היישום אינו מחובר לאינטרנט

פיתוח מיומנות של שאילת שאלות בטקסט המקראי

עבודה מס' 069287

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירה תיאורטית ובניית תכנית לתלמידים בכיתה ה' הלומדים בשני בתי ספר יסודיים.

25,201 מילים ,51 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

כמורות בבית הספר היסודי, המלמדות מקרא מזה מספר שנים, אנו חושבות שיש לטפח בתלמיד כישורי חשיבה גבוהים יותר מאלה הנהוגים כיום. התנ"ך הינו ספר דרמטי מכונן המזמן כישורי חשיבה גבוהים. מתוקף היותו מטרה חשובה כשלעצמה במכנה המשותף התרבותי לכל עם ישראל לדורותיו, הוא מהווה מקור טוב לשאילת שאלות על הדמויות ופועלן, שאלות על מוסר ומצפון, שאלות על מהות האמונה, שאלות על האלוקים ועל טיבו, על תפקידו של האדם בעולם, על התנגשות בין ערכים... כאן גלום כוחו של המקרא גם בהיותו אמצעי מגרה ומעורר מוטיבציה לניתוח וללמידה מעמיקה.
היחידה שאנו מציגות כאן שונה מן המקובל בזה שהתלמיד הוא שואל השאלות הרלוונטיות ולא המורה. התוכנית המוצעת מפנה את מרכז הכובד לפיתוח יכולתם של הלומדים לשאול שאלות ברמות גבוהות בעזרתם של המורים אשר יקנו מיומנות למידה זו ובכך יצרו צביון של לומד עצמאי, יוזם ופעיל. מחנך בן ימינו מקבל כאן הגדרה אחרת לתפקידו - עליו להביא את הלומד ליטול חלק אקטיבי בלמידה, לגרום לו להוסיף נדבך משלו בתהליך ואולי אף להביא אותו להתמודדות עם חומר חדש גם בהעדרו.

הטקסטים שנבחרו לצורך קידום מיומנות של שאילת שאלות הינם טקסטים מקראיים העוסקים בהתייחסות המקרא למשטר המלוכה והבאים לידי ביטוי: בספר דברים - ב"חוק המלך" ובספר שמואל - ב"משפט המלך", וזאת היות ונושא זה להערכתנו מהווה מקור טוב לשאילת שאלות בכיוונים וברבדים שונים ויש בו כדי לשמש בסיס לדיון לגיטימי, הבוחן את נחיצות מוסד המלוכה על פני מלכות שמיים. יחידת ההוראה מותאמת ללומדים בכיתות הגבוהות של בית הספר היסודי (כיתות ה'- ו') הלומדים על פי תוכנית הלימודים את ספר שמואל, בהנחה כי לתלמידי השכבות הללו יש את הבשלות הקוגניטיבית והמנטאלית הנדרשת ברכישת מיומנות חדשה של הפקת שאלות, ומאחר והם מורגלים יותר מלומדים צעירים בקריאה של טקסטים מן המקרא.

באמצעות יישום והפעלת יחידה זו אנו שואפות להשיג מספר מטרות: פיתוח יכולת של למידה עצמית וחשיבה ביקורתית בקרב הלומד, פיתוח יכולת של שאילת שאלות משאלות פשוטות (רמת ידע והבנה) לשאלות ברמה גבוהה (הבנה מעמיקה, הערכה וביקורת) וכן שינוי התפיסה בקרב המורים באשר לסוג המיומנויות הנלמדות במקרא ולאופיין.

ממצאי התוכנית וניתוחם יסייעו לפרישת תמונה ברורה ובאם יימצאו יעילים יהוו בסיס להמשך ההתעסקות במיומנות הנלמדת גם במקצועות אחרים. התרומה המרכזית של הפרויקט תורגש, לדעתנו, בעיקר בקרב המורים המלמדים שיחשפו לשיטה נוספת בלימוד המקרא, שיטה המשכללת ומשבחת את עבודת ההוראה בכלל ואת הוראת המקרא בפרט. כאמור, ניתן ליישמה על כל יחידת לימוד אחרת וזוהי גם כוונתנו - שהמורה יכיר בערכי השיטה וישליך לגבי תחומים נוספים בהוראה.

תוכן עניינים:
תקציר
מבוא
סקירה ספרותית - מוסד המלוכה
מיומנות שאילת שאלות
קונסטרוקטיביזם

שיטה:
מאפייני אוכלוסיית היעד
תוכנית ההתערבות
מהלך העבודה - לוח זמנים משוער

תיאור מהלך ההפעלה
ממצאים
דיון ומסקנות - הקשר של הממצאים להצעה היישומית
תיאור יישומי של מהלך הפרויקט המשופר
המלצות -דיון בתרומה היישומית של הפרויקט
רשימת מקורות
נספחים (קובצי אקסל נפרדים)

קטע מהעבודה:

לשם כך עליו להיות מסוגל לשאול שאלות טובות יותר, ברמה גבוהה, שאלות המכוונות להבנה מעמיקה ומקיפה יותר של התופעות. המידע שרכש יכול לשמש בידו כנקודת מוצא לחקירה ולגילוי (גלובמן וקולא, 1992).

תגים:

קונסטרוקטיביזם · שאילת שאלות · לומד עצמאי · קונסטרוקטיביזם · הוראת המקרא · הוראה פרונטלית · תיווך · הוראת מקרא · הוראת תנך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פיתוח מיומנות של שאילת שאלות בטקסט המקראי", סמינריון אודות "פיתוח מיומנות של שאילת שאלות בטקסט המקראי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.