היישום אינו מחובר לאינטרנט

מלחמת איראן - עיראק ומושג ה'עוצמה'

עבודה מס' 060155

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת עוצמת המדינות אחת כלפי השנייה, במרכיבי העוצמה השונים.

3,855 מילים ,9 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

הנס מורגנטאו בספרו "פוליטיקה בין האומות" מונה שורה של קריטריונים להערכת העוצמה. מושג העוצמה תופש מקום מרכזי בחשיבותו בדיון ביחסים בין לאומיים. זיהוי מרכיבי העוצמה והערכתה מהווים, לדעתו, תנאי ראשון בבואנו לנתח יחסים בין אומות.
"המדע המדיני מתרכז במושג האינטרס המוגדר ככוח, צבירתו, חלוקתו והפיקוח עליו, מושג מרכזי כגון כח נותן איפה בידינו מן תרשים רציונאלי של הפוליטיקה, מפה של הנוף המדיני ... שומר על תורת הפוליטיקה לבקש לצייר את התמצית של נושאה".
"האמת בדבר מדע המדינה הינה האמת בדבר כח, גילויו, מערכיו, מגבלותיו, משמעותיו וחוקיו"
בבואנו לנתח ארוע מסויים ביחסים בין לאומיים עלינו קודם כל להגדיר מהם יחסי העוצמה בין המשתתפים. הערכה זו היא שתתן בידינו את המפתח להבנת הארוע. מתוך כך, בעבודה זו וננתח את מרכיבי העוצמה של איראן- עירק, ספטמבר 80, ערב פרוץ המלחמה בינן, ונבדוק האם זיהוי מרכיבי העוצמה והערכתה על פי מורגנטאו תורמים להבנת הארוע. כלומר נבדוק האם הארוע מחזק או מחליש את הגדרת העוצמה של מורגנטאו.
מושג העוצמה אינו אבסולוטי, ואינו עומד בפני עצמו. העוצמה מעצם הגדרתה היא מושג יחסי, ולכן הניתוח של העוצמה של איראן- עירק יהיה באופן יחסי אחת כלפי השניה. לתכונות היחסיות של העוצמה שלושה מרכיבים: ראשית, העוצמה נמדדת תמיד בהקשר לעוצמת שאר המדינות בזירה הבין לאומית. שנית, עוצמת המדינה נמדדת לעומת עוצמה שכנותיה. ואחרונה העוצמה נמדדת לאורך זמן. העוצמה של מדינה נוטה להשתנות מתקופה לתקופה.

בעבודה זו, נבדוק את עוצמת המדינות אחת כלפי השנייה (עירק מול איראן ולהיפך), במרכיבי העוצמה השונים. בכל מרכיב נקביל בין מדינה אחת לשנייה, בפרק זמן אחיד לכולם- ספטמבר 80.
ניתן את הנתונים המתאימים בכל מרכיב לכל אחת מהמדינות ולבסוף נסיק מסקנות לגבי עוצמת המדינה, כלומר בכל מרכיב נבדוק איזו מדינה עולה על השנייה.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
גיאוגרפיה: שטח + אקלים
משאבים כלכליים
כוננות צבאית
אוכלוסיה
יציבות פוליטית
מוראל לאומי
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

ברעם, אמציה; זיידל, רונן (1992). עירק. ירושליים: משרד החינוך והתרבות.
מורגנטאו, י. הנס (1974). פוליטיקה בין האומות. תל- אביב: יחדיו.
מנשרי, דוד (1996). איראן: בין איסלם ומערב. תל- אביב: משרד הביטחון.
פארוור, יהושוע {עורך}(1985). אנציקלופדיה עברית ירושלים: חברה להוצאת אנציקלופדיות. ערך עירק כז' עמ' 110-135, מב' עמ' 911-914.
פארוור, יהושוע {עורך}(1985). אנציקלופדיה עברית. ירושלים: חברה להוצאת אנציקלופדיות. ערך איראן ג' עמ' 241-247, כח' עמ' 333-383, מב' עמ' 107-116.
קורדסמן, א. אנתוני (1998). מלחמת איראן עירק. תל- אביב: מערכות.
שנהב, מרדכי (1981). מושגי יסוד ביחסים בין לאומיים יחידה 4. תל- אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
אפרתי, דן "קדאסייאת צאדם", מערכות, עורך: מאיר בן הלל, תל- אביב, ינואר פבואר 81 חוברת 287 עמ' 21-27.
שפיגל, אור "הפנאטיות ויצריה בשדה הקרב", הארץ, עורך: אהרון מוזס, תל- אביב 27.5.82 ע' 16.

תגים:

אינטרסים · איראן · עוצמה · יחסיות · מורגנטאו · עירק עיראק

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מלחמת איראן - עיראק ומושג ה'עוצמה'", סמינריון אודות "מלחמת איראן - עיראק ומושג ה'עוצמה'" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.