היישום אינו מחובר לאינטרנט

ראי! ראי! - הקניית ערכים פטריארכליים באגדות עם

עבודה מס' 069244

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: קריאה צמודה של אגדת שלגייה ושל מעשיית חדר הדמים, במטרה לבחון כיצד סיפורי עמים מהווים ראי לכללים תרבותיים.

3,865 מילים ,6 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

מאמרה של שולי ברזילי (Reading 'Snow White' - The Mother's Story) מציע פרשנות פמיניסטית חדשה לסיפור שלגיה. דיונה מתמקד ביחסי האם והבת מתוך ניסיון לתת קול להתנסותה של האם. הדיון נערך מתוך דיאלוג המושתת הן על הסכמה, המשכיות והרחבה והן על ביקורת ואי הסכמה עם פרשנותן של גילברט וגובאר לסיפור שלגיה ולז'אנר המעשיות בכלל.
בעבר לסיפורי העמים היה משקל שונה מימינו. בעת בהם סיפורי העמים היו שגורים בפי כל כתורה שבעל-פה, היוו הללו את המקור לידע. מספרי-הסיפורים היו אנשים שחבשו מספר כובעים. כובע הבדרן, כובע שדרן החדשות וכובע המזהיר מפני התנהגות בלתי-הולמת. עליך (קורא המאמר) להבחין בין התפקידים של מספר הסיפורים, ולמקד קריאתך דרך שני התפקידים האחרונים שציינתי.
דרך העדשה של מעמד שדרן החדשות יש להבין שקהילות העבר חיו חיים מסוגרים. אינפורמציה היתה יקרת ערך והרבה פחות שכיחה או נגישה מכפי שהיא היום. מספר-הסיפורים הנודד היה זוכה ליוקרה בקרב תושבי הקהילות הללו. פעם אחת על שום הקרבתו האישית - ויתור על הבית ועל חיי הקבע - ובשניה על שום שהוא מחזיק את הידע. בתרבות המודרנית המקבילה לדמות הזו תהיה שדרן החדשות ברשתות התקשורת. אין צורך להרים גבה: כמובן שאני אומר זאת עם הסתייגות גדולה. מידת האובייקטיביות, מידת אמיתות התוכן, מידת האתיקה העיתונאית ומידת היוקרה החברתית: הן כולן אבני בוחן מבחינת ההסתייגות באמירה. עם זאת קווי הדמיון ניכרים בכך שהקהלים בשתי התקופות תלו אליו עיניהם בתקווה לדעת, להבין ולהחכים יותר.
העבודה לא תתמקד בקווי ההקבלה בין שתי הדמויות כי אם במעמד של הסיפורים עצמם בקרב הקהילה. סיפורים אלה היו בגדר אמת שיש להבינה, בגדר אמת שחשוב לרכוש על-מנת לדעת כיצד יש לפעול במצבים דומים לעתיד. בעבר הגבול בין היסטוריה לבין בדיה, או בין ידיעה לבין בדיה, היה דק מאוד. (יש היאמרו שזה המצב גם היום ושרשתות התקשורת מנסות להרחיב את בורותינו במקום לצמצמה.) על-כן קריאה צמודה לטקסטים המקוריים מצווה דרשני.
הקריאה שאדרוש בחיבור זה משתמשת בנקודת מבט רטרוספקטיבית זו. מתוך ההבנה שסיפורי העמים היו יותר מסתם בדיה בעבור קהל השומעים, אציג הם מהווים ראי לכללים תרבותיים. האם מוסכמות חברתיות אודות מקומו של הגבר ושל האישה בחברה הן תולדה של החבוי בסיפורים או שמא הסיפורים הם תולדה של ההסכמה שבשתיקה הנהוגה בתקופה?
ראשית אציג את ניתוחן של גילברט וגובאר ולאחריו את ניתוחה של שולי ברזילי אודות שלגייה ושבעת הגמדים. בעוד שגילברט וגובאר מתמקדות בשיקוף המציאות הניכר בפולקלור, מתמקדת ברזילי בפן הפסיכואנליטי ובהתמודדות אל מול האחר. החלק השני בעבודה מציע קריאה מגדרית לסיפור חדר הדמים של אנג'לה קרטר. המקורות החיצוניים לניתוחים מופיעים בגוף העבודה. כמובן שבסוף כל פרק נתתי התייחסות אישית שלי אודות המאמרים, אודות הייצוגים המימתיים ואודות תורת המגדר.

קטע מהעבודה:

הן ברזילי והן גילברט וגובאר מסכימות שסיפור מעשייה הוא נרטיב משוכתב של הלך-הרוח השורר בחברה. העלילה מספרת את הקונפליקטים ואת הדאגות שנכחו בדור מספרי-הסיפורים: מגוון מאפיינים אינדיבידואליים, לאומיים ותרבותיים. מעשיות מוסרות את מסרן בעקיפין. אחד המסרים הבולטים בשלגייה נמסר לחוקר דרך העיסוק במושא היופי. עניין זה חושף את מהות הסכסוך בין האם לבת, את היעדרותו של המלך מהטקסט וכיצד נתפס סולם הערכים החברתי באזני אלה שהאזינו למעשייה.

תגים:

בטלהיים · גילברט · גובאר · מעשיות · אגדות · סיפורי-עמים · פמיניזם · מגדר · ספרות השוואתית · מיניות · קריאה צמודה · סאב-טקסט · פסיכואנליזה · פטריארכיה · טרנספורמציה · לאקאן · פרויד · שרה אליס · חדר הדמים · דה סאד · אנג'לה קארטר · בלייק · פולקלור · מימזיס · קודראו · משחקי הכס

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ראי! ראי! - הקניית ערכים פטריארכליים באגדות עם ", סמינריון אודות "ראי! ראי! - הקניית ערכים פטריארכליים באגדות עם " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.