היישום אינו מחובר לאינטרנט

טרור אווירי - חטיפת מטוסים

עבודה מס' 065296

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעת פיגועי ה-11 בספטמבר על מערך אבטחת התעופה בארה"ב.

8,799 מילים ,23 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

חטיפת מטוס (skyjacking) מוגדרת כהשתלטות, חמושה בדרך כלל, על מטוס על ידי אדם אחד או קבוצה של אנשים. רשימת התקפות הטרור הקשורות בתעופה הינה ארוכה ועקובה מדם. התעופה היוותה מאז ומעולם מטרה מושכת וטרוריסטים לא היססו לתקוף מטוסים ושדות תעופה בארצות רבות. אולם בשנים האחרונות התברר כי התעופה מספקת יותר מאשר מטרות מפתות. מטוסים יכולים לשמש ככלי נשק כפי שהומחש באופן דרמטי ב- 11.09.2001 כאשר עולם שלם צפה כיצד מטוסים חטופים צוללים לעבר בניין הפנטגון ומגדלי הסחר העולמי.
ב-11.09.2001 חטפה קבוצה של 19 טרוריסטים 4 מטוסים של חברות תעופה אמריקאיות והשתמשה בהם כטילים חכמים שכוונו לפגוע בלב ליבה של אמריקה. אירוע טראומטי זה הותיר את חותמו על עולם התעופה אם בשל התעוזה והקלות הבלתי נסבלת בה נחטפו ארבעה מטוסים בו זמנית ואם בשל הסמליות של אזור הפגיעה - מרכז הסחר העולמי והפנטגון, וכן בשל מספר הנפגעים הרב וההרס העצום שנגרם. למרות שלא הייתה זו חטיפת המטוס הראשונה בהיסטוריה, הרי שהייתה זו הפעם הראשונה בה עשו טרוריסטים שימוש מוצלח במטוס חטוף ככלי נשק. הייתה זו חטיפה שלא למטרת מיקוח ולקיחת בני ערובה, כפי שהכיר העולם עד כה, אלא לשם התאבדות והשמדה תוך כדי ניסיון ליצירת רושם רב עוצמה.
בעבודה זו אנסה לבחון האם וכיצד השתנה מערך אבטחת התעופה בארה"ב בעקבות אירועים דרמטיים אלו.
מה היו ההשלכות על ההתנהלות הביטחונית במערך התעופה האמריקאי, הן באוויר והן בקרקע, וכן מה היו הלקחים שהופקו בעקבות אירועים אלו על מנת לצמצם אם לא למנוע לחלוטין אפשרות של חטיפת מטוס אזרחי על ידי ארגון טרור והאם הם יושמו במלואם.
כמו כן אבחן את המודל הישראלי של מערך הביטחון בתעופה - מהן השיטות בהן נוקטת האבטחה הישראלית, הן באוויר והן בקרקע, למניעת חטיפת מטוס ישראלי, וכן כיצד מתגוננת המדינה מפני אפשרות של חדירת מטוס חטוף לשמי ישראל לשם ביצוע פיגוע התאבדות כפי שארע ב-11 בספטמבר בארה"ב.

תוכן עניינים:
מבוא

חטיפות מטוסים - סקירה קצרה

פיגועי ה-11 בספטמבר

מערך אבטחת התעופה בארה"ב לפני ואחרי ה-11 בספטמבר
מערך האבטחה בקרקע לפני אירועי ה-11 בספטמבר
מערך האבטחה בקרקע לאחר אירועי ה-11 בספטמבר
מערך האבטחה באוויר לפני ואחרי ה-11 בספטמבר

הזוית הישראלית - המודל הישראלי של מערך הביטחון בתעופה
התפתחות שיטת האבטחה הישראלית
היערכות ח"א הישראלי לאירוע של חטיפת מטוס אזרחי והטסתו לתחומי ישראל

דיון ומסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

החטיפה המתועדת הראשונה התרחשה כאמור בשנת 1931 על ידי קבוצת מורדים פרואנים, אך הגל הראשון של חטיפות מטוסים החל בשנות הארבעים, מיד לאחר מלחמת העולם השנייה, כאשר יחידים ניסו להימלט מעבר לארצות מסך הברזל(4). בסוף שנות ה-60 ניתן לראות עליה דרמטית במספר חטיפות המטוסים ברחבי העולם, כאשר בשנת 1969 לבדה נרשמו 82 ניסיונות חטיפה ברחבי העולם. לאחר עליה מסיבית במספר חטיפות המטוסים בשנים 1967 - 1976 שהגיעו ל-385 תקריות, החלה ירידה מסוימת כאשר בין השנים 1977 - 1986 ירד מספרן ל-300 ובין השנים 1987 - 1996 עמד מספרן על 212.
טרוריסטים הפכו מעורבים ישירות בחטיפת מטוסים בתחילת שנות ה-70, כאשר ארגונים פלסטינאים החלו לעשות שימוש בחטיפות ככלי נשק פוליטי לפרסום מטרותיהם וכן על מנת לאלץ את ממשלות ישראל לשחרר אסירים פלסטינאים מבתי הכלא(5).
---------------------------------------------------------------------
4. Holden T. Robert, "The Contagiousness of Aircraft Hijacking", The American Journal of Sociology, vol. 91 no. 4, January 1986: 874 - 904.
5. Russell A. Perry & Preston W. Frederick, "Airline Security After The Event", American Behavioral Scientist, vol. 47 Issue 11, July 2004: 1419 - 1427.

תגים:

פיגוע אווירי · תעופה אזרחית · מערך ביטחון · בספטמבר התעופה · חטיפת מטוס · חטיפה מטוסים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "טרור אווירי - חטיפת מטוסים", סמינריון אודות "טרור אווירי - חטיפת מטוסים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.