היישום אינו מחובר לאינטרנט

עבירות מין במשפחה

עבודה מס' 068525

מחיר: 604.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבירות המין במשפחה בקרב קטינים בהקשר של קרובי משפחה מדרגה שנייה ו"אחראי על חסר ישע", בחוק העונשין.

9,164 מילים ,69 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה דרסטית במודעות החברתית לתופעה של עבירות מין ובתוכן אף התייחסות פרטיקולארית לעבירות המין המתרחשות בתוך המשפחה. מודעות זו הביאה בשנים האחרונות, בארץ ובמדינות אחרות, גם להתייחסות מיוחדת של המחוקק לעבירות המין בתוך המשפחה, שבאה לתת ביטוי להכרה במאפיינים המיוחדים של עבירות אלו, אשר יש בהן פגיעה, תוך ניצול יחסי המרות והתלות הייחודיים הקיימים במסגרת המשפחתית(2).
התייחסות מיוחדת זו של המחוקק לעבירות המין, כללה שינויים מרחיקי לכת בשנים האחרונות, ועדיין ממשיכות הגדרות עבירות המין וסדרי הדין הקשורים אליהן, להשתנות באופן תדיר. כך, ערך המחוקק שינוים מפליגים בעבירת האינוס, החמיר את העונשים, שינה את הגדרת העבירה, את הגדרת הבעילה, מחק את עבירות משכב הזכר וערך שינויים נוספים. למעשה ניתן לקבוע כי נעשתה רפורמה כללית ויסודית בתחום רגיש זה בקודקס הפלילי של מדינת ישראל(3).
"בשנים האחרונות נזקק המחוקק בישראל לשינויים חקיקתיים בעבירות המין יותר מאשר בכל העבירות הפליליות האחרות. מגמתם העיקרית של שינויים אלה מבטאת את הנטייה להחמרה משמעותית במידת העונש המרבי שנקבע לעבירות הללו. יתרה מזאת, המחוקק קבע עונשי מינימום בגין עבירות מין, עונשים המבטאים את הגישה כי יש להתייחס לעבירות מין כאל קטגוריה מיוחדת של עבירות חמורות"(4) - גישה זו הובילה אותי אל כתיבת העבודה, תוך ציון העובדה כי אינני מרוצה ממצב החוק כיום, בדבר ההגדרות המצויות בחוק בהיבט של עבירות מין במשפחה מדרגה שנייה.
בעיני, רצוי שההגדרה המצויה כיום, תורחב.
השינוי במדיניות כאמור, ניכר אף בגישת בתי המשפט בפרשנות ובפרמטרים המגדירים את התנהגות הקורבן והעבריין. השופטים לא יכלו להתעלם מהמודעות הציבורית הגוברת. ההרגשה הייתה שבתי המשפט אינם מטילים עונשים ראויים על עבירות מין. פריצת הדרך שהוכיחה ללא עוררין את שינוי גישת בתי המשפט הייתה בפרשת שמרת(5), שם קבעו נורמות חדשות שמנחות עד היום הזה את בתי המשפט.
המגמה הברורה המסתמנת הינה הנטייה להקל עם התביעה בדרך הוכחת עבירות המין, בצד החמרה בולטת בקביעת רמת הענשה בעבירות מין, במיוחד כאשר אלו מבוצעות כלפי קטינים ובמיוחד כשאלו מבוצעות בתוך התא המשפחתי(6), בקשר אשר מוגדר כ"קשר דם", ואין נפקא מינה בעיני, באיזה קשר דם מדובר.
כתוצאה משינוי הגישה הכללית בחברה, נחקק סעיף 351 לחוק העונשין(7) בתש"ן 1990, אשר יצר קטגוריה חדשה ושונה בתחום עבירות המין- "עבירות מין במשפחה".
במסגרת עבודה זו אבקש לבחון מה היו מטרות המחוקק בייחודן של עבירות המין במשפחה משאר עבירות המין המנויות בחוק העונשין, בדגש על עבירות מין במשפחה של קרובים מדרגה שנייה, ומהו ההסדר המשפטי הנוהג הן מבחינת הדין המהותי והן מבחינת הדין הפרוצדוראלי בעקבות ייחוד עבירות אלו. בנוסף, אבחן חלק מהחוקים והצעות החוק המשלימים את המלחמה כנגד עבירות המין ככלל ועבירות המין במשפחה, ולגבי קרובים מדרגה שנייה בפרט כמו גם בחינה של המטריה הקיימת מול המהפכה החקיקתית ומול משפט זר, ואציע הצעת חוק אשר הולמת בעיני, את המצב.
בפרק הראשון בעבודה אגדיר את עבירת המין במשפחה ואסקור את החוקים הרלוונטים, תוך בחינת התפתחות החוק וגלגוליו עד למצבו כיום, אבחן את החוק במשקפיו של חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו , ואסקור את עיקרון טובת הילד.
הפרק השני יתמקד בהגדרת "בן משפחה" עפ"י החוק, תוך כדי ביקורת לעניין הרחבת ההגדרה,
אסקור את סוגיית הענישה לעניין עבירות מין במשפחה תוך מתן דגש על עבירות מין במשפחה בדרגה שנייה, ואעבור לסקירת הגדרת - "אחראי על חסר ישע".
לאחר מכן אסקור את מגמת ביהמ"ש בעניין בני משפחה שאינם מדרגה ראשונה, תוך כדי שימת דגש על דעה אישית בנושא.
הפרק השלישי יתמקד בעבירות מין במשפחה מדרגה שנייה בשיטות משפט זרות, ובו תמצאנה סקירה על המצב במשפט העברי, בארה"ב, אירופה ואוסטרליה.
עד כאן תינתן סקירה משפטית על "המצב המצוי" השורר כיום, תוך כדי ביקורת מתמדת וסיכומי ביניים המצביעים על החוסרים בחוק.
הפרק הרביעי יתמקד ויוקדש להצעת חוק בעניין עבירות המין במשפחה כאשר מדובר בקרובים מדרגה שנייה, יגדיר מחדש את המצב, וייתן מענה לעניין "המצב הרצוי".

תוכן העניינים:
מבוא
1. מהי עבירת מין במשפחה - המצב המצוי תוך סקירת החוקים הרלוונטים
1.1 התפתחות החוק- המצב התחיקתי טרם התיקון
1.2 הוספת ההוראה בדבר עבירות מין במשפחה
1.3 עבירות המין במשפחה במשקפי חוק יסוד כבוד האדם וחירותו
1.4 עקרון טובת הילד
2. מיהו "בן משפחה"?
2.1 הענישה
2.2 הסיבות להחמרה בענישה
2.3 הבעייתיות הנובעת מהענישה
2.4 הגדרת "בן משפחה" - סיכום ביניים
2.5 מיהו "אחראי על חסר ישע"?
2.6 סיכום ביניים - "אחראי על חסר ישע"
2.7 מגמת ביהמ"ש
3. משפט משווה
4. המצב הרצוי
5. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כפי שנאמר לעיל, הפרק של עבירות המין וסדרי הדין הקשורים אליהם משתנים באופן תדיר. החוק בצורתו הקודמת התייחס לגילוי עריות רק כעבירה של בעילה אסורה, דהיינו, כשהקרבה המשפחתית האסורה על-פי החוק דאז היא הקרבה של אב או סב לגבי צאצא שלו או צאצא של אשתו. ובמילים אחרות, גילוי עריות נחשב אך ורק יחסי מין מלאים בין אב לביתו, לא בין אח לאחותו ולא בין אם לבנה. אפילו עבירות מין שאינן בגדר של בעילה, בין אב לביתו, על פי החוק הישראלי בצורתו הישנה, לא נחשבו גילוי עריות. לגבי אונס, תקיפה מינית ומעשה סדום היה מדובר בהוראה כללית בלבד שאיננה מתייחסת לביצוע העבירה בידי קרוב משפחה(12).

תגים:

עבירות מין · מין · התעללות · אלימות במשפחה · גילוי עריות · הטרדה מינית · תקיפה מינית · אונס

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עבירות מין במשפחה", סמינריון אודות "עבירות מין במשפחה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.