היישום אינו מחובר לאינטרנט

דת ומדינה בהגותו של ישעיהו לייבוביץ

עבודה מס' 068520

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: פיתרון הפרדת הדת מהמדינה לתפיסתו של ישעיהו לייבוביץ

4,536 מילים ,13 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

בעבודתי זו אנסה לרדת לעומק דעתו של ישעיהו ליבוביץ' כפי שזו באה לידי ביטוי במאמרו שפורסם בכתב העט "בטרם" בשנת 1959: "הפרדת הדת והמדינה". יחד עם זאת, ולצורך השלמת תמונת עמדתו ליבוביץ'; אציין רק בקצרה כי עם השנים, משהתברר לליבוביץ' שהציבור הדתי איננו מעוניין במדינה שמשמעותה הדתית הנה היותה כלי הכרחי להגשמת ערכים ולהגשמת התורה, הגיע ליבוביץ' למסקנה כי הציבור הדתי איננו מיחס למדינה משמעות דתית אלא רואה אותה כרע הכרחי. הציבור הדתי משלים כצורך קיומי עם רע זה המשול לכלי עבודה, כלי שאין לו משמעות דתית ולכן איננו מיועד לאיזושהי הגשמה ערכית. הפאזה האחרונה בעמדתו של ליבוביץ' הייתה כי על הציבור הדתי לעמוד כאופוזיציה למדינה מאחר וחשוב בכל מדינה, תקינה ככל שתהיה, שתתקיים אופוזיציה עקרונית שהמסר שלה לשלטון יהיה שהוא איננו הסמכות העליונה. זאת כדי לבלום את העמדת המדינה כערך עליון ולמנוע את התדרדרותה לפשיזם שישלול את חירות היחיד.
הביקורת על ליבוביץ' התמקדה במה שנראה כסתירות העולות מקריאה בהגותו. מרדכי שלו, סבר כי שלושת הפאזות המוצגות בספרו של ליבוביץ', אינן מעידות על עמדותיו בשלבים שונים של התפתחות אלא ב"שלוש גישות מנוגדות שעל כל אחת מהן הוא מגן באותו התוקף, ובאותו הלהט, אם יורשה לי להוסיף, באותה הדימאגוגיה".

תוכן העניינים:
הקדמה
הצגת המצב כבעיה אקוטית מנקודת השקפה דתית
הפיתרון של ליבוביץ' - הפרדת הדת והמדינה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הצגת המצב כבעיה אקוטית מנקודת השקפה דתית
מהפרספקטיבה הדתית, סבר ליבוביץ כי יש להעלות לדיון את רעיון הפרדת הדת והמדינה מאחר ו"ממנה נראים היחסים הקיימים היום בין השלטון והחוק במדינה ובין התורה כמצב שיש בו משום חילול השם, בזיון התורה והרס הדת"(19). בכתבים רבים שלו נמצא התבטאויות חריפות כלפי הממסד הדתי אליו הוא מכוון את חיצי הביקורת שלו. כך לדוגמא בתשובה לפנייה שנשלחה אליו כדי שיחתום על מכתב הקורא לרב סולובייצ'יק להיות לרב ראשי לישראל: "אני רואה את עצם המוסד של הרבנות הראשית בישראל - כמנהיגות דתית המקוימת מטעמו של שלטון אתיאיסטי מתוך נימוקי יעילות פוליטית, מנהיגות דתית הפועלת בסמכותו של שלטון זה ומשולבת במנגנון הפקידותי שלו - כפרוסטיטוציה של הדת, הרס התורה וחילול השם"(20). זאת ועוד, כבודה של הדת היהודית נפגע כיוון שהכפייה הדתית הממסדית ונגע השחיתות שהתפשט בממסד הדתי - יצרו אנטיגוניזם כלפי היהדות וכלפי הציבור הדתי, מצד הציבור החילוני. ציבור זה יוצא מופסד אף הוא, כיוון שאיננו נחשף לדת עצמה אלא נכפים עליו שירותי דת מסוימים.

תגים:

דת ומדינה · איתחלתא דגאולה · ציונות דתית · לייבוביץ' · מחשבה מדינית · ישראל

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דת ומדינה בהגותו של ישעיהו לייבוביץ", סמינריון אודות "דת ומדינה בהגותו של ישעיהו לייבוביץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.