היישום אינו מחובר לאינטרנט

כיצד מורים המוערכים על ידי תלמידיהם תופסים את מקצוע ההוראה

עבודה מס' 069295

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר שבוצע באמצעות שאלונים, תצפיות וראיונות.

4,236 מילים ,4 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

איך הופכים למורה טוב? מהו המתכון שהופך מורים מסוימים למוערצים ומוערכים על ידי תלמידיהם, אותם מורים ומורות שנחרטו גם בזיכרוננו אנו, ואולי אף הביאו אותנו לבחור במקצוע הזה בסופו של דבר? זאת לעומת מורים רבים שאינם מהווים דמות משמעותית עבור התלמידים שלהם כמובן, שהם רוב אוכלוסיית המורים.
לאור העניין שגילינו בשתי השאלות הנ"ל החלטנו ששאלת המחקר שלנו תהיה כיצד מורים המוערכים על ידי תלמידיהם תופסים את מקצוע ההוראה. החלטנו לצמצם את מימד ההערכה של המורים רק בעיני התלמידים ולאו דווקא בעיני המנהלים שלהם או הקולגות לחדר המורים, זאת על מנת למקד את שאלת המחקר. התחלנו בחיפוש רקע תיאורטי על הנושא, כפי שמובא בפרק הנספחים. כדי לבחור את מושאי המחקר שלנו, המורים המוערכים, בחרנו לערוך שאלונים בקרב תלמידים כדי למצוא שלושה מורים ששמם עלה הכי הרבה - ודרכם נבדוק את תפיסות המורה המוערך לגבי המקצוע שלו.
לאחר שנמצאו שלושה מורים (כפי שמפורט בפרק הבא על השאלונים שערכנו בתיכון 'אליאנס' תל אביב), רצינו לעמוד על טיבם של מורים אלה. התחלנו בצפיות בשיעורים שלהם, על מנת לנסות ולחוות חוות דעת אובייקטיבית, לאו דווקא מעיני התלמיד, על השיעור של אותו מורה. ערכנו מספר צפיות בשיעורים שלהם (כפי שמובא בפרק הרלוונטי) וניסינו להעריך מנקודת מבטנו מה הופך אותם למוערכים בעיני תלמידיהם, מהו ה"קסם" שקורה בשיעור של מורה טוב.
בשלב השלישי ניגשנו לסיפורי החיים של אותם המורים. כדי להבין מה הניע אותם להגיע להוראה וכיצד הם תופסים את המקצוע, ערכנו עם כל אחד מהמורים ראיון פתוח, בו ניסינו להתערב כמה שפחות בדבריהם, ונתנו להם "לשפוך" את כל מה שהם חושבים על עצמם, על המקצוע, על מה הופך אותם למוערכים, למה הגיעו להוראה ועוד. הראיונות היו ללא ספק השלב המרתק ביותר במחקר שלנו, שכן הם נתנו לנו הצצה לדמותו של המורה שכמוהו אנו שואפות להיות...
לבסוף, לאחר איסוף כל הנתונים - ניגשנו לניתוח ומסקנות. המתודולוגיה בה בחרנו הינה קריאה מחזורית של הראיונות שוב ושוב, והוצאת "יחידות משמעות" מכל ראיון, משפטי מפתח שסיפרו המורים בראיונות וראינו אותם כמשמעותיים בסיפור שלהם. לאחר מכן פרשנו את כל יחידות המשמעות משלושת הראיונות ומצאנו מכנים משותפים, קטגוריות שהופיעו בשלושת הראיונות ופרשו בפנינו את תחילתה של התשובה למחקר שלנו - למה הם פה? ומה הופך אותם לכל כך מוצלחים?

תוכן עניינים:
הקדמה ומתודולוגיה
איתור המורים המוערכים
סיכום צפיות בשיעורים ומציאת קווי דמיון משותפים
ניתוח ראיונות ליחידות משמעות
עץ משמעות
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה
נספחים (סיכומי מאמרים)

קטע מהעבודה:

לאחר קריאה מעגלית של הראיונות וניתוח של יחידות המשמעות שעלו מתוכם הגענו למספר מצומצם של קטגוריות הממצות את אופיין של המורים המוערכים - כפי שראינו במאמרן של דביר ושץ-אופנהיימר הטוענות כי ".. ההנחה שסיפורי חיים הוא בבואה של זהותו של האדם, ושהכרת הסיפור שלו מאפשרת לאפיין את זהותו. לא רק שסיפורי חיים משקפים מציאות, הם גם יוצרים ומבנים אותה" (דביר ושץ-אופנהיימר, 2001), כלומר בעזרת הכרת סיפורי החיים של הנחקרים על בוריים, נוכל לאפיין את זהותם של אותם מורים מוערכים.

תגים:

מחקר איכותני · חינוך · מחנך · הוראה · מורים · תפיסת המקצוע · מוטיבציה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "כיצד מורים המוערכים על ידי תלמידיהם תופסים את מקצוע ההוראה", סמינריון אודות "כיצד מורים המוערכים על ידי תלמידיהם תופסים את מקצוע ההוראה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.