היישום אינו מחובר לאינטרנט

עקרונות מהפכת ההשכלה לפי קאנט

עבודה מס' 050692

מחיר: 203.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מהפעת ההשכלה (או "הנאורות") לפי מאמר של קאנט מ-1784.

3,891 מילים ,10 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בעבודה זו אנסה ללמוד על המהפכה התרבותית שהחלה במאה ה-17 אשר אחת מתופעותיה המובילות והבולטות הייתה "תנועת ההשכלה" או " הנאורות" אשר עליה ניתן ללמוד מתוך מאמרים שפורסמו על ידי הוגי דעות מהתקופה.
בעבודה זו אנסה ללמוד ולהבין את עקרונות המהפכה ואת הקווים המנחים אותה.
זאת באמצעות מאמרו של ע. קאנט "תשובה לשאלה ההשכלה מהי?" אשר נכתב בשנת 1784.
קאנט מציג תאוריה "שהשכלה פרושה יציאתו של אדם ממצב של קטינות שהוא עצמו גרמה.
היות קטין, משמע שאדם איננו מסוגל להשתמש בשכלו בלא הדרכה של מישהו אחר.
קטינותו זו נגרמת באשמתו, כאשר סיבתה איננה חוסר שכל , אלה חוסר החלטה ואומץ להשתמש בו בלא הדרכה של אחר . ! sapere aude ( בלטינית , "העז לדעת" או "העז להיות חכם"). אזור אומץ להשתמש בשכלך שלך ! זוהי אפוא סיסמתה של ההשכלה.
"מתוך עצלות ומוגות -לב נותרים רוב האנשים קטינים מרצונם, גם אחרי שהטבע פטר אותם מזמן מהדרכתם של אחרים (naturalitier majorennes) [ בלטינית, "שהגיעו לבגרות באופן טבעי"].

בעבודה זו ברצוני לבדוק, לחקור ולהבין מהי השכלה?, מהם ההבדלים בין האדם המשכיל לבין האדם שאיננו משכיל?, מהם ההבדלים בין דת לבין השכלה, ובנוסף מהו הסדר הפוליטי הראוי להנהיג עם משכיל ונאור?.
לאחר שאבין ואענה על שלושת השאלות הללו אנסה לבחון באילו דרכים ובאילו צורות השפיעו מעשיהם של הוגי הדעות על חיינו וגם כיום במישורים השונים כגון חינוך, דת ופוליטיקה.
בכתיבת עבודתי התבססתי בעיקר על מאמרו של הפילוסוף עמנואל קאנט "תשובה לשאלה נאורות מהי?" וכן בספרות עזר נוספת בכדי לענות באופן המעמיק ביותר על השאלות שהוצגו לעיל.

תוכן הענייניים:

מבוא קונספטואלי תיאורטי

פרק א' - מה משמעותה של תנועת ההשכלה לאדם? במה נבדל, לדעתו של קאנט, האדם המשכיל מן האדם שאינו כזה? מהם התנאים ההכרחיים לדעתו לקיומה של השכלה?

פרק ב' -מה בין השכלה לדת? במה הן דומות זו לזו ובמה הן נבדלות זו מזו? מה ניתן להסיק מן המאמר ביחס ליחסו של קאנט לדת?

פרק ג' - מהו הסדר פוליטי הראוי לדעת קאנט?

אנליזה ודיון

סיכום ומסקנות

ביבליוגרפיה

מקורות:

ברגמן שמואל הוגו, הפילוסופיה של עמנואל קאנט, הוצאת מאגנס, ירושלים, תשמ"א.
ברגמן שמואל הוגו, תולדות הפילוסופיה החדשה, כרך ב': מתקופת ההשכלה עד עמנואל קאנט, מוסד ביאליק, ירושלים, תשל"ג.
ברגמן שמואל הוגו ורוטנשטרייך נתן, ביקורת התבונה הטהורה (1787), תרגום ונספחים, מוסד ביאליק, ירושלים, תשי"ד.
ברגמן שמואל הוגו ורוטנשטרייך נתן, ביקורת התבונה המעשית (1788), תרגום ונספחים, מוסד ביאליק, ירושלים, תשל"ג.
ברגמן שמואל הוגו ורוטנשטרייך נתן, ביקורת כוח השיפוט (1790), תרגום ונספחים מוסד ביאליק, ירושלים, תשי"ז.
המילון העברי המרוכז אברהם אבן שושן הוצאת קריית ספר 1993
באשרה עזמי "הנאורות פרוייקט שלא נשלם" הוצאת הקיבוץ המאוחד ת"א 1997
וינריב אלעזר, עיון ב"הקדמות" של קאנט , הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, תל אביב, 1996.
יובל ירמיהו, קאנט והפילוסופיה של ההיסטוריה , הוצאת מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, תשמ"ח.

תגים:

ברגמן · משכיל · עמנואל · בשארה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עקרונות מהפכת ההשכלה לפי קאנט", סמינריון אודות "עקרונות מהפכת ההשכלה לפי קאנט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.