היישום אינו מחובר לאינטרנט

העדפת נכי צה"ל על פני נכים אחרים בשנים 200-2010

עבודה מס' 068832

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת המעורבות ותרומתה של קבוצת האינטרס "ארגון נכי צה"ל" לתהליך הסנגור הפוליטי.

10,600 מילים ,73 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

בישראל ישנן מספר קבוצות נפגעים בעלות יחוד ברור. קבוצה אחת, נפגעי צה"ל המקבלים את התמיכה הרפואית והתקציבית מאגף משיקום של משרד הביטחון. קבוצה שנייה היא הנכים הכלליים: נפגעי תאונות עבודה, נכים מלידה, נפגעי תאונות דרכים ועוד. נכים אלו מקבלים את תמיכה הרפואית והתקציבית דרך המוסד לביטוח לאומי. התנאים להם זכאים נכי צה"ל מעניקים להם יתרון ברור ביחס, בטיפול ובתגמול על פניהם של הנפגעים האחרים. הדבר בא לידי ביטוי בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) נוסח המשולב (1959) המסדיר את זכויות נכי צה"ל ונפגעים מכוחות הביטחון, ובמוסדות והארגונים המיוחדים המטפלים בהם באופן בלעדי.

לאור חקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח - 1998. אשר הביא לידי ביטוי את היותה של מדינית ישראל מדינת רווחה, ניתן היה להעריך כי התנאים והיחס לשתי קבוצות נכים אלו תשתווה. התברר כי ההיפך הוא הנכון.

עבודה זו עוסקת בבחינת המעורבות ותרומתה של קבוצת האינטרס "ארגון נכי צה"ל" המייצגת את כלל נכי צה"ל לתהליך הסנגור הפוליטי, לכאורה הנכים באשר הם שווים, אולם אף על פי קיומו של חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות משנת 1988, בין הנכים המוכרים על ידי המוסדות השונים קיים הבדל. החיפוש אחר שוויון בנושא זכויות נכים מהול בתמהיל של ערכים ושל כוחן של קבוצות אינטרס בנושא. העבודה נועדה להבין מהם הגורמים הארגוניים והסביבתיים המסייעים לקבוצת האינטרס של נכי צה"ל - ארגון נכי צה"ל להשפיע על המדיניות החברתית בישראל לגבי היחס והטיפול בנכי צה"ל, אשר נקבעת בחקיקה וגורמת להעדפת חבריה על פני נכים אחרים בישראל.
נקודת המוצא של עבודה זו היא שנכי צה"ל מקבלים העדפה מובהקת על פני נכים אחרים בישראל.
שאלת המחקר: מדוע קיימת העדפת נכי צה"ל על פני נכים אחרים בישראל בשנים 2000-2010?
טענת המחקר: נכי צה"ל הינם קבוצת אינטרס חזקה בישראל המשפיעה על המדיניות הציבורית המעדיפה אותם על פני נכים אחרים.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א: רקע ספרותי ותיאורטי לקבוצות אינטרס בישראל.
א.1. קבוצות אינטרס בחברה אזרחית
א.2. מיון קבוצות האינטרס
א.3. קבוצות אינטרס וסנגור פוליטי
א.4. תפקידי קבוצות אינטרס בסנגור הפוליטי
א.5. השפעתן של קבוצות אינטרס על מדיניות
א.6. אסטרטגיות וטקטיקות לסנגור פוליטי
א.7. המשאבים הנדרשים לקבוצות אינטרס
א.8. סקירה היסטורית לקבוצות אינטרס בישראל
א.9. מדיניות חברתית כלפי נכים בישראל
א.10. הטיפול בנכים בישראל
פרק שני- ארגוני הנכים בישראל
ב.1. אגף השיקום במשרד הביטחון
ב.2. ארגון נכי צה"ל
ב.3. מבנה וארגון "ארגון נכי צה"ל"
פרק שלישי- דיון וניתוח
ג.1. דפוסי השימוש באסטרטגיות לסנגור פוליטי בהם השתמש ארגון נכי צה"ל כקבוצת אינטרס
ג.2. אילו משאבים השקיע ארגון נכי צה"ל על מנת לקדם את תהליך הסנגור הפוליטי?.
דיון מסכם
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תהליך דמוקרטי כולל את השתתפותם של אזרחים בעיצוב מדיניות הנוגעת לחייהם. התהליך מבוסס על עקרון חופש הביטוי וההתאגדות כחלק ממרחב הפעולה של חברה אזרחית שבין המדינה לפרט. מרחב זה מאפשר לפרטים ולקבוצות ובכללם מוסדות, ארגונים ורשתות חברתיות להתמודד על מימוש ערכיהם ללא התערבות שלטונית. ההבדל בין ההתאגדויות השונות נובע ממטרותיהן "קבוצת אינטרס נועדה לקדם את מטרותיהם של חבריה בלבד, בעוד שמטרותיהן של תנועות חברתיות לערער על הסדר החברתי הקיים ולהביא לשינוי חברתי" (ישי, 1998). בעבודה זו אשתמש בהגדרתה של ישי (1987, עמ' 13) לקבוצת אינטרס כ"ארגון של שני אנשים או יותר, שיש להם מטרה משותפת, והפועלים כדי להשפיע על מדיניות ציבורית". המדיניות הציבורית הנה תוצאה של מיקוח בין קבוצות של אזרחים (ישי,1987).

תגים:

קבוצות אינטרס · סינגור פוליטי · ארגון נכים · לובי · נכות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "העדפת נכי צה"ל על פני נכים אחרים בשנים 200-2010", סמינריון אודות "העדפת נכי צה"ל על פני נכים אחרים בשנים 200-2010" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.