היישום אינו מחובר לאינטרנט

העדפה מתקנת למגזר החרדי

עבודה מס' 068911

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה האם נכון וראוי להעניק את הזכות להעדפה מתקנת לבני מגזר החרדי.

22,884 מילים ,156 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

במשך שנים המגזר החרדי נהג בבדלנות והסתגר בדלת אמותיו מבלי להתחשב בדעותיה של כלל החברה. גורמי התקשורת בישראל, לעיתים מתוך בורות ולעיתים בכוונת מכוון, שפכו במשך שנים קיתונות של ביקורת על המגזר החרדי, חלקה היה ענייני וחלקה האחר היה טבול בשטנה של ממש. העדר תגובה משמעותית מצד המגזר החרדי שהיה סגור בעולמו, צרבו את התודעה של כלל החברה בישראל בשלל סטיגמות ודעות קדומות כלפי המגזר החרדי.
בשנים האחרונות קיימת מגמה הולכת וגוברת בקרב בני המגזר החרדי לנסות ולהשתלב בחברה ובכלכלה. מגמה זו הציפה לנגד עיננו תופעה של אפליה קשה כלפי המגזר החרדי, שהיא תולדה ישירה של הדעות הקדומות והסטיגמות שנצרבו בתודעה של החברה בישראל. אפליה זו, גורמת לכך, שבני המגזר החרדי המנסים להשתלב נתקלים ב"תקרת זכוכית" בלתי עבירה בתהליך הקבלה לעבודה, בקידום בעבודה ובשכר העבודה.
בשנת 2009 יצא לאור דו"ח אונו הראשון ובחן את דעות המעסיקים בישראל כלפי ערבים, אתיופים וחרדים ומצא את הגברים החרדים מודרים משוק התעסוקה בעיקר משום חשש המעסיקים מה"שוני התרבותי" שלהם, הפיתרון המוצע שם הוא הסרת המחיצות כך שיכירו את בני המגזר החרדי. בדו"ח אונו 2010, נבחנו שוב דעות המעסיקים בישראל ונמצא ב"מדד האפליה" שהחרדים מופלים לרעה יותר מהערבים ושניים להם רק אנשים בעלי מוגבלות.
נדגיש ונאמר, שאיננו טוענים שהסיבה היחידה להדרת החרדים משוק התעסוקה הינה אפלייתם בשל דעות קדומות וסטיגמות. בהחלט ייתכן שישנם "מכשולים אובייקטיבים" בדרך להשתלבותם של בני המגזר החרדי בכלכלה ובחברה בישראל. אך חלק ניכר מהסיבות ה"אובייקטיביות" לכאורה אינו אלא הפליה מוסוות שלעיתים נובעת מהרצון "לעבוד עם אנשים דומים" ויתר הסיבות אינן כאלה השוללות את האפשרות להענקת הזכות להעדפה מתקנת למגזר החרדי. בהקשר לאפליה מוסוות, צוטט לאחרונה השופט לוי בעניין עמותת נוער כהלכה, כי "יש לזכור שתמיד, והיום אולי יותר מבעבר, מתחפרת האפליה ויורדת למחתרת, אך על ידי שימוש בתואנות כשרות משיגה את יעדיה. הנטייה הרעה אינה נאמרת תמיד במפורש".
הזכות להעדפה מתקנת ניתנה לנשים, לבני המגזר הערבי, לאנשים עם מוגבלות וליוצאי העדפה האתיופית, משום היותם קבוצות המופלות לרעה. כך שכיום הפרטים המשתייכים לקבוצות אלו, מועדפים על פני בני המגזר החרדי המופלים לא פחות מהם. לפיכך, עולה השאלה נשוא עבודה זו, האם נכון וראוי להעניק את הזכות להעדפה מתקנת גם לבני המגזר החרדי? השערתנו ותקוותנו היא שמתן העדפה כזו, תאלץ את המחיצות ליפול ותאפשר לכלל החברה הכרות עם המגזר החרדי והאפליה לאורך זמן תתפוגג מאליה.
בכדי לענות על השאלה האם נכון וראוי להעניק את הזכות להעדפה מתקנת גם לבני המגזר החרדי, נסקור בראשית עבודה זו, את התיאוריה העומדת בבסיס רעיון העדפה המתקנת, מה טיבה, מהן ההצדקות לקיומה ומהן הזכויות שניתן לגזור ממנה. בהמשך, נצביע על מגמת התפתחותה של הזכות להעדפה מתקנת בישראל ונראה שישנה מגמה לצרף קבוצות אוכלוסייה מקופחות נוספות והקיף התחולה של הזכות הולך ומתרחב, נציג את התפתחותו של עקרון השוויון ומעמדו הנורמטיבי בישראל, כך שנוכל לאמוד את משקלה ומעמדה של הזכות להעדפה מתקנת בישראל הכלולה בעקרון השוויון.
לאור זאת, נציע להמשיך את המגמה הקיימת ולהעניק את הזכות להעדפה מתקנת גם לקבוצת האוכלוסייה החרדית המקופחת לא פחות מיתר הקבוצות להן הוענקה הזכות. אך קודם לכך נברר מיהו חרדי ונבחן האם מתקיימת אפליה סטטיסטית מתמשכת כלפי המגזר החרדי והאם ישנם אינטרסים ציבוריים ושיקולי צדק המצדיקים להעניק לו את הזכות להעדפה מתקנת. לאחר מכן, נציג את האמצעים עימם ניתן ליישם את הזכות להעדפה מתקנת במגזר החרדי. לסיום נבדוק האם מתן הזכות להעדפה מתקנת אפקטיבי בהגשמת השוויון הקיבוצי ונציע כיצד ניתן להעצים את האפקטיביות ביישומה של הזכות.
בתום העבודה, נשווה בין עקרון העדפה המתקנת בשיטת המשפט בישראל, לבין שיטות המשפט הנוהגות בארה"ב ובצפון אירלנד וננסה לדלות מהן אמצעים נוספים היכולים להיות לעזר ביישום הזכות להעדפה מתקנת.

תוכן העניינים:
מבוא
1. העדפה מתקנת
כללי
הזכויות הנובעות מעקרון ההעדפה המתקנת
השיקולים בעד ונגד עקרון ההעדפה מתקנת
2. התפתחות הזכות להעדפה מתקנת בישראל
הקדמה
עקרון השוויון ומעמדו הנורמטיבי בישראל
התפתחות ההעדפה המתקנת בישראל
3. העדפה מתקנת למגזר החרדי
הקדמה
מיהו חרדי?
אפליית המגזר החרדי
הצדקות להקניית הזכות להעדפה מתקנת למגזר החרדי
האמצעים ליישום העדפה מתקנת למגזר החרדי
אפקטיביות יישום הזכות להעדפה מתקנת למגזר החרדי
4. משפט משווה - העדפה מתקנת
המשפט בארה"ב
המשפט בצפון אירלנד

סיכום
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

מבחינה נורמטיבית ישנן שתי דרכים להביט על רעיון ההעדפה המתקנת: הדרך הראשונה והמקובלת גם בישראל היא, שהעדפה המתקנת הינה נגזרת של עיקרון השוויון, כלומר תכלית ערך השוויון עצמו היא שיתקיים שוויון מהותי בפועל מבחינה תוצאתית, כך שההעדפה המתקנת מגשימה את ערך השוויון בכך שהיא מעניקה יחס שונה לקבוצה בעלת שונות רלוונטית, בכדי לאפשר לה להגיע מבחינה מהותית לשוויון בתוצאה בפועל.

תגים:

העדפה מתקנת · אפליה מתקנת · המגזר החרדי · חרדי · חרדים · אפליה בעבודה · שוויון · הזכות לשוויון · צדק מתקן · צדק חלוקתי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העדפה מתקנת למגזר החרדי", סמינריון אודות "העדפה מתקנת למגזר החרדי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.