היישום אינו מחובר לאינטרנט

זיכרון השואה והחברה הישראלית

עבודה מס' 068831

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: זיכרון השואה והחברה הישראלית כפי שבא לידי ביטוי בספרה של ליזי דורון "למה לא באת לפני המלחמה".

3,657 מילים ,11 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

עבודה זו תעסוק בזיכרון השואה, הן מהאספקט הקולקטיבי, והן מהאספקט של "דור שני לשואה". מקובל לכנות את ילדי הניצולים כ"דור שני". כינוי זה התגבש בשנות השמונים, כשצעירים, בנים ובנות לניצולי שואה - החלו להתבגר ולעמוד על זהותם. למרות שבני הדור השני לא חוו על בשרם את מוראות השואה, השפעתה ניכרת עליהם. בני הדור השני ינקו בבתיהם אווירה קשה של אובדן ומוות, רבים מהם הפנימו אותה וברבות הימים היא הפכה למרכיב מרכזי בזהותם. עם זאת, כשם שתגובות הניצולים לטראומת השואה מגוונות, כך גם תגובותיהם של ילדי הניצולים שונות בעוצמה ובאינטנסיביות שלהן. ישנם בתים של ניצולי שואה שדיברו רבות על החוויות הקשות, לעומת אחרים שסתמו את הגולל על עברם הקשה ולא דיברו על כך מעולם. בשני המקרים נכחה השואה בהוויית חייהם של בני הדור השני והשפיעה עליהם. (בורוטין, 2009)
הסופרת ליזי דורון, בת להלנה, ניצולת שואה, כתבה את הספר "למה לא באת לפני המלחמה ?" (1998), כעבודת שורשים לבתה. דרך הסיפורים הקצרים הלקוחים מחייה היא ביקשה להעביר לבתה את סיפור חייהם של דור ראשון ודור שני בארץ, את "הגטו" האירופאי בו חיה, את הזיכרונות כפי שהיו ואת הפערים החיים בין "השם" ל"פה", כפי שחוותה זאת האם, ניצולת השואה. (מתוך ראיון של אברהם בלאיש עם ליזי דורון, 1998)
הסיפורים הקצרים עוסקים בשכונה קטנה של ניצולי שואה, בחוויה של המהגר, בהתמודדות של ניצולי השואה עם משפט אייכמן ועם "הצברים" ובנקודת המבט של "הדור השני", של הילדים, על החיים בצל הטראומה של זיכרון השואה. דרך הסיפורים הביוגרפים של הסופרת ניתן להתחקות אחר עקבות הזיכרון של ניצולי השואה, חוויית הפוסט - טראומה של ילדיהם, והפער והתמורות בין הזיכרון האישי לזיכרון הקולקטיבי, שמשתנה מעת לעת ומאידיאולוגיה שלטת אחת לשנייה.
בפרק השני של העבודה יוצגו מאמרים אקדמאים בשילוב עם חומרי הקורס, שעוסקים בנושא הזיכרון הקולקטיבי, ובייצוג השואה דרך הספרות, הקולנוע והטלוויזיה. הפרק השלישי יביא את הממצאים מתוך הספר "למה לא באת לפני המלחמה", ודיון בהם על סמך המאמרים וחומרי הקורס. בפרק האחרון נציג את עיקרי העבודה ומסקנותיה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. זיכרון קולקטיבי ותודעת השואה בחברה הישראלית
3. ממצאים ודיון
4. סיכום ומסקנות
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הנטייה של סיפור הזיכרון היא להיבנות במידה מרובה על גישה סלקטיבית כלפי הסיפור ההיסטורי, אף אם הוא מבוסס על מקור יחיד וידוע. באופן כזה יוצר הזיכרון דימויים ונושאים חדשים בכדי "למלא" את מה שהחברה תופסת כפערים אילמים בהיסטוריה, ובמקביל הוא משנה את פירושם של קטעים אחרים מן הסיפור ההיסטורי כך שיעלה בקנה מידה אחד עם המסר האידיאולוגי המבוקש באותה עת. (זרובבל, 1994: ע' 50) הלכה למעשה, כל קולקטיב, היינו כל קהילה, מבנה בעצמה את תפיסת העבר שלה. ההיסטוריונים נותנים משמעות לאירועים מסוימים, ומפחיתים חשיבות מאירועים אחרים, במובן זה הזיכרון הקולקטיבי כפי שהוא מתעצב מהסיפור ההיסטורי שכותבים ההיסטוריונים, הוא תמיד אמצעי פונקציונאלי ברמה החברתית, הפוליטית והתרבותית, ובמובן מסוים תמיד ישמר את יחסי הכוחות בחברה כפי שהם באותה העת (מתוך שיעור של זנדברג, 2/11/2009).

תגים:

זיכרון השואה · החברה הישראלית · שואה · ספרים · ספרות · דור שני · אמנות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זיכרון השואה והחברה הישראלית ", סמינריון אודות "זיכרון השואה והחברה הישראלית " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.