היישום אינו מחובר לאינטרנט

דת ומדינה במשנתו של ישעיהו ליבוביץ

עבודה מס' 070698

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת טענותיו של ליבוביץ להפרדה בין דת ומדינה.

5,568 מילים ,10 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

המושג דת ומדינה מוגדר כקשר בין הדת ומוסדותיה ובין החוקים והמוסדות של המדינה.
בקשר בין דת ומדינה כלולים, בו בזמן, הן עימותים בין שני גורמים השואפים כל אחד בנפרד לריבונות בחברה, והן בפשרה בין שתי מסגרות המכירות כל אחת בכדאיות או בנחיצות של שיתוף הפעולה ביניהן.
מצד אחד הן תובעניות ונוטות לכוללניות וחותרות ליטול לעצמן סמכות עליונה ומעמד בלעדי בעיצוב הסדר החברתי במדינה. מצד אחר יש לכל אחת מהן חלק פעיל בעיצוב המציאות החברתית: הדת מגבשת ערכים חברתיים, עונה על צרכים אנושיים רוחניים ותורמת ליציבות לסדר ונאמנות, המדינה מארגנת את הסדר החברתי ופותרת בעיות חומריות.
נראה שהחלוקה בין שני המוסדות היא הגיונית ובריאה לשני הצדדים ובעיקר לציבור - אחת היא נשמה ואחת גוף, אך בהגותו של ישעיהו ליבוביץ קיום רעיון זה בארץ ישראל הוא מופרך, לא הגיוני ופוגע בכבוד שני המוסדות. המדינה מצידה מוותרת על אופייה הליברלי ועל תפקידה במילוי הצרכים הטבעיים של האדם ואילו קיום הדת לא יכול למלא את מהותו והדת סובלת מחילול גורף. ליבוביץ מטיף להפרדה מלאה של הדת והמדינה אם מבחינת התנהלות, מימון וקבלת החלטות - שני גופים שונים לגמרי.
במסמך זה אעמוד על טענותיו להפרדה מוחלטת זו - האם היא עקבית לגביו? מהן הסיבות לעמדתו זו? ומנגד אציג באם עמדה זו הינה ריאלית במדינה ובחברה הישראלית.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א : דת ומדינה בישראל
א 1. שני מודלים במשנתו של ישעיהו ליבוביץ
א 2 . מדינת ישראל
א 3 . הדת היהודית במדינת ישראל
פרק ב : המחשת המשבר
ב.1 מעמד הדת
ב.2 בעיית השבת
פרק ג : הפיתרון
ג.1 להלכה
ג.2 למעשה
דעה אישית
סיכום
הערות
רשימה בבליוגרפית

קטע מהעבודה:

ע"פ ליבוביץ המדינה כשלעצמה היא אויב האדם, לפי מהותה מנגנון של אלימות וכפיה ומכיוון שכך אין היא מסוגלת להגשים ערכים. דברים שיש בהם "ערך" אינם מושגים אלא ע"י בני אדם ולא ע"י המנגנון השלטוני, ועל השגתם בני אדם נאבקים ביניהם במסגרת המדינה. אין - ולא תיתכן - אחדות דעים בין בני אדם על "ערכים",לפיכך משמשת המדינה זירת מאבקים פנימיים.
הטעם בקיומה של מדינה וההצדקה לקיומה אינו אלא הצורך בה. "צורך" זה קיים בשני מישורים: קיומו של הפרט ועצמאותו של העם(6).

תגים:

ישראל · יהדות · מחשבת ישראל · לייבוביץ' · ריבונות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דת ומדינה במשנתו של ישעיהו ליבוביץ", סמינריון אודות "דת ומדינה במשנתו של ישעיהו ליבוביץ" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.