היישום אינו מחובר לאינטרנט

מתקפת הטרור 11 בספטמבר 2001 - האומנם הפתעה?

עבודה מס' 070421

מחיר: 285.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הנושא מנקודות מבט שונות ומתוך מספר הסברים הלקוחים מתחומי הפסיכולוגיה ותורת הארגונים.

6,850 מילים ,13 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

התמונות האפוקליפטיות של פיגועי הטרור ההרסניים שהתרחשו בניו-יורק ב-11 בספטמבר נצרבו בזיכרונם של אנשים רבים ברחבי העולם כיום שבו אמריקה איבדה את התמימות. לחלקם יום זה ייזכר כיום של "ניצחון על המעצמה היהירה" שנתפסה לא מוכנה ושנקודות התורפה שלה נוצלו ע"י יריב מסוכן וקטלני (Parker & Stern, 2005).
לקחיה ומשמעויותיה של מתקפת הטרור, שללא ספק מוגדרת כ מערכת הטרור הקטלנית והמשמעותית ביותר בהיסטוריה של הטרור המודרני עד כה, יילמדו בוודאי בשנים הבאות וישמשו בסיס לעבודות מחקר של חוקרים מדיסציפלינות שונות ומהתחום האופרטיבי כגון השירותים החשאיים וגורמי האכיפה (שוויצר ושי, 2002).
לא מעט מחקרים, נערכו מיד לאחר מתקפת הפתע כדי להבין כיצד ומדוע כל כך הרבה גורמים בממשלת ארה"ב נכשלו בתגובה יותר נמרצת ודרוכה כלפי איום הטרור. לאור ממצאי החקירה המקיפה שנערכה ע"י הקונגרס לכשלי המודיעין של 11/9 ולאור הדו"ח הסופי שהושלם בנושא פיגועי הטרור על ארה"ב, קיים מידע מבוסס ואמפירי עבור החוקרים שיוכלו להתבסס עליו (Parker & Stern, 2005).
קהילות המודיעין האמריקנית מצויה תחת גל חדש של ביקורת קשה על תפקודן (הכושל) בעקבות כשלי המודיעין החמורים שלפני מתקפת הטרור ב-11 בספטמבר 2001. הביקורת הקשה נובעת מהכשל נובע מליקויים מערכתיים ולא נקודתיים, ובעיקר מאחר והתוצאות היו הרסניות וחמורות ביותר לארצות הברית (קם, 2005).
במבט לאחור נראה כי אירועי 11 בספטמבר היו אירועים פוליטיים שעוררו פולמוס רחב. יש המגדירים אותו כהפתעה מוחלטת "כרעם ביום בהיר" קיבעון מחשבתי הרואה את האירועים כפיגועים שכמעט ובלתי ניתן לזהותם, לדמיין אותם וכל שכן למנוע אותם. לעומתם המבקרים של גישה זו, הקיצוניים והארסיים מבניהם, טוענים שזה היה "כישלון בלחבר את הנקודות". לטענתם האיומים הנקודתיים ונקודות התורפה העיקריות שארגון אל קאעידה מציב ומנצל, היו ידועים לפחות למספר גופים בממשל וברשויות המודיעין וכי לא היה "מחסור" בסימנים ואזהרות מקדימים (Parker & Stern, 2005).
נשאלות מספר שאלות מכריעות: "האם מדובר בהפתעה גמורה או שמדובר בהפתעה נקודתית?" "האם היו יכולים למנוע את הפיגועים או לפחות למתן אותם?". הספרות המחקרית העשירה בנושא מתקפת הפתע ובעיית תגובת אזהרה סיפקה מידע נרחב ומעמיק לניתוח קפדני יותר ו"שלאחר מעשה" של התקפת פתע. במאמר זה נעשה מחקר מקיף בניסיון להבין יותר ובאופן שיטתי מה בעצם השתבש?
ראשית המאמר ידון בקצרה באסטרטגית ההפתעה. כמו כן נבחן את הנושא מנקודות מבט שונות ומתוך מספר הסברים הלקוחים מתחומים שונים כגון: פסיכולוגיה ותורת הארגונים כדי להבין טוב יותר את מה שקרה שם. בסוף המאמר אציג מספר מסקנות לצורך הפקת הלקחים וביצוע שינויים נחוצים כדי לצמצם הפתעות אסטרטגיות בעתיד.

תוכן העניינים:
מבוא
סקירת ספרות:
- הפתעה אסטרטגית - הגדרה
- סוגי הפתעות
- התרעה אסטרטגית
- סימנים מתריעים מוקדמים
מתקפת הטרור 11 ספטמבר 2001:
- יעדי המתקפה
- ההכנות למתקפה
מדוע נכשלנו? גורמים מסבירים:
- גורמים פסיכולוגיים
- גורמי "רעש" ועומס המידע
- גורמים ארגוניים
- גורמים פוליטיים
- קונספציה
מסקנות והפקת לקחים
המלצות הוועדה ופעולות תגובה
סיכום
מקורות

קטע מהעבודה:

המושג "הפתעה", למרות ניסיונותיהם של חוקרים רבים לבנות "תיאורית הפתעה" , ידוע לשמצה במורכבותו ובקושי להגדירו באמצעות פעולות המתבצעות בכדי למדוד אותו. יחד עם זאת, הספרות מציעה כי ניתן להגדיר הפתעה כחוסר מוכנות של הקורבן בהתבסס על שיקול דעת לקוי של התזמון, מתי, היכן ובאיזה אופן תתבצע המתקפה (Parker & Stern, 2005).
ניתן למקם את ההפתעות על רצף תיאורטי כאשר בקצהו האחד ממוקם העדר מוחלט של ההפתעה, כלומר המצב הקיים תואם במדויק את ההערכה והמוכנות. לעומת זאת בקצהו האחר ממוקמת הפתעה מוחלטת שלא נחזתה לחלוטין ובהתאם לא בוצעו הכנות נדרשות ולכן המותקף נמצא לא מוכן לחלוטין לקראתה (קם, 1990). כיון שהטרור, על כל גווניו הפך לתופעה של קבע בחברה המודרנית, המודיעין מחויב להיות ערני מאוד, לעמוד על המשמר ללא הפוגה ולקדם את פני הסכנות האפשריות (יריב, 1998).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מתקפת הטרור 11 בספטמבר 2001 - האומנם הפתעה?", סמינריון אודות "מתקפת הטרור 11 בספטמבר 2001 - האומנם הפתעה?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.