היישום אינו מחובר לאינטרנט

שינויים בארכיאולוגיה הישראלית בהשוואה לשינויים בארכיאולוגיה העולמית

עבודה מס' 068662

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם התפתחות הארכיאולוגיה הישראלית מקבילה להתפתחות הארכיאולוגיה העולמית?

8,551 מילים ,8 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

תחום הארכיאולוגיה העולמית, כמו כל תחומי המדע השונים נתון לשינויים והתפתחויות לאורך ההיסטוריה. עם כניסתם של אמצעים טכנולוגיים חדשים, תחומי עניין חדשים, גילויים המובילים לשאלות חדשות ובעלי אינטרסים שונים משתנים פניה של הארכיאולוגיה העולמית מן הקצה אל הקצה. לאורך השנים - כפי שאראה בפרק המבוא של עבודה זו - השתנו תחומי העניין של הארכיאולוגים בעולם במקביל להתפתחות הטכנית של המחקר.
לעיתים נדמה שציר ההתפתחות של מדינת ישראל שונה מציר ההתפתחות בשאר העולם, בתחומים רבים כמו פוליטיקה, כלכלה ומסחר. האם גם בארכיאולוגיה פני הדברים דומים? הארכיאולוגיה הישראלית נתונה להשפעות רבות שאינן קיימות באיזורי ארכיאולוגיה אחרים. בתור מוקד עניין עולמי, ישראל היא הארץ החפורה ביותר בה נעשו מחקרים ארכיאולוגים יותר מבכל מקום אחר בעולם. בעלי העניין השונים שמילאו את הארץ בעיקר מתחילת המאה ה-19 ועד היום, ללא הבדל דת, גזע ומין והמחקרים הארכיאולוגיים שלהם הביאו למסקנות שונות - ופעמים רבות קיים החשש שמסקנות אלה מוטות לפי השקפת עולמם של החוקרים.
במחקר שלפניכם אנסה לבדוק את הסוגיה הבאה - האם התפתחות הארכיאולוגיה הישראלית מקבילה להתפתחות הארכיאולוגיה העולמית? האם ציר ההתפתחות של הארכיאולוגיה הישראלית שונה משאר העולם עקב החוקרים הרבים שחוקרים כאן? אן אולי מסיבה אחרת? או שמא בכלל התהליכים שעוברים על הארכיאולוגיה הישראלית ומקבילים להתפתחות בשאר העולם?
כמקרה לדוגמה לקחתי את מחקר מרד בר כוכבא בארץ ובחו"ל. לאחר סקירה של השינויים בארכיאולוגיה העולמית אנסה לצייר ציר התפתחות של הארכיאולוגיה הישראלית לפי התפתחות מחקר מרד בר כוכבא מקום המדינה ועד שנות ה-2000. לאחר מכן אנסה להציב את שני הצירים הללו זה מול זה ולבחון את החפיפה בינהם.
ארכיאולוגיה הינה מדע, אך לאורך ההיסטוריה היינו עדים ללא מעט מקרים בהם הוכח שהיא אינה מדע אמפירי כיוון שבניגוד לנוסחה מתמטית, הממצאים הארכיאולוגיים נתונים לפרשנויות רבות, בהתאם לפרשנים ולחוקרים. במחקר זה ננסה לבדוק עד כמה ההטיה הזאת משפיעה לאורך ההיסטוריה.

תוכן העניינים:
הקדמה
תהליכים בארכיאולוגיה העולמית
המחקר הישראלי על מרד בר כוכבא - מחקרו של שמואל יבין
המחקר הישראלי על מרד בר כוכבא - שמואל אברמסקי בעקבות הגילויים החדשים על מרד בר כוכבא
המחקר הישראלי על מרד בר כוכבא - יגאל ידין ומערת האיגרות
המחקר הישראלי על מרד בר כוכבא - ספרו של מנחם מור "מרד בר כוכבא עוצמתו והקפו"
המחקר הלא ישראלי על המרד - מאמרו של ורנר אק על מרד בר כוכבא
דיון ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במשך שנים רבות הסתפקו הארכיאולוגים בפתרון השאלות הפשוטות, כגון "מה", "מתי", "היכן" ו"איך", והתעלמו מהשאלות הסבוכות יותר, או שפטרו אותם בהסברים פשטניים והתמקדו במה שנחשב על ידם ל"עשייה ארכיאולוגית" (באן, 2008) אך בעשורים האחרונים של המאה העשרים השתלטה על התחום סוג חדש של ארכיאולוגיה - "הארכיאולוגיה התיאורטית" המשתמשת במושגים מופשטים ביותר. תחת מניפת ארכיאולוגיה זאת נדרשו הארכיאולוגים לדיוק רב, כל הנחות היסוד נבחנו במדוקדק וכך גם הטיעונים שהנחו כל שלב ושלב בתהליך הפרשנות.

תגים:

בר כוכבא · ארכיאולוגיה · מדע פרשנות · היסטוריוגרפיה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שינויים בארכיאולוגיה הישראלית בהשוואה לשינויים בארכיאולוגיה העולמית", סמינריון אודות "שינויים בארכיאולוגיה הישראלית בהשוואה לשינויים בארכיאולוגיה העולמית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.