היישום אינו מחובר לאינטרנט

תופעת מות הקדושים

עבודה מס' 070715

מחיר: 399.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ממקורותיה בהלכה ועד אימוצה ויישומה בידי תנועת החמאס.

4,885 מילים ,26 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

תנועת החמאס הוקמה על ברכיה של תנועת האחים המוסלמים שהשתרשה בשטחי הרשות הפלסטינית בסוף שנות השבעים. רבדים ארגוניים אלו מתארים בהתאמה רבדים אידיאולוגיים דתיים כשתנועת החמאס הינה הביטוי הצבאי הפלסטיני. פעולת מות הקדושים, דהיינו האסתשהאד וההקרבה למען האל על פי המסורות האסלאמיות הינה בבסיס אידיאולוגיית תנועת החמאס. מות הקדושים מוסבר במסורות כמצוות הג'האד החמישי והנעלה ביותר, הג'האד למען אללה, דהיינו הלחימה והמוות למען האל(1).
מונח מות הקדושים מייחס את המוות למען האל בגדר מצווה הלכתית. זו מחזיקה תוקף היסטורי מימי הכיבושים האסלאמיים ולבשה בימינו את סוג הטרור הקטלני במסגרת העימות האסלאמי-מערבי בכללו ובעימות הישראלי-פלסטיני בפרט. הגדרתו הכללית של טרור המתאבדים הינה אסטרטגיה קיצונית לשחרור לאומי כחלק מפועלו של ארגון. ארגון זה דוגל בהרג עצמי מתוך רצון חופשי ובמטרה לפגיעה רבה באנשים כאמצעי להסגת מדינה מכיבושה הזר במולדת אותו ארגון. (2)
ביטויים מעשיים של מונח מות הקדושים בתנועת החמאס צמחו עוד בגלי הטרור לאחר הסכמי אוסלו (1993) במיוחד בשנת 1996. יחד עם זאת, אינתיפאדת אל-אקצה (2000-2002) מהווה פרק זמן היסטורי בולט בו הביאה תנועת החמאס את מונח מות הקדושים לכדי האדרה אידיאולוגית, צבאית וציבורית. תחומים אשר הביאו את התנועה להובלת גל הטרור הפלסטיני הקיצוני כנגד ישראל במהלך תקופת זו.
עבודה זו תתמקד במקורות תופעת מות הקדושים והאבולוציה שעברה בדרך להיות מתורגמת על ידי תנועת החמאס בפיגועים מרכזיים במסגרת הובלת גל הטרור באינתיפאדת אל-אקצה. תכליתה של העבודה היא לתאר כיצד באה לידי ביטוי תופעה זו בפועלה האידיאולוגי, חברתי ומבצעי של חמאס בתקופה זו. בבואנו למצוא תשובה לשאלת המחקר, עלינו לתאר את מסלול תופעת מות הקדושים מראשית אזכורה בקראן ובמסורות האסלאמיות השונות, דרך חכמי דת בולטים בזיקתם לתנועת החמאס, במצע התנועה ועד לעיניהם של המחבלים בשורותיה ולפיגועי ההתאבדות עצמם. באמצעות תיאור מסלול זה ננסה למקד את תופעת מות הקדושים בפועלה של חמאס בתקופת אינתיפאדת אל-אקצה כמקרה בוחן.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א': פירוש מונחים והבדלים
פרק ב': הצידוק ההלכתי למונח מות הקדושים
פרק ג': הפן האידיאולוגי
ג.1:התייחסות למונח מות הקדושים מפי תיאולוגים בעלי זיקה לחמאס
ג.2:מושרשים בכתובים - התייחסות למונח האסתשהאד באידיאולוגית חמאס,כתובים ואישים.
פרק ד': הפן החברתי
ד.1: תופעת מות הקדושים בתחום הדעווה והחינוך התנועתיים
ד.2: מיתוס השהיד ברחוב הפלסטיני
ד.3: מבט מקרוב- האופן בו תופסים מחבלים מתאבדים את המושגים בפועלם
פרק ה': הפן המבצעי
הלכה למעשה - פיגועי התאבדות של חמאס במהלך אינתיפאדת אל-אקצה
פרק ו': סיכום ומסקנות
רשימת מקורות

קטע מהעבודה:

ראשית, המונח אנתחאר מתואר בקראן כפעולת הרג עצמי. הביטוי שעליו נרמז על האופן בו מתייחס הקראן לפעולה מופיע בסורה 4: 29: "הוי המאמינים, אל תאכלו איש את ממון אחיו בלא צדק - אלא אם תהא זו עסקה אשר תסכימו עליה, ואל תהרגו איש את אחיו. אלוהים רחום עמכם תמיד."(3) בפסוק הקראני מצוטטת באופן מרומז העדות של האיסור האלוהי על התאבדות בעוד שהחדית' בניגוד לקראן ברורה באופן בו היא מתייחסת למונח. על פי החדית' פעולת ההרג העצמי איננה מותרת גם בקשים שבמצבי ייאוש החיים שכן הסמכות לקחת חיים הינה של אללה בלבד ולא של האדם ורק ולאללה שמורה הזכות לקבוע את תנאי החיים של האדם ואת קיצם(4).

תגים:

חמאס · מות קדושים · התאבדות · אסתשהאד · טרור · פיגועים · פיגועי התאבדות · איסלאם · אסלאם · תיאולוגיה · אינתיפאדה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תופעת מות הקדושים", סמינריון אודות "תופעת מות הקדושים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.