היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגבלים עסקיים - הסדרים כובלים

עבודה מס' 069337

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח "הסדרים כובלים" או "קרטל" לפי חוק ההגבלים העסקיים, התנאים לקיומו והפגיעה שלו בצרכנים ובתחרות בשוק.

11,478 מילים ,39 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

תופעת ההסדרים הכובלים, הינה תופעה ידועה הנגזרת מתחום ההגבלים העסקיים, וגורמת פגיעה קשה בצרכנים. כיום, במאה ה-21, 236 שנים לאחר הוצאת ספרו של אדם סמית, נראה כי "המשפט המודרני" בעולם בכלל ובישראל בפרט מצא פתרונות, אשר עוגנו בחקיקה, על מנת לצמצם את תופעת ההסדרים הכובלים.
פרק ב' לחוק ההגבלים העסקיים , מסדיר את נושא עריכת הסדרים כובלים, והוא נחשב לחשוב ביותר בחוק מבחינת היקף תחולתו והשפעתו על המשק הישראלי . נקודת המוצא של חוק ההגבלים מבוסס על הרעיון של כלכלת השוק, לפיו גופים כלכליים מתחרים עם גופים אחרים על לבו וכיסו של הצרכן. קרטלים עם זאת הם הרעה של דיני ההגבלים העסקיים. אולם מכך, אין להבין כי כל הסדר כובל פוגע בתחרות, אלא נהפוך הוא ישנם המועילים לרווחה החברתית.
הסדרים כובלים גרמו בעבר וגם כיום, נזק רב לכלכלה הישראלית, בהגדילם את רווחת הצדדים להסדר על חשבון הצרכנים. בעיית ההסדרים הכובלים הובילה את המחוקק לראשונה בשנת 1959 לחוק את חוק ההגבלים העסקיים הראשון. במהלך השנים התגלו הסדרים כובלים חמורים (כך למשל קרטל הביטוח) שפגעו בכלכלה בכלל ובצרכן בפרט.

בעבודה זו אנתח את הגדרת "הסדר כובל" בהתאם לסעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים. ניתוח העבודה יעשה באופן הבא: ראשית, אציג את הפן הכלכלי שבהסדרים כובלים וכיצד השוק מגיב אליהם. שנית, אסקור את התנאים לקיומו של הסדר כובל על פי חוק ההגבלים העסקיים. שלישית, אציג את החזקות לפגיעה בתחרות ואתייחס לניתוח של ההסדרים הכובלים במשפט האמריקאי. רביעית, אדון בחוקתיותו של הסדר כובל שנקבע על-ידי ארגון עסקי. חמישית, אסקור את הסוגיה של התאמה להסדר כובל קיים, ובכלל מה ההבדל בין תיאום להתאמה. ולבסוף אציג את מסקנותיי מהעבודה.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. ניתוח כלכלי של הסדרים כובלים
ג. "הסדר כובל" על-פי חוק ההגבלים העסקיים, התשמ"ח-1988
התנאים לקיומו של הסדר כובל
1. "הסדר"
2. "בין בני אדם המנהלים עסקים"
3. "לפחות אחד הצדדים מגביל את עצמי"
4. "עלול למנוע או להפחית את התחרות בעסקים" (יסוד הסתברותי לפגיעה בתחרות)
5. "יסוד נפשי ליצירת הסדר כובל"
ד. החזקות לפגיעה בתחרות - סעיף 2(ב)
הסדרים כובלים במשפט האמריקאי
הדין הישראלי: (1) הסדרים בנוגע למחיר; (2) הסדר בנוגע לרווח שיופק
(3) הסכם "לחלוקת שוק"; (4) הסדר בנוגע לסוג המוצרים

ה. קו פעולה שנקבע בידי ארגון עסקי
ו. התאמה להסדר כובל קיים
ז. סיכום ומסקנות
ח. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הכלכלן, ג'ורג' סטיגלר (חתן פרס נובל), קבע שלושה שלבים מחזוריים הנדרשים על מנת שפירמות בשוק יתאמו בהצלחה את פעולותיהם (להלן - "השלבים של סטיגלר"): (1) הגעה לתנאי התיאום (במפורש או במרומז) בין הפירמות בשוק; (2) יכולת זיהוי של סטיית מתחרים מההתנהגות המוסכמת; (3) יכולת הענשה של המתחרים בגין סטייה מההתנהגות המתואמת.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגבלים עסקיים - הסדרים כובלים", סמינריון אודות "הגבלים עסקיים - הסדרים כובלים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.