היישום אינו מחובר לאינטרנט

העליה ממרוקו

עבודה מס' 070606

מחיר: 549.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מה הם הגורמים והסיבות שהביאו את יהודי מרוקו לעלות לארץ ישראל 1912-1956?

12,129 מילים ,40 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

להגירה השפעות רבות ומגוונות על הפרט ועל זהותו. המניע להגירה עשוי להיות זה הכלכלי, החברתי והביטחוני - או שילוב כלשהו של שלושתם. לדעתו של פרופ' סמי סמוחה, מהגרים מגיבים לחברה המקבלת בספקטרום המתחיל מההתאמה האתנית של תרבותם לתרבות המקבלת - ועד להיטמעות טוטאלית בתרבות החברה המקבלת ובערכיה. דרך הפעולה של המהגר בחברה המקבלת תיקבע את מיקומו ברצף של בתרבות החברה המקבלת ובערכיה (Smooha, 2008, p. 1).
בעבודתי זו, שהסיבה לכתיבתה היא ענייני בתרבותם ובמורשתם העשירות והמעניינות של יהודי מרוקו, אחקור את יהדות מרוקו בין השנים 1912 - 1960 על מנת ללמוד מה היו הגורמים והסיבות שהניעו אותם לעלות לישראל בשנות החמישים של המאה הקודמת; גבולות המחקר - כל מרוקו. אבקש מהמרואיין לספר אודות נקודות מסוימות בחייו - החיים של משפחתו ושלו במרוקו, ההחלטה לעזוב את מרוקו ולעלות לישראל. לפני הצגת ממצאי המחקר וניתוחם, אתחיל בסקירת הספרות המחקרית של שדה המחקר שבו אעסוק - שיח הגירה, שיח נרטיבי ושיח סוציולוגי-אנתרופולוגי. בפרק המתודולוגי, אציג את שאלות המחקר, את שיטת איסוף הנתונים, את ההוגים התיאורטיים שפעלתי בהשראתם ואת האופן שבו פניתי אל הנחקר.
בסקירה ההיסטורית, אביא אינפורמציה על התהליכים המדיניים שעברה מרוקו; רקע זה יאפשר להבין את עולמם ואת חייהם של העולים במרוקו. כמו כן, אפרוש את סיפורה הכלכלי, המדיני והתרבותי של ישראל החל מתחילת המאה העשרים עד תחילת המאה העשרים ואחת. בפרק הממצאים אציג את ניתוח ממצאיי בהתכתבות למחקרים אותם אפרוס בסקירת הספרות. בפרק הדיון אביא את מסקנות מחקרי בהתבסס על הנתונים שעלו ועל המפגש עם המרואיין וסיפור עלייתו לארץ.
מטרות כתיבתה של עבודה זו הן: לבדוק, האם המניע העמוק והמשמעותי ביותר של יהדות מרוקו לעלות לארץ ישראל אכן הייתה הסיבה הדתית-אמונית, שנבעה מאמונתם בזיקה שבין ארץ הקודש לעם היהודי; לבחון את השפעתו של סיום הקולוניאליזם כגורם וכסיבה לעלייתם של יהודי מרוקו לישראל; ולבחון את השפעתם של האירועים האנטישמיים במרוקו במחציתה הראשונה של המאה העשרים, שהיו חלק מהתמורות המשמעותיות בפוליטיקה המרוקאית והפאן-ערבית, כגורם וכסיבה לעלייתם של יהודי מרוקו לישראל.
שאלת המחקר בעבודה זו היא "מה הם הגורמים והסיבות שהביאו את יהודי מרוקו לעלות לארץ ישראל בין השנים 1912 - 1956?".
השערת המחקר: היה מכלול של סיבות לעלייתם של יהודי מרוקו למדינת ישראל בשנות החמישים של המאה העשרים - הן אלה הפוליטיות, הן אלה הכלכליות, הן אלה החברתיות והן אלה הדתיות.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1 - רקע היסטורי: יהדות מרוקו ושורי הציונות בין השנים 1912 - 1956
1.1 יהודי מרוקו
1.2 יחסו של השלטון הקולוניאליסטי הצרפתי אל היהודים
1.3 מדינת ישראל
פרק 2 - הגורמים לעליה
2.1 החיים במרוקו
פרק 3 - פרק 3: דיון, מסקנות והרקע התיאורטי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

אחרים עסקו ברפואה ובהעתקת ספרים, וכמובן היו רבים ששימשו כ"כלי קודש" בקהילות ישראל: רבנים וראשי ישיבה, חזנים, סופרים, שוחטים. אך, כנראה, מקור הפרנסה העיקרי היה המסחר על כל צורותיו - מהרוכל העני שעבד במאהלי הבדויים במדבר ועד לסוחרים שפעלו בקנה מידה בינלאומי, והעבירו סחורות רבות, כגון עצים, פנינים, בדים, תבלינים פשתן, חומרי צבע לבדים - בין ארצות כמרוקו, ספרד, טוניס, מצרים ועד לסודן, עדן והודו (צור, תשס"ד; צור, 1986, עמ' 27).
עם גירוש ספרד (1492) ופורטוגל (1797), הגיע גל הגירה של יהודים מחצי האי האיברי. יחסו של מלך מרוקו לפליטים היה טוב; הוא אמנם לא הצליח לעזור להם ביעילות, מפני ששלטונו היה מוגבל ובלתי יציב; אך בכל זאת עשה רבות למען היהודים האלה, פרנס רבים מהמגורשים ואף דאג לשחרור ילדים אשר נמכרו לעבדות (שטאל, 1984, עמ' 59-84).

תגים:

עלייה ממרוקו · מורוקו · סמינריון · הגירה · מהגרים · ציונות · מדינות ערב · מזרחים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העליה ממרוקו", סמינריון אודות "העליה ממרוקו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.