היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקשר בין תעשיית המשי הלבנוני לשוק הצרפתי 1914-1860

עבודה מס' 067256

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח השתלבותה של לבנון בכלכלה העולמית על ידי שימוש בתיאורית "התלות": המשי כמקרה בוחן.

3,211 מילים ,6 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

אחד הענפים הכלכליים המובילים בהיסטוריה הלבנונית הוא המשי. ייצור המשי באזורי הר הלבנון ובאנטי-לבנון החל עוד בתקופת יוסטיניאנוס הקיסר הביזנטי במאה השביעית לספירת הנוצרים. מכיוון שסוריה כללה את האזורים הללו עד עצמאות לבנון הגדול ב-1920, המשי ידוע גם בשם "המשי הסורי". בעבודה זו, תעשיית המשי הלבנוני, תשמש כמקרה בוחן של השתלבות בכלכלה העולמית. התיאוריה אשר תשמש ניצב מרכזי בעבודה היא - תיאורית "התלות" (Dependency). זוהי גישה ניאו-מרקסיסטית, אשר נוסדה במחצית השנייה של המאה ה-20 ומנתחת תהליכים היסטוריים על פי יחסי הגומלין שבין מדינות מרכז למדינות פריפריה, זאת בהתמקדות על הכלכלה כמובן. ראשיתה של התיאוריה היא ביחס למצבן של ארצות אמריקה הלטינית, והרעיון הכללי שישנה תלות בין ארצות העולם השלישי לבין המדינות המפותחות, כלומר מותנית התפתחותן הכלכלית של הראשונות באחרונות. עם השנים החלו כותבים רבים לאמץ גישה זו, כאמור גם בכתיבה על המזרח התיכון. חשוב לציין שאין רעיון אחד, אלא מגוון רעיונות ודעות רחב המרכיב אסכולה, קרי אסכולת התלות.
אי לכך, אשתמש בעקרונות היסוד של התיאוריה כדי לבחון עד כמה מסבירה היא את תעשיית המשי הלבנוני והקשר אל השוק הצרפתי. הבחינה תתבצע לאורך תקופה ארוכה בעיקר בין השנים 1914-1860, אך בוודאי שתהיינה חריגות לכאן ולכאן, וזאת מן הקושי בלתחום אירועים היסטוריים. ראשית העבודה בפרק שיתאר את התיאוריה בקווים כלליים וכן את הקשר למזרח התיכון. בפרק השני, אנסה לתאר ככל האפשר את תעשיית המשי על כל היבטיה ומאפייניה לאורך התקופה המדוברת. בפרק השלישי, אנסה לעשות מעין חיבור ולבדוק את עד כמה מסבירה המסגרת התיאורטית את מקרה הבוחן, ולבסוף הסיכום. חשוב לציין, שמעבר לקונטקסט התיאורטי של תיאורית התלות אתייחס גם לתהליכים המודרניים במזרח התיכון בכלל ובהר הלבנון בפרט.

ראשי פרקים:
מבוא
פרק א - תיאורית "התלות" והמזרח-התיכון-עקרונות יסוד
פרק ב - תעשיית המשי בלבנון
פרק ג - הדיון- בין תיאוריה למציאות
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תיאורית התלות מבוססת על יחסי הגומלין בין גרעין ופריפריה במערכת הכלכלית הבינלאומית. הגרעין במקרה שלנו הוא מערב אירופה, שעקב סדרת מהפיכות בתחומים כגון:מדע, תעשייה, חקלאות ופוליטיקה, נוצרה סביבו "כלכלה עולמית" וכן דחיקה של אימפריות אחרות אל השוליים, כלומר המזרח-התיכון. מאז המאה ה-19 ניתן לראות את החדירה של הקפיטליזם האירופי, בעיקר של חברות צרפתיות ובריטיות, באופן שהמסחר בין אירופה למזרח-התיכון התבסס על יצוא של חומרי גלם מן האחרון, וחזרה של מוצרים מוגמרים מבריטניה ובמידה פחותה יותר מצרפת. עקב כך, ההון ברובו נצבר על ידי המרכז (אירופה), דבר אשר הגביר את התלות של כלכלות הפריפריה ופיגורן. התעשייה המקומית המסורתית נהרסה בגלל אי היכולת להתמודד מול הייצור ההמוני והזול של כלכלת אירופה.

תגים:

לבנון · הר הלבנון · צרפת · בריטניה · משי · תאוריית התלות · מצרים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקשר בין תעשיית המשי הלבנוני לשוק הצרפתי 1914-1860", סמינריון אודות "הקשר בין תעשיית המשי הלבנוני לשוק הצרפתי 1914-1860" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.