היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעתו של חינוך מוזיקלי בהקשר של למידה מתווכת על ההתפתחות הקוגניטיבית

עבודה מס' 070576

מחיר: 169.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד חינוך מוסיקלי המתבצע בהתאם לעקרונות הלמידה המתווכת ותיאוריית ההשתנות הקוגניטיבית עשוי להשפיע על פיתוח קוגניטיבי.

7,519 מילים ,33 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות החינוך המוזיקלי התפתח כדיסציפלינה בפני עצמה. כלי המחקר של החינוך המוזיקלי נשענים יותר ויותר על תשתית ידע מתחומי דעת חיצוניים למוזיקה, כגון פסיכולוגיה, חינוך, סוציולוגיה, פילוסופיה ואנתרופולוגיה - תחומים הנתפסים כיום כחיוניים להבנת תהליכי ההוראה-למידה וליישומם האפקטיבי.
הפוטנציאל החינוכי העצום שגלום במוזיקה הן ליחיד והן לקבוצה אינו מוטל בספק. פיתוח יכולת המבע הרגשית, השילוב הקוגניטיבי, הרגשי והפסיכו-מוטורי, פיתוח כישורי האינטראקציה הקבוצתיים, שיפור האקלים הרגשי והחברתי, ההתוודעות הבלתי אמצעית לשלל תרבויות ולמסורות - כל אלה הם יעדים מן המעלה הראשונה בתהליך התפתחותם של צעירים.
חוץ מהפוטנציאל החינוכי הנרחב, המוזיקה עשויה להיות כלי לימודי רב-עצמה ותשתית לתחומי דעת אחרים. נקודות ההשקה בין המוזיקה לבין האמנויות האחרות הן ברורות ומידיות, אך למוזיקה נקודות השקה רבות וחשובות גם למקצועות "רחוקים" יותר, כמו היסטוריה, גאוגרפיה, שפות זרות, מתמטיקה, פילוסופיה, עיצוב ואדריכלות. מכאן שלעיסוק במוזיקה בגישה בין-תחומית פוטנציאל ממשי להעשרת חוויית הלימוד כמעט בכל תחום ולהפיכתה למהנה ולמעמיקה יותר. זאת ועוד; מחקרים רבים מצביעים על כך שעיסוק פעיל במוזיקה תורם גם לקידום כישורי למידה בתחומים שלכאורה אינם קשורים למוזיקה.
בשנים האחרונות פורסמו מחקרים רבים המראים שתכניות מוזיקליות איכותיות משפיעות באופן חיובי על הישגי התלמידים.
עבודה זו תבדוק את השפעתה של המוסיקה בהקשר של למידה מתווכת על היכולות הקוגניטיביות של ילדים. שאלת המחקר עליה תענה העבודה היא: מהי תרומתו של חינוך מוסיקלי הנלמד בהתאם לעקרונות הלמידה המתווכת על פיתוח הכושר הקוגניטיבי בקרב ילדים?
כדי לענות על השאלה תחולק עבודה לשלושה פרקים:
הפרק הראשון יציג את המוסיקה ככלי חינוכי מיטבי. הפרק יסביר את התפתחותה של המוסיקה מגיל לידה ואת תרומת המוסיקה לחיי הילד מהפן הרגשי, הפיזי, השכלי והחברתי.
הפרק השני יעסוק במונח "למידה מתווכת". הפרק יגדיר את המושג, יציג את התיאוריה כפי שנוסחה על פי שיטת ויגוצקי ופוירשטיין, ידגיש את חשיבות התיווך ומשמעותו וישרטט את עקרונות הלמידה המתווכת.
הפרק השלישי ידגים כיצד חינוך מוסיקלי המתבצע בהתאם לעקרונות הלמידה המתווכת ותיאוריית ההשתנות הקוגניטיבית עשוי להשפיע על פיתוח קוגניטיבי.
העבודה תתבסס על מגוון רחב ועדכני של ספרות מוסיקלית וספרות הדנה בלמידה מתווכת. החלק המוסיקלי יסתמך במיוחד על המאמר של פורטוביץ ואחרים שהתפרסם בכתב העת "מנעד" ועל חוברת להוראת המוסיקה בהוצאת משרד החינוך.

תוכן העניינים:
תקציר
מבוא
פרק ראשון: המוסיקה כלי חינוכי
1. כוחה של המוסיקה
2. התפתחות מוסיקלית בגיל הרך
3. תרומת המוסיקה להתפתחות הילד
3.1 תרומת המוסיקה להתפתחות השכלית
3.2 תרומת המוסיקה להתפתחות הפיזית
3.3 תרומת המוסיקה להתפתחות הרגשית
3.4 תרומת המוסיקה להתפתחות החברתית
פרק שני: למידה מתווכת
1. הגדרת המושג
2. תיאורית הלמידה המתווכת
3. חשיבות התיווך
4. עקרונות הלמידה המתווכת
פרק שלישי: חינוך מוסיקלי דרך למידה מתווכת ככלי להתפתחות קוגניטיבית של ילדים
1. השפעת החינוך המוזיקלי על ההתפתחות הקוגניטיבית והחברתית של ילדים
2. יישום תיאוריות ההשתנות הקוגניטיבית והלמידה המתווכת בהקשר המוזיקלי
2.1 זיהוי תבנית ושימורה
2.2 תפיסה הוליסטית
2.3 התייחסות בו זמנית למספר מקורות מידע
2.4 ויסות עצמי
3. סביבת הוראה איכותית: יישום עקרונות ה MLE בהקשר מוזיקלי
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המוזיקה היא אחת מצורות המבע האנושיות הטבעיות, העשירות והמורכבות ביותר. היא חלק בלתי נפרד מחיי האדם, ובאמצעות צלילים היא נותנת ביטוי הן לחוויית העולם הסובב אותו והן לעולם החוויות הפנימי האישי. המוזיקה היא צורך אנושי בסיסי שיש לו ביטוי חשוב ועמוק בחיי הפרט ובחיי החברה גם יחד.
מוזיקה מתרחשת באמצעות קשת רחבה של פעילויות ובראשן האזנה, ביצוע ויצירה. יסוד כל הפעילויות הללו הוא היכולת לחשוב ולהרגיש בצלילים ולהבנות מתוכם משמעויות תודעתיות ורגשיות מורכבות ביותר. הפעילויות מזמנות חוויה אסתטית, המחזקת את הרגישות הטבעית הטמונה בכל אחד ואחת. חוויה זו מאפשרת פיתוח יכולות הערכה ושיפוט תוך שימוש במערכת סמלים ייחודית(1).

תגים:

חינוך מוזיקלי · למידה מתווכת · מוסיקה · מוזיקה · תיווך · גיל הרך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעתו של חינוך מוזיקלי בהקשר של למידה מתווכת על ההתפתחות הקוגניטיבית ", סמינריון אודות "השפעתו של חינוך מוזיקלי בהקשר של למידה מתווכת על ההתפתחות הקוגניטיבית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.