היישום אינו מחובר לאינטרנט

מבצע קדש 1956

עבודה מס' 068695

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תיאור מאזן הכוחות והזווית הישראלית-מצרית.

6,562 מילים ,15 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

אין ספק כי מאז הוקמה מדינת ישראל ב-1948, לאחר מלחמה שבעקבותיה ברחו וגורשו מספר רב מתושבי המקום הערביים, הלכה והתגברה הנטייה למלחמה על האיזור ברמה הישראלית-ערבית. דבר זה נוסף לנטייה הטבעית של המזה"ת להוות קרקע לחיכוכים בין המעצמות בשל מערכת אינטרסים סבוכה ובשל מאזן הכוחות הבין-מעצמתי המשתנה.
בין השנים 1949-1956 רבו ההסתננויות הפלסטיניות לתוך שטחי ישראל ותקריות הגבול לאורך קווי שביתת הנשק אשר כללו פעולות חבלה וטרור. מנגד, הגיבה ישראל בפעולות שכונו פעולות הגמול והדבר יצר מחזוריות בלתי נסבלת של אי שקט וחוסר פיתרון למצב. לאור זאת, הבינה ממשלת ישראל בהנהגת דוד בן גוריון שהתגובות הנקודתיות רק מסלימות את המצב במדינה ולא נותנות פיתרון בר תוקף לשרשרת העימותים הללו. לכן, החליטה באוקטובר 1956 לצאת למהלך מתוכנן שמשה דיין, ראש המטה הכללי באותה התקופה בחר לכנות "מערכת סיני" (ולא מבצע בלבד)(1) שכלל גם את מבצע קדש. היתה זו תוצאה של מבצע שקדם לו והתרחש בפברואר 1955 שנודע בשם "החץ-השחור"(2).
בעבודה זו בחרתי להתמקד בעיקר בזווית הישראלית-מצרית של מבצע קדש, אשר החל ב-29 באוקטובר והסתיים ב-5 בנובמבר כאשר, בסופו נכבשו כל שטחי סיני עד קו 16 ק"מ ממזרח לתעלת סואץ. המבצע היה למעשה חלק ממבצע נרחב יותר בשם "מוסקטיר" עליו היו אחראיות בריטניה וצרפת בתגובה להלאמתו של נאצר את תעלת סואץ ובמסגרת האינטרסים שלהן באיזור. כמו כן, אין להתעלם גם מן האינטרסים של ארצות הברית וברית המועצות בשנים הללו בהיותן מעצמות יריבות במלחמה הקרה אשר החלה לאחר מלחמת העולם ה-2 ויש לתת על כך את הדעת בבואנו לדון במערכת היחסים של ישראל עם שכנותיה הערביות.
מטרת העבודה היא לדון בהשפעת המלחמה על יחסי הכוחות הבין-מעצמתיים, ועל תוצאותיה בטווח הארוך והקצר מבחינת יחסיה של ישראל עם מצרים.
הפרק הראשון בעבודה יעסוק ברקע למבצע קדש ובאינטרסים אשר הובילו את ישראל למהלך צבאי נגד מצרים. בפרק השני אדון במאזן הכוחות המעצמתי טרם המלחמה ובגורמים אשר הביאו את צרפת ובריטניה לתקוף את מצרים ולהצטרף למהלך הצבאי של ישראל כנגדה. הפרק השלישי יעסוק במלחמה עצמה ובפרק הרביעי אסקור את תוצאות המלחמה עבור ישראל ומצרים.

תוכן העניינים:
מבוא
1. הרקע למלחמת קדש - הזווית הישראלית
א. הגורמים שהובילו את ישראל לצאת למבצע
ב. גורמי הסכסוך הערבי-ישראלי כרקע למבצע
2. מאזן הכוחות המעצמתי טרם המלחמה
א. ברית המועצות וארצות הברית
ב. צרפת
ג. בריטניה
3. מבצע קדש
א. מטרות המבצע
ב. התכנית
ג. הפעולה
ד. מבצע קדש - תיעוד כרונולוגי
4. מאזן הכוחות המעצמתי לאחר המלחמה
א. בריטניה וצרפת
ב. ארה"ב וברה"מ
5. תוצאות המלחמה עבור ישראל ומצרים
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

א. הגורמים שהובילו את ישראל לצאת למבצע
יש לעשות אבחנה בין שתי תקופות מרכזיות הנכללות בשנים שבין 1948 היא שנת הקמת מדינת ישראל ועד שנת 1956, שנת היציאה למבצע קדש:
התקופה הראשונה: 1949-1953 - תקופה של שקט יחסי ביחסים בין ישראל למדינות ערב
1. מצרים וסוריה - צריך לזכור שמדובר בתקופה בה התמוטט ה"משטר הישן" בעיקר במצרים ובסוריה, שהיו בעלות המשקל הפוליטי והצבאי הגדול באזור ובמקביל, מתהווים משטרי הקצינים אשר עסוקים בביסוס שלטונם, בקבלת לגיטימציה ובניסיונות לבצע שינויים מרחיקי לכת.
2. ירדן - מן הצד הירדני לא נשקף איום והמלך עבדאללה אף שקל הסדר שלום עם ישראל במטרה לבסס את מעמדה של ירדן בגדה המערבית.
3. רצועת עזה והגדה המערבית - מדובר על תקופה שלאחר הסכמי שביתת הנשק ועל כן, פעולות הטרור והחדירות לתוך ישראל בוצעו אמנם על ידי מסתנים פלסטינים אך, בצורה לא מאורגנת שלא גובתה על ידי מדינות ערב .
4. לבנון - בשלב זה, לבנון לא נטלה חלק פעיל ביחסים ישראל-ארצות ערב ולא בסכסוך הפנימי שבין ישראל לפלסטינים(4).

תגים:

מלחמות ישראל · מבצע סיני · מעצמות · פעולות התגמול · סואץ · נאצר · משבר סואץ · בריטניה צרפת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מבצע קדש 1956", סמינריון אודות "מבצע קדש 1956" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.