היישום אינו מחובר לאינטרנט

מהפך 1977

עבודה מס' 068561

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הגורמים להפסדן של ממשלות בבחירות- בחינת הגורמים להפסדה של מפא"י בבחירות בשנת 1977.

4,244 מילים ,11 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

בבחירות 1977, 29 שנה אחרי קום המדינה איבדה מפלגת העבודה תוך מפלה מוחצת את השלטון, את מעמדה כמפלגה הגדולה ביותר והן את עמדת הציר, והייתה למפלגת אופוזיציה. על מנת להבין את גודל האירוע ואת משמעותו בפוליטיקה הישראלית עלינו להבין שבמשך עשרות שנים, מאז קום המדינה, שלטה מפא"י - "מפלגת פועלי ארץ ישראל" בצורה מעוררת התפעלות במערכת המפלגתית הישראלית. שלטון ללא מצרים שאף מפלגה לא הצליחה לאיים עליו. מפא"י שברבות הימים הפכה למפלגת העבודה, הייתה עמוד התווך של הסדר הפוליטי. מפא"י/עבודה ניהלה את הסדר הפוליטי במיומנות רבה ומתוך שיתוף פעולה היסטורי עם המפלגות הדתיות, כולל המפד"ל, שבתקופתנו זו, נמצאת בקצה השני של הסקאלה הפוליטית. הדומיננטיות הפוליטית של מפא"י/העבודה, נבעה מגורמים רבים שביניהם מרכזיות אידיאולוגית, מנהיגות חזקה שתרמה רבות לדומיננטיות שלה וכמו כן שליטתה במשאבים ציבוריים כמו ההסתדרות, רשויות מקומיות והסוכנות היהודית. מכיוון שכך, עליונותה של מפא"י/העבודה התבטאה הן בכמות התיקים בממשלה והן באיכותם: מלבד ראש הממשלה, שמרה לעצמה תמיד את תיקי החוץ, הביטחון, החינוך והאוצר. שלטונה של המפלגה הדומיננטית היה מפגן מרשים של רציפות שלטונית. מפא"י/ העבודה הייתה מאז ומתמיד מפלגה מתונה, המסוגלת לכנס תחתיה מגוון רחב של השקפות - "סופרמרקט" רעיוני. היא הייתה הפלורליסטית מכל המפלגות בישראל. הדומיננטיות הפוליטית של מפא"י/עבודה 1948-1977 לא הייתה פרי המקרה, או עניין של כמה הצלחות נפרדות ביום הבחירות. במשך תקופה ארוכה נראה היה שדבר לא יערער את המסד השלטוני המוצק שלה. אך בדיעבד ניתן לומר שתחת המסד הזה רחשו זרמים תת קרקעיים - פוליטיים וחברתיים, שמאוחר יותר גרמו למפלתה.

בעבודה זו אבדוק איך קרה שמפלגה כה דומיננטית ששולטת במשך עשרות שנים ללא כל איום על מעמדה, מפסידה את השלטון. אראה מה היו השלבים בהתפוררותה ובדעיכתה של מפא"י ואנסה לבחון כיצד התרחש המהפך דווקא בשנה זו - 1977. גם המושג "מהפך" הפך למטבע לשון בבחירות 77, ונבע מתוך הצורך להגדיר אירוע יוצא דופן שטרף את הקלפים במערכת הפוליטית היציבה עד אז.
ראוי לציין שנושא עבודתי הוא ירידתה ודעיכתה של מפא"י/העבודה ולכן לא אתייחס לעלייתה של חירות/הליכוד מנגד, נושא בפני עצמו, שהוא עניין לעבודה אחרת.

שאלת המחקר: מדוע ממשלות מפסידות בבחירות?
שיטת המחקר אשר אנקוט בעבודה זו היא ניתוח תוכן איכותי כלומר ניתוח תוכן ספרותי, מחקרי ואתרי אינטרנט. בעבודה זו עסקתי בחמישה מחקרים שמתוכם שניים (אריאן ודיסקין) עוסקים בהצבעה מפלגתית; שלושה (קורן, גולדברג, שפירא) עוסקים בהיסטוריה פוליטית חברתית. כמו כן עסקתי במאמרים שנכתבו על התקופה ומצאתי לנכון להשתמש בהם, ולבחון את המסקנות העולות מהם.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון - ההצבעה העדתית
פרק שני - הקרע במפא"י
פרק שלישי - ששת הכיפורים
פרק רביעי - רואים את הסוף
סיכום ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

הדמוקרטיה הישראלית היא מהדמוקרטיות המערביות השסועות ביותר במובן הפוליטי כמו גם במובן הסוציאליסטי. מתחים שבין יהודים לערבים, בין דתיים לחילוניים, בין ניצים ליונים, בין אנשי שמאל לאנשי ימין ובין מזרחים לאשכנזים, עשירים ועניים, עולים חדשים ואזרחים ותיקים(1).
המרכיבים החברתיים בציבור היהודי חשובים מאוד להבנת הפוליטיקה במדינת ישראל. מאחר שתושבי המדינה עלו משלל ארצות, בעלות רקע שונה, אין ספק שאחד מהאספקטים הבולטים בפוליטיקה הישראלית הוא המוצא האתני, לא רק מול ערביי ישראל, אלא במובן של עדתיות פנים יהודית. האבחנה העיקרית היא בין "אשכנזים" שעלו לישראל מאירופה ומארצות הברית, לבין "ספרדים" (בני עדות המזרח) שעלו ממדינות אסיה ואפריקה(2).

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מהפך 1977", סמינריון אודות "מהפך 1977" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.