היישום אינו מחובר לאינטרנט

חוויית התפילה בהגות היהודית של ימי הביניים

עבודה מס' 068547

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העמדות המובאות בסיפור "השען" ביחס לתפילה, בכתבי הוגים בימה"ב

3,301 מילים ,4 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

באופן פשטני וכוללני, ניתן לומר שהחסידות תופשת את התפילה כאמצעי להגעה למצב אקסטאטי, דהיינו מצב נפשי של התעלות ודבקות דתית, בה האדם עובר התרחשות נפשית המוליכה אותו למפגש עם מציאות רוחנית גבוהה. תפישה זו הנה פועל יוצא של רעיון ה"א-קוסמיזם" - "לית אתר פנוי מניה" (תיקוני הזוהר, תיקון נז).
בהשוואה לקבלת האר"י שעל פיה נסוגה האלוהות - ה"צמצום", מבליטה החסידות את נוכחות האלוהות בכל ומחשיבה את הצמצום למצב של התלבשות והתכסות האלוהות בכסות גשמית המעלימה אותה מעיני האדם (רש"ז מלאדי, תניה, חלק ב, פרק ג). החסידות אף נוטלת את העוקץ הקטסטרופאלי של ה"שבירה" מקבלת האר"י כיוון שתופסת אותה כאקט שתוכנן מראש לצורך תיקון נפשו של האדם. בעוד שע"פ האר"י העבודה התיאורגית מכוונת לספירות שלב אחרי שלב, דרך כל העולמות עד להשפעה על העולם העליון, הרי שבחסידות - מהלכים אלה מתקיימים בעומק נשמתו של האדם והוא מתקן את נפשו ועולה לעולם האלוהי שבקרבו ע"י מעבר בין מצבים נפשיים תוך כדי הסרת המחסומים החוצצים.
האלוהות נמצאת ומשתקפת גם בנפשו של האדם ואם יכוון לנפשו פנימה ויחולל טרנספורמציה פסיכולוגית, ייחשף האלוהי שבקרבו ויתחולל המפגש המיסטי - דביקות. אל הדבקות עשוי כל אדם להעפיל בשעת התפילה, בהתרכזות במילים ובאותיות ואפילו בדרכים גשמיות ובפעולות יום יומיות. אין צורך בידע תיאורטי כיוון שהטכניקות פשוטות והשפה נגישה ולכן הפכה הדבקות לאידיאל שכל אחד מסוגל להגיע אליו, גם אם הוא אדם פשוט הרחוק מלימוד תורה. ברם, תפילה מסוג זה הנה תהליך הנמשך זמן רב שכן היא דורשת הן הכנות מוקדמות כמו טבילה במקווה, התפנות מוחלטת מחיי היום יום, סילוק מחשבות טורדניות וכד'; והן עיון ממושך במילות התפילה, אמירתן בכוונה ולא השמעתן סתם.
לשלב גבוה יותר בהשגת הדבקות הגיע הצדיק. המנהיג החסידי הכריזמטי אשר שימש כהוכחה מעשית למימוש האידיאל ומתקן לא רק את נשמתו אלא אף את נשמת העדה, את נשמת העם ואת נשמת העולם כולו. לכן התחברות החסיד אל הצדיק והידבקותו בו, הופכת גם את החסיד הפשוט לשותף לתהליך התיקון.

נראה כי סיפור "השען" שסיפר רב' ישראל מרוז'ין לתלמידיו, הגם שהוא משקף קונפליקט בין עמדות שונות ביחס לתפילה, הרי שהמסר שהוא מוסר, בוחר בעמדה אחת ברורה.

תוכן העניינים:
הקדמה
השען
השתקפות העמדות המובאות בסיפור "השען" ביחס לתפילה, בכתבי הוגים בימה"ב

קטע מהעבודה:

למיטב הבנתי, ניתן לקרא את הסיפור בשני רבדים. ברובד האחד, מייצג מוטיב הכפר בסיפור קהילה של חסידים, מוטיב השען מייצג את הרבה הצדיק שלהם, שחייהם הרוחניים מתנהלים סביב מנהיגותו וסביב הכריזמה שלו, מוטיב תושבי הכפר מייצג את החסידים עצמם, מנגנוני שעוניהם מייצגים את רחשי לבם ופעולת כיוון/תיקון השעון, הן ע"י התושבים עצמם והן ע"י השען - מייצגת את פעולת ביצוע התפילה כמעוררת כוונות. משעה שהשען/הצדיק נפטר ורק כעבור שנים, מגיע לכפר שען נודד/צדיק ממקום אחר שבא לבקר ולכוון את השעונים/לבבות החסידים.

תגים:

חסידות · תפילה · ימי הביניים · הגות · קבלה · הזוהר · פילוסופיה · חסידים · ברסלב · תפילה · יהדות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חוויית התפילה בהגות היהודית של ימי הביניים", סמינריון אודות "חוויית התפילה בהגות היהודית של ימי הביניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.