היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפילוסופים א. ברגסון וע.קאנט

עבודה מס' 068914

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השוואה בין שני הפילוסופים.

6,407 מילים ,4 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

בשנות נעוריו של ברגסון שלטה הדוקטרינה הקאנטית בכיפה; הידיעה היא סינתזה של ניתנים חושניים הנעשית ע"י השכל, מכאן שכל תפיסה בלתי-אמצעית של המציאות אינה מן האפשר.
כנגד הפילוסופיה הביקורתית של קאנט הציב ברגסון מטפיזיקה של יצירתיות, של חידוש ושל צמיחה איכותית של היקום, שלה קרא 'ההינף היוצר' או 'תנופת החיים' - ההתפתחות היוצרת.
נקודת המוצא להגותו הפילוסופית של ברגסון הינה ייחוד מהותו של הזמן בהבדל מן החלל; החלל יכול להתחלק עד לאין סוף, חלקיו זה בצד זה וכל התרחשות שבתוכו יכולה להיות מחושבת על ידי התרחשויות אחרות. אך הזמן אינו בגדר כמות שניתנת לחלוקה, אלא הזמן הוא ממשות איכותית זורמת, השתנות צרופה לא היערכות זה בצד זה, כל התרחשות בזמן היא כעין מעשה יוצר. הזמן הוא דימוי מלאכותי של האדם לצורכי הישרדות. מה שקיים לדעת ברגסון הוא 'משך' מטריאלי.
ברעיון 'המשך' יוצא ברגסון נגד קאנט שלגביו לא היה הבדל עקרוני בין החלל והזמן.

תוכן עניינים:
מבוא

הקדמה על הביקורת:
מושג 'המשך' אצל ברגסון
צורת הביקורת של קאנט

הפרק על ביקורת קאנט בהתפתחות היוצרת

בירור מושג הזמן והחלל אצל ברגסון וקאנט

מטרת הביקורת של קאנט וביקורתו של ברגסון

תפקידו של השכל והכרת האדם אצל ברגסון וקאנט

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כהקדמה להשוואה בין ברגסון לקאנט נביא כאן מושג מרכזי בתורתו של ברגסון: עיקר משנתו של ברגסון הינה היחס בין הזמן למשך.
הממשות הריאלית שעומדת מאחורי מושג הזמן לדעת ברגסון הינה המשך. מה שנמשך משתנה מתרחש ללא מדיד מבחינה זמנית, המדידה הזמנית לא אדקווטית. בטענתו זו מערער ברגסון על המחשבה המדעית המקובלת. על-פי ברגסון הזמן הוא מתכון אינטלקטואלי הזמן ההומוגני המדיד הוא בלתי תלוי והינו צורת החשיבה של הדברים.

תגים:

ההינף היוצר · תנופת החיים · ההתפתחות היוצרת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפילוסופים א. ברגסון וע.קאנט", סמינריון אודות "הפילוסופים א. ברגסון וע.קאנט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.