היישום אינו מחובר לאינטרנט

זכות החזרה מהתחייבות ליתן מתנה

עבודה מס' 068378

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה סוקרת את זכותו של אדם לחזור בו מהתחייבותו ליתן מתנה לאחר, וזאת על פי החוק והדין הקיימים בארץ, ולאור השוואה לתיאוריות השונות של דיני החוזים ולמשפט משווה.

12,320 מילים ,58 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

בשנת 1968 נחקק חוק המתנה(1) אשר היווה פרק נוסף בסדרת החוקים שנועדו להחליף את המג'לה. חוק זה הסדיר את עניין יצירת המתנה, ביטולה והבטחת החיובים הקשורים בה. הצעת החוק התבססה על עבודתה של ועדה ציבורית, בראשותו של שופט בית המשפט העליון דאז ד"ר י' זוסמן. בעת ניסוח דברי החקיקה, שקלה הועדה את מסגרת הדינים הרצויה וזאת בראי השקפתם של המשפט העברי ושל המשפט המקובל האנגלי. החוק המוצע התבסס רבות על שני אלה(2). במסגרת חקיקה זו נקבעו דרישות מהותיות שונות. בין היתר נקבע סעיף 5 לחוק אשר מאפשר למתחייב בנתינת המתנה לחזור בו מהתחייבותו וזאת בהתאם למספר תנאים וכללים.

בעבודתי זו אבקש לדון במסגרת חקיקה זו ובפסיקה לפיה, ואבחן את סוגיות זכות החזרה מהתחייבות ליתן מתנה לאור הרציונאלים החברתיים השונים, ההיבטים המשפטיים והתיאוריות השונות הנוגעות לדיני החוזים. בין היתר, אתעמק במסגרת החקיקה שנקבעה ובפירוש מושגי השסתום השונים שנקבעו בחקיקה- מושגים אשר העסיקו את בתי המשפט לאורך זמן ולעיתים יצרו והביאו לתוצאה בלתי אחידה וברת מחלוקות.

חוק המתנה הינו מהחוקים הקצרים ביותר הקיימים במדינת ישראל, ולמרות זאת, כאמור, העיסוק בו רב וכך גם דרך הניתוח והמחלוקות אודותיו. לצורך בחירת נושא עבודתי התלבטתי רבות בין הנושאים האפשריים ומצאתי כי זכות החזרה מהתחייבות ליתן מתנה הינו הנושא בו אוכל להעלות סוגיות אשר נמצאות עד היום במחלוקת בפסיקה, ובנוסף, אוכל להציע את עמדתי ודעותיי בעניין רב. עם זאת, כבר בתחילת עבודתי גיליתי כי גם נושא מצומצם זה כולל בחובו ענפים שונים אשר דורשים התייחסות וניתוח מעמיקים אשר מתאימים לעבודת מחקר בסדר גודל נרחב. משכך, בחרתי לבחון ולהתעמק במספר סוגיות מפתח, במיוחד באלה אשר בהן קיימות מחלוקות וחוסר אחידות. מסיבות אלה בחרתי שלא לבחון את סוגיית קיומה של ההתחייבות ודרך היווצרותה כי אם בזכות החזרה ממנה. כמובן שסוגיית קיומה של ההתחייבות הינה עניין מפתח לעבודה זו ובסיס לזכות החזרה, אשר על כן אזכיר חלקים מסוגיה זו אך באופן מצומצם, והכל כפי שיפורט בגוף עבודתי זו.

תוכן העניינים:
* מבוא
* ההתחייבות ליתן מתנה- מהותה ונפקותה
האינטרסים הראויים להגנת המתחייב ליתן מתנה:
צ'ארלס פריד - חוזה כהבטחה.
פולר ופרדו - אינטרס ההסתמכות כיוצר החבות המרכזי בדיני החוזים
ג. גילמור - מות החוזים
פ. עטיה - תיאורית ההודאה
הגישה הכלכלית למשפט
החזרה מהתחייבות ליתן מתנה על פי הדין הישראלי:
סעיף 5(ב) לחוק.
"שינה את מצבו":
ויתור בכתב על זכות החזרה מן המתנה:
סעיף 5(ג) לחוק
חלופה ראשונה:
חלופה שניה- הרעה ניכרת במצבו הכלכלי של הנותן:
אופן החזרה מהתחייבות:
זכות החזרה - זכות אישית או זכות שעוברת בירושה?
זכות החזרה על פי סעיף 5(ב):
זכות החזרה על פי סעיף 5(ג):
* זכות החזרה מהתחייבות ליתן מתנה - משפט משווה
הדין הגרמני
החזרה מהתחייבות ליתן מתנה לפי המשפט העברי

סיכום
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

חוק המתנה תופס את ההתחייבות למתן מתנה כעסקה דו-צדדית בין נותן המתנה למקבלה(3). עסקת המתנה הינה עסקה מורכבת וכוללת מספר שלבים. השלב הראשון בדרך לנתינת המתנה הוא השלב החוזי, השלב בו מתחייב הנותן לתת למקבל את דבר המתנה. עסקה זו הינה עסקה שלרוב אינה במסגרת מהלכם הרגיל של חיינו, ולכל הפחות ניתן להגדירה כיוצאת דופן לאור העובדה כי יוצרת מחויבות של צד אחד וזכותו של צד אחר, מבלי ליצור חובות בצד המקבל או זכויות בצד הנותן(4), או במילים אחרות וידועות: "לתת מבלי לרצות לקחת..." וניתן להוסיף: מבלי זכות לקחת דבר. משכך, ולאור העובדה כי עסקה זו שונה מכלל העסקאות ה"רגילות" בימינו החליט המחוקק לייחד את התחייבות זו, וקבע בסעיף 5(א) לחוק את דרישת הכתב הנוגעת להתחייבות ליתן מתנה:

תגים:

מתנה · חזרה ממתנה · התחייבות · משפטים · חזרה · ביטול · ליתן מתנה · לתת מתנה · מתנות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "זכות החזרה מהתחייבות ליתן מתנה", סמינריון אודות "זכות החזרה מהתחייבות ליתן מתנה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.