היישום אינו מחובר לאינטרנט

המשמעויות המשפטיות של מישכון שטרות בדרך של מישכון חשבונאי

עבודה מס' 068640

מחיר: 689.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: נפקויות משפטיות בנושאי מישכון.

8,756 מילים ,55 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

1. הצגת הדעות השונות בסוגיה
הדעה המקובלת במקומותינו ואף בשיטות משפט אחרות בעולם(1), הינה כי יחסי בנק-לקוח הינם יחסי לווה-מלווה: כאשר נמצא החשבון ביתרת זכות, מלווה הלקוח כסף לבנק; וכאשר החשבון הוא ביתרת חובה, מלווה הבנק כסף ללקוח(2) (להלן נכנה גישה זו בתואר: גישת הרוב). גישת הרוב קובעת אפוא כי הבנק, בקבלו את הכסף המופקד בידיו, הופך לבעליו, וזכות הבעלות שהייתה ללקוח בכסף מוחלפת בזכות אובליגטורית להשבה. כאמור, בגישה זו דבק בית המשפט העליון לישראל מאז ומתמיד(3), ואף בספרות המשפטית קיימת תמימות דעים בנושא(4), להוציא את דעתו של פרופ' ר' בן-אוליאל שתובא להלן. בשולי דברים אלו יוער, כי גישה רוב זו מבוססת היטב הן בשיטת המשפט האנגלו-אמריקאית והן בשיטת המשפט הקונטיננטלית.
לעומת גישת הרוב ניצבת עמדתו של פרופ' בן-אוליאל, שגורס בסיכום כי טיב החוזה בין בנק ללקוחו הינו מיוחד במינו (sui generis). פרופ' בן-אוליאל סבור כי בין הבנק והלקוח נוצר מעין מצב של "דו-קיום" בנוגע לכספים שהופקדו על ידי האחרון: הלקוח עודנו משתמש בכספו אף לאחר ההפקדה, ולבנק יש זכות שימוש והחזקה המותנית בכך שזכותו של הלקוח לא תיפגע(5). כך, יוכל הבנק לעשות שימוש בחלק ניכר של הכספים המופקדים על ידי לקוחותיו, אך יהא עליו להחזיק אחוז מסוים של אמצעים נזילים. כמו כן כפוף הבנק לעקרונות של ניהול תקין שימנעוהו מלשים את כספי הלקוחות על קרן הצבי(6).

2. איזוהי הגישה הראויה
מימרה רומאית גורסת כי "נכס ותביעה - נכס עדיף" (plus est in re quam in actione). אכן נראה כי זוהי תחושתו של הלקוח הממוצע, ויש להניח כי אילו ערכנו סקר בעניין, היינו מוצאים כי רובו המוחלט של ציבור לקוחות הבנקים סבור כי הכספים שהפקיד בבנק הינם בבעלותו המלאה.
השאלה המעסיקה אותנו עתה הינה האם אמנם טוב לו לאדם דבר ברשותו מתביעה להשיגו, ככל שהדבר נוגע ליחסים שבין בנק ולקוחו, או במילים אחרות: מהי הגישה הראויה להשקפה על יחסי בנק-לקוח - גישת הרוב או דילמא גישת המיעוט של פרופ' בן-אוליאל?

תוכן:
הנכס נשוא המשכון
משכון חשבון הבנק לטובת צד שלישי
משכון חשבון הבנק לטובת הבנק בו הוא מתנהל
שכלול המשכון
חשבון בנק בבעלות משותפת
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

השאלה הראשונה שמתעוררת בעניין זה, הינה מדוע מסתפק הבנק בהבטחת זכויותיו מול הלקוח רק באמצעות הסכמי פתיחת החשבון והכלים שנעסוק בהם להלן. מדוע זה לא ירשום הבנק משכון על חשבון הבנק של הלקוח וייהנה מעדיפות מוחלטת, ללא סייגים או תהיות?
התשובה הראשונה לשאלה זו היא פשוטה, והיא שלבנק קל יותר שלא לרשום משכון (הגם שנטל הרישום אינו כה כבד כאשר בבנק עסקינן). טעם נוסף לאי הרשום טמון בעובדה כי פעמים קיימת מניעה חוקית לרישום המשכון. כך למשל, חוק עידוד החיסכון (הנחות ממס הכנסה וערבות למילוות), התשט"ז - 1956, קובע שפיקדון במסגרתו לא יהא ניתן להעברה. הואיל וכך, פיקדון על פי חוק זה גם לא ניתן למשכון, וזאת לפי הוראת סעיף 3(ב) לחוק המשכון, התשכ"ז - 1967 (להלן: חוק המשכון)(25).

תגים:

משכון שטרות · משכון חשבונאי · מישכון · דיני בנקאות · פיקדון בנקאי · בנקים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המשמעויות המשפטיות של מישכון שטרות בדרך של מישכון חשבונאי", סמינריון אודות "המשמעויות המשפטיות של מישכון שטרות בדרך של מישכון חשבונאי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.