היישום אינו מחובר לאינטרנט

שיקולים בבחירת ספרים לילדים ופעילות אוריינית עם ספרים בבית

עבודה מס' 070202

מחיר: 665.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין הורים לילדים רגילים לבין הורים לילדים עם פיגור שכלי.

8,396 מילים ,46 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

קריאת ספרים לילדים בגיל הרך תורמת להתפתחות אוריינית ויש בכך יתרונות רבים: העשרת השפה, הקנית ידע, העשרת עולם המחשבה, מעורר את רגשותיהם ואת יכולת האמפתיה שלהם כלפי הזולת ומהווה רגע אינטימי כמעט בלעדי שאין דומה לו בכל המצבים שבהם מעורב המבוגר בחיי ילדו. מחקרים רבים עסקו בתרומתה של קריאת ספרים להתפתחות הילדים מבחינה קוגניטיבית, דידקטית, ערכית חברתית ורגשית. קיימת חשיבות לקריאת ספרים לא רק בהיבט של פעילות הקריאה עצמה או לשכיחותה, אלא גם לתכנים, לאיכות הספר הנקרא בפני הילדים. חשיבות קריאה פעילה עם מעורבות של המבוגר בפני הילדים נחוצה במיוחד בקרב ילדים עם פיגור שכלי בכך שהיא תורמת לזכירת הסיפור, מפנה תשומת לב לחלקים חשובים ומקדמת את ההבנה. שימוש נכון בסיפור מסייע לילד עם פיגור שכלי להפיק מידע מהסיפור בצורה יעילה מאוד.
מעטים מאוד המחקרים העוסקים בהפעלת שיקוליהם של הורים בבחירת ספרים לילדיהםקיים מחקר מועט יחסית לגבי קריאה בקרב בעלי פיגור שכלי. לאור המחקרים המועטים בנוגע לזאת, ניסה מחקר זה להרחיב את הידע בנושא שיקולים של הואים בבחירת ספרים לילדים ובקיומן של פעילויות אורינית עם ספרים בבית בקרב ילדים עם התפתחות תקינה בהשוואה להורים לילדים עם פיגור שכלי.
מטרתו של המחקר היהלדון בהבדל בין סוג השיקולים/הקריטריונים שמפעילים ההורים כאשר הם בוחרים ספרי קריאה לילדהםואילו פעילויות עם ספרים בבית הם מקיימים עימם בהשוואה בין הורים לילדים עם התפתחות תקינה לבין ילדים להורים עם פיגור שכלי.
בין הממצאים נמצאו הבדלים מובהקים בשיקולים של בחירת ספרים לילדים בקרב שתי האוכלוסיות. נמצא כי הורים לילדים עם פיגור שכלי בוחרים ספרים מתוך שיקול כלכלי וחשוב להם לבחור ספרים שיש בהם גימיקים כגון: ספר נפתח, מדבקות מצורפות, כריכה חלקה. ניתן לראות כי שיקול דעת עצמאי- קריאה ראשונה של הספר והפעלת ביקורת עצמית הכי פחות חשוב ורלוונטי מבחינתם, לעומת הורים לילדים עם התפתחות תקינה אשר בוחרים ספרים לילדים מתוך מודעות וחשיבות רבה לשפה, מפעילים שיקול דעת עצמאי וכן חשיבות למסר של ערכים.
הבדלים מובהקים הצביעו גם על קיומן של פעילות אורינית עם ספרים בבית. בשכיחות של קריאת ספרים נמצא אחוז גבוה מאוד של הורים לילדים עם פיגור שכלי, אשר מקריאים לילדם פחות מפעם בשבוע והילד אינו קורא כלל ספרים לבדו. יתכן בשל חוסר מודעות לחשיבות העניין בקרב הורים אלה, לעומת אחוז גבוה של הורים עם התפתחות תקינה אשר מקריאים ספרים לילדם כמעט כל היום והילד נמצא קורא לבדו פעם- פעמיים בשבוע.
מבחינה תאורטית, מחקר זה יכול לסייע להבנת השיקולים בבחירת ספרים של הורים לילדים עם התפתחות תקינה וכן להבין את שיקולם של הורים לילדים עם פיגור שכלילאור הממצאים. בנוסף מסייע ברכישת ידע על חשיבותה של קריאת ספרים משותפת כתורמת להתפתחות אוריינית.
מבחינה ישומית המחקר יכול לתרום להגברת המודעות בקרב הורים לילדים עם פיגור שכלי על חשיבות קריאת ספרים בבית להתפתחות המילולית, הרגשית והקוגנטיבית של הילד. זאת ניתן לעשות על ידי פיתוח תוכנית הדרכה של מעורבות הורים בפעילות אורינית עם ספרים בבית.
במחקר נעשה שימוש בשני שאלונים. השאלונים לקוחים מתוך עבודת התזה של אבירם (2004).

תוכן עניינים:
תקציר
פרק 1: מבואו סקירת ספרות
1.1 קריאת ספרים בקרב ילדים
1.1.1 חשיבותה של קריאת ספרים
1.1.2. קריאת ספרים משותפת- הורים ילדים
1.1.3 שיקולים לבחירת ספרים
1.1.4 פעילויות שונות הקשורות בקריאה משותפת, הורים ילדים
1.5. פיגור שכלי
1.5.1 פיגור שכלי מהו?
1.5.2. קריאה בקרב בעלי פיגור שכלי
1.5.3. הקשר עם המשפחה של ילדים עם פיגור שכלי
1.6 מטרת המחקר
שאלת המחקר
משתני המחקר
השערות המחקר
פרק 2: שיטת המחקר
פרק 3: ממצאים
פרק 4: דיון
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

פוירשטיין (Feuerstein,1980) רואה באינטראקציה הורה-ילד חוויית למידה מתווכת, שאמורה להיות בתיאום עם מצבו של הילד ומקנה עבורו משמעות רגשית, ערכית, ותרבותית הכוללת התייחסות של הילד למשימה שעליו להשלים ומצד ההורה סיפוק משוב להצלחתו. תחום "ניצני האוריינות" עוסק בתקופות המוקדמות של התפתחות האוריינות, למן הגיל הרך ועד הזמן שבו הילד קורא וכותב בצורה תקנית. חוקרים טוענים כי ילדי גן שונים בהבנתם בניצני האוריינות שלהם (Levin, Share &Shatil, 1996). הגורמים המנבאים את תפקודו של הילד קוגניטיבית ואוריינית קשורים באיכויות התיווך. התיווך צריך להיות חלק מההורות מתחילת החיים, ואין להפריד בינו לבין הקשר והאהבה.

תגים:

ספרים · פיגור · קריאה · גיל הרך · אוריינות · בחירה · פיגור שכלי · ספרות ילדים · ספרות ילדים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שיקולים בבחירת ספרים לילדים ופעילות אוריינית עם ספרים בבית", סמינריון אודות "שיקולים בבחירת ספרים לילדים ופעילות אוריינית עם ספרים בבית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.