היישום אינו מחובר לאינטרנט

עיקול שטרות

עבודה מס' 068672

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מישכון ועיקול שטרות, הדרכים לעקל שטר, השלכות מעשיות כולל פסיקה בעניין.

3,541 מילים ,45 מקורות ,2011

תקציר העבודה:

עבודה זו תעסוק בנושא חשוב בשיח האקדמי בישראל ובעולם: מישכון שטרות ועיקולם.
"שטר בטחון" משמש בפסיקה לתיאור שני מצבים שונים. לעיתים שטר ביטחון הוא חוזה על תנאי ובמקרים אחרים הוא משכון נכס במובנו בסעיף 1 (א) לחוק המשכון תשכ"ז - 1967 (1).
לפי הגדרת המונח בדיני השטרות, אוחז הוא נפרע או נסב של שטר, המחזיק בו בעצמו או באמצעות אחרי. ואולם, עד למועד קיומו של התנאי, ההחזקה בשטר איננה מכוח בעלות. הנפרע אוחז אפוא בשטר לפי דיני השטרות, ומחזיק בו כדין מכוח דיני הקניין הכלליים. כמי שמחזיק כדין שלא מכוח בעלות, ייחשב הנפרע לשומר השטר, ויהא אחראי כלפי בעליו, המושך, לנזקים שונים שאירעו למסמך ברשלנותו(2). לאחר קיום התנאי, עוברת לנפרע הבעלות המליאה בשטר, והוא רשאי לסחרו או לתבוע את פירעונו.
כאמור לעיל, כאשר שני צדדים כורתים עסקה כלשהי, עשוי אחד מהם לדרוש שהצד השני ימשוך או יעשה לפקודתו "שטר בטחון", להבטיח את קיום חיוביו על פי העסקה. שטר מסוג זה איננו משכון במובנו של המונח בדיני השעבודים. לפי סעיף 1(א) לחוק המשכון, "מישכון הוא שעבוד נכס כערובה לחיוב; הוא מזכה את הנושה להיפרע מן המשכון אם לא סולק החיוב". מישכון נכס מבטיח את קיומו של חיוב מסוים, באמצעות יחוד נכס של הממשכן, או של אחר, להבטחת החיוב. המשמעות של ייחוד הנכם היא, שאם החוב לא ייפרע, יימכר הנכם הממושכן ופירות המימוש ישמשו לפירעון החוב המובטח. ככלל, כל נכס בעל ערך אובייקטיבי, שניתן למוכרו ולייחד את תמורת המכירה לנושה המובטח, עשוי לשמש כמשכון. מימוש המשכון אינו תלוי ביכולת הפירעון של החייב, וגם אם החייב ייעלם או ייהפך לחדל פירעון, יוכל הנושה המובטח לממש את הנכם הממושכן ולהיפרע את חובו(3). במצב של חדלות פירעון, מצבו של הנושה המובטח נוח משל הנושים הרגילים, משום שבידו נכס בעל ערך שניתן למוכרו, והתמורה שתתקבל תיוחד לפירעון חובו קודם שתעמוד לרשות אחרים.
שטר בטחון במובן המתואר לעיל, איננו נכס שהנפרע, ב', יוכל למוכרו, אם מסיבות שונות לא ניתן להיפרע מא' המושך. השטר הוא התחייבות נוספת של א' לשלם לב' סכום כסף מסוים, ואם א' הוא חדל פירעון, אין ערך מעשי לשטר עליו הוא חתום. לעניין זה אין חשיבות אם א' עשה שטר חוב או משך שיק לפקודת ב'.
ערכו של שטר הבטחון שמסר א' לב', מצוי מחוץ לתחומם של דיני המשכון. משיכת שטר הבטחון נועדה להעמיד לב' עילה שטרית נגד א', לצד העילה חוזית. העילה השטרית מקנה לב' יתרונות שונים, שבאים לידי ביטוי מעשי כאשר א' איננו חדל פירעון. העילה השטרית מאפשרת לב' נגישות ישירה לרשות ההוצאה לפועל, בלא צורך לפנות תחילה לבית משפט מוסמך כמו כן, השטר מעמיד לרשותו של ב' האוחז בו, חזקות ראייתיות שונות(4).
במקרים אחרים "שטר בטחון" הוא אכן משכון במובנו בדיני השעבודים. במקרים אלה, ב' הנפרע אוחז בשטר שנמשך או נעשה לפקודתו על ידי א', במסגרת עסקת יסוד כלשהי ביניהם. לאחר מכן ב' זקוק למזומנים, ולווה סכום כסף מג' וממשכן לו את השטר שברשותו. שטר הבטחון בנסיבות אלה הוא בחוליית ההיסב, הנפרע מסב אותו לנםב כבטחון, ולא בחוליה השטרית הראשונה.

שטר בטחון מסוג זה, הוא משכון במובנו בחוק המשכון, והוראות החוק יחולו על מישכונו. בנסיבות אלה ב' ממשכן לג' נכס בעל ערך, את הזכות שיש לו לקבל כסף מא' במועד הקבוע בשטר. אם ב' ייקלע לחדלות פירעון ויתקשה להחזיר לג' את חובו, יוכל האחרון לממש את המשכון ולהיפרע מדמיו. מימוש המשכון יהיה בדרך של הגשת תביעה נגד א' החייב השטרי.

תוכן עניינים:
מבוא
מישכון ועיקול שטרות
*מחזיק שלא ציית לצו
*פסיקה
*השלכות מעשיות
*דרכים לעיקול שטר
סיכום
נספח - פקודת השטרות [נוסח חדש]

קטע מהעבודה:

נושה הזוכה לפסק דין לטובתו, זכאי במסגרת הליכי ההוצאה לפועל להטיל עיקול על נכסי החייב. העיקול איננו בטוחה, ואם החייב, דרך משל, פושט רגל לפני מימושו של הנכס המעוקל, המעקל איננו עדיף על שאר הנושים הלא מובטחים של החייב. כמו כן, אם הוטלו על נכס פלוני עיקולים של נושים שונים, אין חשיבות רבה לסדר הטלתם. ואולם העיקול מונע מן החייב לעשות עסקות שונות בנכס המעוקל. עסקה המאוחרת לעיקול תהא חסרת תוקף כלפי המעקל, אלא אם דין מיוחד קובע שצד שלישי, תם לב, עדיף על העיקול(6).

תגים:

עיקול שטרות · השלכות מעשיות · מחזיק שלא ציית · משכון · אמצעי תשלום

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עיקול שטרות", סמינריון אודות "עיקול שטרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.