היישום אינו מחובר לאינטרנט

המעבר משימוש ב"עוצמה קשה" ל"עוצמה חכמה" במדיניות החוץ של מדינת ישראל במאה ה-21

עבודה מס' 070186

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השינוי בגישות במדיניות החוץ של ישראל מכוחנות והסתגרות למשפטיות ופתיחות בניהול מאבקיה.

7,204 מילים ,19 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

בעוד רובה של מדיניות החוץ הישראלית בעבר נשענה על אלמנטים הסברתיים של תפיסת הביטחון הריאליסטית, ניכרות בשנים האחרונות מגמות של משרד החוץ לבצע מעין שינוי משמעותי אך שקט במדיניות החוץ. השינוי המסתמן, מתרכז באימוץ תפיסת ה"עוצמה החכמה" הנהוגה כיום בארה"ב. ה"עצמה החכמה", אוצרת בתוכה הן את ה"עוצמה החזקה" המשקפת את המונח הריאליסטי של עוצמה צבאית, והן את ה"עוצמה הרכה", המשקפת יכולת עוצמתית הנובעת מאלמנטים דיפלומטיים, מסחריים, תרבותיים, משפטיים וכלכליים, ברוח הגישה הליברלית.
במספר אירועים בשנים האחרונות, ניכר שימוש באלמנטים מתוך מדיניות של "עוצמה חכמה" במדיניות החוץ של מדינת ישראל. עולה אם כן השאלה, האם אכן מסתמנת מגמה להעצמת השימוש ב"עוצמה חכמה", במסגרת מדיניות החוץ של ישראל?, וזאת לאור בחינת התנהלותה בטיפול באירועי ה"מרמרה", "דוח גולדסטון" והמשפט הבינ"ל בהאג בנושא גדר ההפרדה.
השינוי המבני העולמי, שלאחר עידן המלחמה הקרה, מגביר את עוצמתה של התפיסה הליברלית בכל הקשור למקומם החשוב של ארגונים על מדינתיים בסדר העולמי החדש, כמו גם של חשיבותם העקרונית והמשפטית הגוברת של הפרט וזכויותיו על פני הצבירה של עוצמות לאומיות, לפי התפיסה הריאליסטית. ישראל, חייבת להשתלב במרקם הליברלי המאמץ את גישת ה"עוצמה הרכה" לפתרון משברים וסכסוכים, גם אם לא פסה לחלוטין עוצמתה של הגישה הריאליסטית (ובמיוחד לא באזור המזה"ת). מכאן, שלדעתי עליה להמשיך ולהשתמש בכלי ה"עוצמה הרכה" ולשלבם ב"עוצמה הקשה", אך לוודא כי המינון בין השניים תואם את צרכיה במסגרת ה"עוצמה החכמה" (שייתכן כי באלמנט זה טמון מקור שמה) ומקומה בין אומות העולם החדש.

שדה המחקר לעבודה זו, יתמקד בפעילויות משפטיות והסברתיות של משרד החוץ, המאפיינות בעיני את השינוי התפיסתי והשפעתו על תדמיתה של ישראל בעיני מדינות וארגונים זרים. אשתמש בשיטת בניתוח תוכן איכותני של מאמרים ומקורות ביבליוגרפיים, לבחינת המתודולוגיה של קבלת ההחלטות, אפיון השינוי ועוצמתו במדיניות החוץ של ישראל. כמו-כן, אשתמש גם במקורות ראשוניים. העבודה תתרכז אמנם במאה ה-21, אך לצורך הצגת והדגשת מגמות השינוי, אסרוק בקצרה גם אירועים והתנהלויות רלוונטיות של מדינת ישראל בשנים 1948 ועד לימים אלה.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. גישות לניהול מדיניות חוץ
3. סקירת מדיניות החוץ של ישראל - רקע
4. אימוץ גישת ה"עוצמה החכמה" - הצלחה או כישלון?
4.1 בית הדין בהאג - בניית גדר ההפרדה
4.2 דוח גולדסטון
4.3 צידוק משפטי לטיפול באוניה "מרמרה"
5. סיכום
6. ביבליוגרפיה

הערת מערכת: לא בכל העבודה צוינו מראי מקום.

קטע מהעבודה:

מדיניות ביטחון לאומי, נקבעת ע"י ממשלות הנושאות באחריות לביטחון מדינתן, ומגדירות את מדיניות החוץ שנועדה לממש אותה. מדיניות, ובעיקר מדיניות ביטחון, הינה מערכת כללים המהווה מורה כוון ודרך להתנהלות המדינה, במטרה לממש את האינטרסים והיעדים החיוניים לה כהגדרתה. קביעת המדיניות, מצריכה הבנת זמן ומרחב בה מתנהלת המדינה ברגע נתון, כמו גם ניתוח יכולת המשאבים והעוצמה העומדים לרשותה למימוש היעדים ארוכי טווח אותם מכתיבה המדיניות. מעבר לנדרש כאמור, נשענת כל העשייה שבהגדרת מדיניות, על גישות ותפישות העולם של קובעיה. במאה השנים האחרונות, מסתמנות שתי גישות שולטות בקביעת מדיניות חוץ וביטחון במדינות העולם, הגישה הריאליסטית והגישה הליברלית.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המעבר משימוש ב"עוצמה קשה" ל"עוצמה חכמה" במדיניות החוץ של מדינת ישראל במאה ה-21", סמינריון אודות "המעבר משימוש ב"עוצמה קשה" ל"עוצמה חכמה" במדיניות החוץ של מדינת ישראל במאה ה-21" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.