים בין ישראל לארצות הברית, במיוחד כאשר היחסים בין שתי המדינות נעוצות גם בערכים תרבותיים.
כלי המחקר שהתבססתי עליהם הם ניתוח נתונים משניים וראשוניים. כלומר איסוף וניתוח מידע שביצעתי על נתונים שכבר נאספו ונכתבו בספרים, מאמרים ופריטי תקשורת. מקורות היסטוריים וארכיונים ונתונים ראשוניים שכוללים בעיקר תמלולי מסיבות עיתונאים והודעות לתקשורת רשמיים. לבסוף, עשיתי שימוש מועט גם ביומניו האישיים של רייגן.
ליתר דיוק, ממקורות ראשוניים, עשיתי שימוש בחוקים ותקנות, נאומים ופרוטוקולים של וועדות סנאט ובית הנבחרים ויומן אישי. מהמקורות המשניים נעזרתי במאמרים אקדמאיים וספרים מתוך מאגרי מידע דיגיטאליים .

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1 יחסי פטרון קליינט במערכת העולמית
1.1 רקע תיאורטי
1.2 ישראל וארצות הברית: מי פטרון ומי קליינט
פרק 2 תגובת המערכת הפוליטית האמריקאית
2.1 הנשיא רייגן ואנשי צוותו
2.1.1 רייגן: אמונה דתית לצד אינטרס אסטרטגי
2.1.2 הקולות בבית הלבן: רגע לפני ורגע אחרי
2.1.3 תמורה בזירה הפוליטית
2.2 הקונגרס האמריקאי
2.2.1 מיד אחר ההתקפה
2.2.2 הקונגרס מביע עמדה: ההשלכות ארוכות הטווח
פרק 3 הזירה הדיפלומטית
4.1 מחלקת המדינה האמריקאית
4.2 פרדוקס התמיכה בישראל
4.3 הצד הישראלי: חששות לפני ותגובות אחרי
פרק 4 המרכיב הצבאי בין ישראל וארצות הברית
4.1 העמקת היחסים עם ישראל
4.2 רטרו-פרספקטיבה: מלחמת המפרץ הראשונה
פרק 5 סיכום ומסקנות
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

ראשיתו של המושג "פטרון - קליינט" הייתה נעוצה בשיטת ארגון חברתי ומעמדי ברומא העתיקה. הייתה לה השפעה גדולה על המעמדות וחיי החברה, הצבא, הכלכלה והפוליטיקה ואפשרה קשר בין המעמדות השונים. הקשר היה מבוסס על הצורך של הקליינט בחסות פוליטית, צבאית או כלכלית מצד המעמד הגבוה יותר. בתמורה להגנה וחסות מצד הפטרון, הפגין הקליינט כבוד ורצון לשרת את אדונו(4).
המערכת הפוליטית מאופיינת באנרכיה, "מלחמת הכל בכל" כפי שכינה זאת הובס. הדגם של יחסי פטרון-קליינט זלגו גם למערכת הפוליטית העולמית (Clientelism), כאשר מעצמות פרסו חסותם על מדינות קטנות יותר, במיוחד בדרום מזרח אסיה, אפריקה ואמריקה הלטינית(5).

תגים:

ארצות הברית · ישראל · עיראק · דיפלומטיה · ביטחון · גרעין · אסטרטגיה · הפצצת הכור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יחסי ישראל ארצות הברית: כיצד השפיעה התקיפה הישראלית בכור גרעיני בעיראק", סמינריון אודות "יחסי ישראל ארצות הברית: כיצד השפיעה התקיפה הישראלית בכור גרעיני בעיראק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.