היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת וייטנאם ומאזן האימה

עבודה מס' 070246

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד השפיעה מלחמת וייטנאם על מאזן האימה בין שתי מעצמות העל בשנות ה-70 של המלחמה הקרה?

6,648 מילים ,24 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

המלחמה הקרה במהלך שנות ה- 20 והאירועים ההיסטוריים שהתרחשו במסגרתה כגון מלחמת ווייטנאם, היא אירוע מאוד משמעותי בהיסטוריה, אשר השפיע וממשיך להשפיע על חיי אזרחים במדינות רבות בעולם ובארה"ב ורוסיה בפרט, דרך החלטות מדיניות הקשורות אליה עד היום.
בעבודה זו אציג בתחילה את המלחמה הקרה והאירועים החשובים שנלוו לה (כגון: מלחמת ווייטנאם, משבר הטילים בקובה וכו') ואת המושגים הרלוונטיים לנושא זה (כגון: מאזן האימה, מרוץ החימוש, דטאנט, מאזן כוחות וכו') ובהמשך אנסה להראות את הקשר שבין השפעת מלחמת ווייטנאם על מאזן האימה המתמשך בין שתי מעצמות העל, ברה"מ וארה"ב.
יעדי העבודה:
יעדי העובדה הינם להראות את הקשר הישיר והעקיף שבין הלחימה של ברה"מ וארה"ב במהלך המלחמה הקרה ובלחימה בווייטנאם על מאזן האימה ביניהן.

שאלת המחקר: כיצד השפיעה מלחמת וייטנאם על מאזן האימה בין שתי מעצמות העל בשנות ה- 70 של המלחמה הקרה?
השערה:
ככל שמלחמת ווייטנאם הסתיימה בהפסד ניכר לארה"ב, מאפייני מרוץ החימוש ומאזן האימה בין שתי מעצמות העל מהצד המזרחי ומן הצד המערבי, השתנו והתמקדו בחתירה לדטאנט ולהסכמים אשר יצמצמו ויגבילו את החימוש בנשק להשמדה המונית.
המלחמה הקרה גבתה מחיר יקר משתי המעצמות בכל הרמות (המדינית, הכלכלית, הפוליטית, החברתית וכו') ולשתיהן היה מניע ואינטרס מובהק להפסקת מרוץ החימוש האינטנסיבי ביניהן שהחל לאחר מלחמת העולם השנייה ונמשך במהלך המלחמה הקרה.
מלחמת ווייטנאם הינו אירוע משמעותי שגרם לשתי המעצמות להבין כי דטאנט והורדת סף מאזן האימה, הינו אינטרס קיומי והכרחי משותף שיש לעשות במהלך ולאחר המלחמה, על מנת להציל את המדינות מקריסה טוטאלית במספר מישורים.

תוכן עניינים:
מבוא
1. רקע תיאורטי
הרתעה
מאזן כוחות
סיום מלחמה מבחינה צבאית
הסיבות לפרוץ מלחמה
מרוץ החימוש
2. רקע היסטורי
הסיבות לפרוץ המלחמה הקרה
השלבים של המלחמה הקרה עד פרוץ מלחמת וייטנאם
הסיבות לפרוץ מלחמת וייטנאם
מהלכים עיקריים ומאפייני סיום מלחמת וייטנאם
3. מאזן האימה בשנות ה- 70 בין שתי מעצמות העל: המשכיות מול שינוי
התפיסה של ניקסון וקרטר מול תפיסתו של ברז'נייב
הסכמי סאלט בין האמריקאים לרוסים
נושא איראן - האמריקאים מול הרוסים
חלוקה גיאופוליטית
מזרח תיכון
המזרח הרחוק
יחסים בילטרליים בין ארה"ב וברה"מ

סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הרתעה:
הרתעה משמעותה איום על הצד היריב באמצעים שונים שיגרמו לו נזק, מתוך מטרה למנוע ממנו לעשות פעולה כלשהי.
רעיון ההרתעה עומד במרכזה של האסטרטגיה הגרעינית. ההרתעה מאז ומתמיד הייתה שולית בתולדות החשיבה האסטרטגית מאחר והשימוש בנשק עצמו נחשב למרכז החשיבה הצבאית. בעידן הגרעיני העניין השתנה ומרכזה של האסטרטגיה הגרעינית עבר מחוכמת הפעלת הכוח לחוכמת השימוש בו מבלי להפעילו, כלומר הפקת תועלת מנשק גרעיני מעצם קיומו בלבד. מצב זה יוצר פרדוקס של ניתוק בין שמישות הנשק לתועלתו; התועלת האמיתית של הנשק הגרעיני תבוא מאי-שימוש בו. יש לציין כי אמינות היא תנאי הכרחי לאפקטיביות ההרתעה.
בניגוד להרתעה הגרעינית השייכת לסוג ההרתעה הכללית, זאת אומרת הרתעה המשולה לנטיעת דרך ארץ ביריב שלא יעז להתגרות, התרעה מידית, מכוונת למנוע מהיריב מעשה שהוא זומם לעשות בטווח הקצר. (יהושפט הרכבי, 1990, ע"מ 414)

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת וייטנאם ומאזן האימה", סמינריון אודות "מלחמת וייטנאם ומאזן האימה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.