היישום אינו מחובר לאינטרנט

'משיה' ו'אראדה' - דיפרנציה במונחי 'הרצון האלוהי' בכוזרי

עבודה מס' 068369

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם עניינם של שני המונחים הוא סגנון כלשהו: ספרותי או אחר, או האם לכל אחד מהם משמעות שונה הנובעת מהבחנות מושגיות ברצון האלוהי.

2,822 מילים ,15 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בספרו ה'כוזרי', משתמש ריה"ל במונחים שונים בשפה הערבית, לסימון מגוון עניינים. בין העניינים, נמצא עניין 'הרצון האלוהי', בו אבקש להתעמק. עיקר העבודה תעסוק, אפוא, בסקירת מונחים המתייחסים לרצון האלוהי, ביניהם: 'משיה' ו'אראדה'
(המתחלפים רבות בשפה הערבית) ובעיקר, בנתינת מענה לשאלה, האם עניינם סגנון כלשהו: ספרותי או אחר או האם לכל אחד מהם משמעות שונה הנובעת מהבחנות מושגיות ברצון האלוהי.

מהיכרות עם ריה"ל במהלך שיעורי הסמינר ויתר העמקה במקורות שונים ממשנתו ומפרשיו במהלך הכנת עבודת ההגשה הקודמת בעניין 'תפישות הנבואה בכוזרי', התגבשה בי עמדה באשר לר' יהודה הלוי, המצויה גם אצל חוקריו השונים, כי מעבר להיותו מחבר עשיר וחשוב, הנו פילוסוף רציני, המדייק ומקפיד על שימוש נכון במונחים ותיאורים, וכי ישנו קשר ישיר בחיבוריו בין הגדרת המונחים השונים ובין תפקודם בטקסטים השונים בספרו. עוד, מסייעים הם בהבנתם, גם בעיתות, בהם הנם מעט עלומים או סבוכים. על כן, הנחתי היא, שלכל אחד מהמונחים שיובאו כאן לרצון האלוהי, אכן משמעות נפרדת.

אנסה לבנות את העבודה באמצעות פרקים שעניינם תימוכים והוכחות שונות לציון ריה"ל משמעויות נפרדות למונחים בדבר הרצון האלוהי: תחילה, אציג את המשמעויות השונות לרצון האלוהי וזמני הופעתם, כפי שהם מובאים ב'כוזרי'. לאחר, אנסה למצוא הבחנה בין מונחים כמו זו, ב'משנה תורה' לרמב"ם ובקרב מספר מצומצם של פילוסופים יהודיים וערביים בפילוסופיה שקדמה לריה"ל. בסוף, וכחלק משלבי ההוכחה, אערוך הדגמות, בהן אראה, כיצד תורמות המשמעויות השונות להבנה טובה יותר של קטעים בספר הכוזרי.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. הבחנה מונחית של הרצון האלוהי ב'כוזרי'
3. הבחנה מונחית של הרצון האלוהי ב'מורה נבוכים'
4. הרצון האלוהי קודם ריה"ל
4.1 הפילוסופיה היהודית: רס"ג ורבנו בחיי
4.2 הפילוסופיה הערבית: אחוון אלספה, אל-שהרסתני, אבן חזם
5. יישום המונחים ב'כוזרי'
6. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ניתן למצוא אצל ריה"ל הבחנה מונחית בין משמעויות שונות של הרצון האלוהי, עליהן עומד אברהם נוריאל(1), המצויות במקומות שונים בטקסטים שבספר: 'אראדה אלקדימה', 'משיה', 'אראדה', ו-'מגרד אראדה'(2).
-----------------------------------------------------------------------
1. נוריאל, א'; 'גלוי וסמוי בפילוסופיה היהודית בימי הביניים'; הוצ' מאגנס, ירושלים, תש"ס. בפרק 'עיונים במורה נבוכים', עמ' 73-68.
2. לעיתים, משתמש ריה"ל גם בפועל 'אמר': "קרא אותו חפץ (אראדה) או דבר (אמרא) או כאשר תרצה" (מאמר ב', ו'). ראה בוולפסון, צ', ה'; 'המחשבה היהודית בימי הביניים'; מסות ומחקרים. הוצ' מוסד ביאליק, ירושלים, תשל"ח. בעניין 'העניין האלוהי' בעמ' 268 והערה 131 שם. וכן במאמר ה', כ': "כי דיבור הנביאים בעת שלובשת אותם רוח הקודש בכל דבריהם מכוון מן העניין האלוהי (אלאמר אלאלאהי)".

תגים:

יהודה הלוי · מחשבה יהודית · הכוזרי · קבלה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "'משיה' ו'אראדה' - דיפרנציה במונחי 'הרצון האלוהי' בכוזרי", סמינריון אודות "'משיה' ו'אראדה' - דיפרנציה במונחי 'הרצון האלוהי' בכוזרי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.