היישום אינו מחובר לאינטרנט

טמא, מיותר ופתיר: המשמעויות התרבותיות של הווסת הנשית בראי הדת, הרפואה

עבודה מס' 069882

מחיר: 326.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינה של שיח רפואי, דתי ופרסומי, כפי שהם באים לידי ביטוי בתקשורת הפופולארית בישראל.

10,030 מילים ,22 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

הגוף בכלל והגוף הנשי בפרט תמיד היו שדה קרב לאידיאולוגיות יריבות או משלימות ואלו ניסו להגדיר את התנהלותו ואת גבולותיו. האידיאולוגיות הללו משתנות בהתאם לתקופה, להקשר הגיאוגרפי והתרבותי, עם זאת, תמיד נלוו למופעים הגופניים פרשנויות ומשמעויות שניסו להסבירם ולהגדירם. במילים אחרות, מתקיים קשר אוניברסלי משמעותי מאוד בין נשים כקבוצה, בין מעמדן, מיקומן, תפקידיהן וזהותן כנשים, לבין הגדרת הקולקטיב, גבולותיו, קיומו והשתייכות אליו. אבל קשר זה מתאפיין בדפוסים ספציפיים בקונטקסט היסטורי, גיאוגרפי ופוליטי ייחודי (Anthias and Yuval-Davis, 1989 אצל אמיר 1995).
עבודה זו תעסוק במופע גופני נשי, הווסת החודשית, על מספר שיחים מרכזיים המנסים להגדירה ולנהלה - שיח רפואי, שיח דתי ושיח פרסומי-כלכלי בהקשר הישראלי העכשווי. נבקש לטעון כי השיחים הללו מגבילים את החברות של נשים בתרבות בתוך גבולות שמוגדרים על ידי תהליכיהן הגופניים. כך הקשר האוניברסלי בין נשים כקבוצה והדפוסים הספציפיים בהקשר ההיסטורי-תרבותי העכשווי מתגלים לנגד עיננו (שם).
בעוד שעל פניו נדמה שאין קשר בין השיחים הללו, והם אף מוגדרים כשיחים מנוגדים (מדעי מול דתי, למשל), בחינת שיח תרבותי עכשווי על וסת נשית חושפת בפנינו דווקא שיתוף פעולה ביניהם. ההצטלבות ביניהם מהווה חלק מאידיאולוגיה כללית המגדירה את המשמעות של הגוף הנשי, קובעת לו גבולות וחוקים ברורים להתנהלות ומקצה לו מקום מסוים להשתתפות בתרבות. השיחים האלה למעשה מאזנים בין ממלכת החופש לממלכת האיסורים, וכך קובעים לו גבולות ברורים (Mandziuk, 2010).

בעבודה זו נבקש להוכיח את טענתנו באמצעות בחינה אמפירית של שיח רפואי, דתי ופרסומי, כפי שהם באים לידי ביטוי בתקשורת הפופולארית בישראל: א) טורי מומחים של רופאים באתר ויינט; ב) שתי כתבות בנושא טהרת המשפחה מאתר חן וכבוד, אתר חרדי הפונה לקהל הרחב; ג) ולבסוף, פרסומות למוצרי היגיינה נשית באתר יוטיוב.
דרך בחינה של שלושת עולמות השיח הללו ננסה לבדוק מהם הדפוסים האידיאולוגיים בשיח התרבותי-פופולארי והעכשווי בישראל בכל הנוגע לתופעת הווסת, האם יש ספציפיות תרבותית (ינאי ורפפוט, 2001) לשיח הלוקאלי שנבחן, ואם כן, מה מאפייניו, וכך, כמובן, נבקש להוכיח את טענתנו כי השיחים יוצרים במשולב אידיאולוגיה שמגדירה את החברות של נשים בתרבות בתוך גבולות שמוגדרים על ידי תהליכיהן הגופניים.

תוכן עניינים:
מבוא
סקירה היסטורית ותיאורטית:
- השתנותו של השיח הדתי
- הבנייתו של השיח הרפואי על גוף האישה והווסת
- בין שיח רפואי לשיח פרסומי-כלכלי
מתודולוגיה
שיח דתי
שיח רפואי
שיח פרסומי-כלכלי
דיון וסיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פוקו (אצל Bartky, 1988), אומר שבד בבד עם ההתפתחות של המוסדות הפרלמנטריים וחופש פוליטי לאדם התפתחה גם שיטת משמעת שכוונה כנגד הגוף, שפלשה אליו על מנת להסדיר את פעולותיו ותנועותיו. בחברה המודרנית אין סדר וחוקים כמו בחברות העבר, ולכן נוצרו שיטות חדשות של שליטה באמצעות רעיונות, לא באמצעות הפעלת כוח. מטרת השיטה החדשה היא יצירת גוף צייתן, שניתן להפיק ממנו תועלת מירבית ע"י שליטה על תנועותיו, על המרחב האישי שלו, על הזמן שלו.

תגים:

פמיניזם · נשים · נשיות · גוף · מיניות · שוביניזם · נידה · טומאה · יהדות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "טמא, מיותר ופתיר: המשמעויות התרבותיות של הווסת הנשית בראי הדת, הרפואה", סמינריון אודות "טמא, מיותר ופתיר: המשמעויות התרבותיות של הווסת הנשית בראי הדת, הרפואה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.