היישום אינו מחובר לאינטרנט

היסטוריית הגנת אי שפיות

עבודה מס' 070461

מחיר: 329.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת מקרים מהארץ ומהעולם.

5,251 מילים ,17 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

נושא עבודה זו הוא "הגנת אי שפיות". הגנת אי השפיות היא אחד ממיני הזכויות המשפטיות שמעניקה החברה המודרנית לאנשים הסובלים ממחלות נפש שונות, שהגיעו לספסל הנאשמים בבית משפט. דוגמאות נוספות הן: "אי כשירות לעמוד לדין", ו"ענישה מופחתת בשל הפרעה נפשית" (גרינשפון, מרגולין וויצטום, 2009). מושג זה משלב בתוכו שני עולמות - הפסיכיאטרי-שרואה בנאשם אובייקט טיפולי, והעולם המשפטי, הרואה בנאשם גם אדם שיש להגן עליו מפני משפט לא צודק (לדוגמא - אשפוז פסיכיאטרי במקום מאסר רגיל, לאחר שעבר עבירה), וגם לפעמים כאובייקט שיש להגן על החברה מפניו. כמובן בכדי שהנאשם יזכה בהגנה מסוג זה, צריך הוא לעמוד בפני מספר תנאים (כרמון, 2013), ובתנאים אלו תדון העבודה.
בעבודה זו, יוסברו המושגים "אי שפיות" ולאחר מכן כנגזרת משפטית שלו גם "הגנת אי שפיות". בסיס עבודה זו, יהוו מקרים היסטוריים, אשר המושג "הגנת אי שפיות" בא לידי הביטוי בהם, בשלב זה או אחר. מקור מקרים אלו הן מהיסטוריה העולמית: אגמנון ואכילס מיוון העתיקה, ציד המכשפות מימי הביניים(Robinson, 1996), ניסיון התנקשות בראש ממשלת אנגליה על ידי דניאל מקנוטן במאה ה-19 (Lafave, 2004), רודריק מקלין שירה על מלכת אנגליה ויקטוריה (בזק, 2000), ג'יון הינקלי שירה על הנשיא האמריקאי רונלד רייגן(Ewing, 2006).
כמו כן, יוצגו מקרים מההיסטוריה הישראלית - ערעור פלילי פורץ דרך של זלמן מנדלברוט בראשית המדינה, וערעור פלילי של ויקטור מיזאן שקיבע את ההלכה המשפטית שהחלה בע"פ מנדלברוט, מקרים טרגיים שזעזוע את המדינה- תיקים פליליים נגד מרינה דוידוביץ', גד כרמי ויריב ברוכים שהמשותף בהם, הוא שבסופו של הדבר, בית משפט העניק להם את "הגנת אי שפיות", לעומת המקרים של שושנה ברזאני, יוסף גרמה ועליזה פאנו, שלא זכו בהגנה זו. בסופו של הדבר, תסוכם התפתחות החקיקה בארץ ישראל בנושא "הגנת אי שפיות" (נבו, 2015).

תוכן עניינים
מבוא
1. הגדרת המושג "הגנת אי שפיות"
2. מקרי "הגנת אי שפיות"
2.1 סקירה היסטורית בעולם העתיק
2.2 סקירה היסטורית בעולם- ממאה 19 עד ימינו
2.3 סקירה היסטורית מאז קום מדינת ישראל
3. סיכום התפתחות החקיקה בנושא "הגנת אי שפיות" בישראל
סיכום
מקורות

קטע מהעבודה:

נכון להיום, מבחינה המשפטית, "הגנת אי שפיות" מוגדרת על ידי המחוקק הישראלי ב"חוק העונשין", תשל"ז 1977, בפרק ה' 1, שעוסק בסייגים לאחריות פלילית, כך: "לא יישא אדם באחריות פלילית למעשה שעשה אם, בשעת המעשה, בשל מחלה שפגעה ברוחו או בשל ליקוי בכושרו השכלי, היה חסר יכולת של ממש: (1) להבין את אשר הוא עושה או את הפסול שבמעשהו: או (2) להימנע מעשיית המעשה." סעיף 34ח (תיקון 39) (לדרמן,שפירא-אטינגר ולביא, 2010).

תגים:

אי שפיות · מקנוטן · הגנת אי שפיות · משפט ורפואה · שיגעון · מחלות נפש · נפשי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "היסטוריית הגנת אי שפיות", סמינריון אודות "היסטוריית הגנת אי שפיות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.