היישום אינו מחובר לאינטרנט

סוגיות אתיות בשכר הבכירים

עבודה מס' 068439

מחיר: 423.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת השאלה: האם ניתן להצדיק את פערי השכר מבחינת עקרונות המוסר והצדק.

10,863 מילים ,17 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

סוגיית שכר הבכירים במשק זוכה לאחרונה לביקורת ציבורית רחבה. השנים האחרונות במשק הישראלי התאפיינו ב"חגיגות" שכר חסרות רסן לבכירים. בכל פעם שמתפרסם נתון חדש על המיליונים שהרוויח מנכ"ל זה או אחר מתעוררת ביקורת ציבורית רחבת היקף המלווה בזעם רב. לטענת רבים, תגמולי המנהלים הבכירים כאשר השמיים הם הגבול, מרחיבים ומנציחים את הפער החברתי. עיוות חברתי זה מנקר עיניים, מגביר את תחושת חוסר השוויון והצדק ומקטין את הלכידות החברתית. הציבור בישראל כפי שנראה אינו נשאר אדיש לכך. ממחקר של מכון רותם, המתמחה במחקרים שעוסקים בענייני צדק חברתי, עולה כי כ-82% מהציבור בישראל תומך כיום ביוזמה להגבלת שכר הבכירים במשק(1).
הביקורת מתחזקת עוד יותר באחרונה לנוכח המשבר הכלכלי בו נתון המשק אשר גורם לירידה בשכר העובדים, לפיטורים ולהקטנת רווחים על השקעות בשוק ההון בעוד שבכירי החברות ממשיכים ליהנות ממשכורות נדיבות ומבונוסים גדולים.

הסוגיה המרכזית בשאלת שכר הבכירים בה נדון בעבודה זו היא: האם ניתן להצדיק את פערי השכר מבחינת עקרונות המוסר והצדק.
השאלה האם שכר המנכ"לים גבוה מידי היא שאלה שנמצאת בסלע המחלוקת בימים אלו. לשאלה זו אין תשובה חד משמעית. קיימות דעות התומכות בכלכלת שוק חופשי ללא התערבות רגולטורית ומאידך קיימות דעות סוציאליסטיות המעודדות הטלת מגבלות תוך הסתכלות על שאלות של צדק חברתי. קשת הדעות רחב ונע מ "מנכ"לים שווים כל שקל שמשלמים עליהם" בקצה אחד ועד ל "לא קיים שום בסיס רציונאלי לתשלומי השכר המשולמים למנכ"לים" בקצה השני. עבודה זו מציגה את הדילמה ובוחנת את הדעות לכאן ולכאן באמצעות תיאוריות מוסריות וכלכליות שונות.
בעבודה זו נבחן סוגיות חשובות נוספות בשאלת שכר הבכירים: כיצד נקבעים תשלומי השכר של המנכ"ל, מיהם הגורמים המשפיעים והקובעים את גובה תשלומי השכר והאם גובה השכר קשור לביצועי החברה. נראה כי הדרך בה נקבעים תשלומי השכר מעלה סוגיה אתית של ניגוד האינטרסים בין בעלי המניות ובעלי העניין למועצת המנהלים ובעיקר לוועדות התגמולים הקובעות את גובה השכר. כמו כן, שאלת הקשר בין תשלומי השכר לביצועי החברה עולה בעיקר נוכח המשברים בכלכלה העולמית בשנים האחרונות אשר השפיעו בצורה שלילית על הביצועים של חברות רבות.

תוכן עניינים:
מבוא
נתוני שכר בכירים בארץ ובעולם - תמונת מצב
אופן קביעת שכר הבכירים
ההיבט המוסרי
ריסון המערכת העסקית
מסקנות
סיכום
ביבליוגרפיה
נספח (רשימת 100 בעלי השכר הגבוה ביותר לשנת 2009)

קטע מהעבודה:

נתוני שכר הבכירים בארץ ובעולם - תמונת מצב
מחקר של Frydman, Saks (2007) ניתח את המגמות ההיסטוריות של שכר הבכירים בארה"ב בשנים 1936-2005. ממצאים של מחקר זה גילו כי שכר הבכירים היה יציב וכמעט זהה בין תקופת מלחמת העולם השנייה עד שנות ה-70. בעשורים האחרונים הנתונים מעידים על עליה משמעותית ברמות ההשתכרות של הבכירים. השכר הבסיסי הממוצע למנכ"ל בארה"ב עומד על כ-1.1 מיליון דולר לשנה והוא לא השתנה בעשורים האחרונים, הסיבה לכך היא שבשנת 1993, בעקבות תרעומת ציבורית בנושא משכורות מפליגות למנהלים בכירים, נחקק חוק פדראלי בארה"ב המגביל למיליון דולר את ההכרה בהוצאות שכר לצורכי מס. בנוסף, בעשורים האחרונים ניתן לראות שינוי במבנה של מרכיבי השכר, בעבר נראה כי שכר המנהלים היה מבוסס יותר על בסיס מזומן כגון משכורת ובונוסים כאשר בעשורים האחרונים אופציות ותוכניות פנסיה שונות מהוות מרכיב גדול מסך התגמולים הכללי. בשנות ה-90 חלק האופציות היה שווה לכ-8% מסך כל חבילת השכר כאשר בשנת 2008 נתון זה עומד על כ- 70%.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סוגיות אתיות בשכר הבכירים", סמינריון אודות "סוגיות אתיות בשכר הבכירים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.