היישום אינו מחובר לאינטרנט

סוגיות בטיפול במכורים לסמים

עבודה מס' 068353

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בהיבטים הביולוגי, הפסיכו-סוציאלי והמשפחתי.

7,072 מילים ,34 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

תופעת השימוש בחומרים פסיכו-אקטיביים הולכת ומתעצמת בשני העשורים האחרונים בישראל בפרט ובעולם המערבי בכלל. לכן, אלו העוסקים בטיפול מוצאים עצמם בלב השיח הציבורי על נושא השימוש לרעה בסמים. למרות זאת, עדיין המון רופאים רואים בהתמכרות לסם משהו מרתיע, ולעיתים קרובות מתעלמים מן הנושא(Alan & Leshner, 1999). ההתמכרות היא מצב של תלות פיזיולוגית ונפשית בסם והגורמים לכך יכולים להיות גורמים גנטיים, גורמים אישיותיים, גורמים חברתיים ועוד. (טומבס, 2005).
על-פי הספרות המקצועית של תחום הטיפול אין גישה טיפולית הטובה יותר מגישה טיפולית אחרת, אין מטופל שמתאים לכל תוכניות הטיפול, והצלחת הטיפול תלויה בכל מרכיבי הצרכים של הפרט ולא רק בשימוש בסמים כגון: אישיות המתמכר, בעיות המתמכר, המשפחה, החברה ועוד... אולי גורמים שקשורים לתחילת השימוש.... לכן, דבר מאוד קריטי הוא להבין את המוטיבציה של המטופל להשתמש בסם (Alan & Leshner, 1999).

מטרת עבודה זו היא לדון בקצרה בהיבטים השונים של טיפול במכורים. הראשון, ההיבט הביולוגי, ממנו יוצאים תחליפי הסם, ומהם נגזר המתדון. המתדון הוא חומר נרקוטי סינתטי משכך כאבים, המשמש חלופה להרואין בעת טיפול הגמילה. פעילותו של המתדון דומה לפעילות ההרואין, אולם המתדון מתפרק בגוף באופן איטי יותר (יבין, 1988; לויט, בן לוי וגלקופף, 2002).
ההיבט השני הוא ההיבט הפסיכו-סוציאלי, ממנו נגזרת הקהילה הטיפולית כאשר מטרתה היא, שינוי גלובלי בסגנון החיים של המכור המאפשר גדילה והתפתחות ללא הסם. בקהילה מעודדים עבודה יצרנית, כל אחד חייב לקבל אחריות על מעשיו וכך הוא מתקדם ומשתקם כדי שיוכל לחזור לביתו ולחיות חיים נורמטיביים, ללא התלות בסם כאשר הוא מצויד בכלים התנהגותיים ונפשיים ולא יחזור לשימוש בסם. הקהילה הטיפולית מאופיינת בסביבה הנקייה מסמים, עזרה עצמית והדדית, שת"פ, אווירה תומכת ושימוש בערכים חברתיים, חינוכיים ונורמטיביים (בניטה, 1999; סלע, 2002).
ההיבט השלישי- ישנו הטיפול המשפחתי הנגזר המגישה המערכתית שהתפתחה בשנות ה-60'. לפיה, למשפחה יש משקל כבד להתמכרות, להמשך ההתמכרות או לשימור ההתמכרות של אחד מבני המשפחה. לכן, מטרת הטיפול המשפחתי היא מחד גיסא, לתמוך בבני המשפחה ולחזק אותם ומאידך גיסא, להחזיר אותם למעגל חיים נורמטיבי, ולהוציאם מתוך מה שנקרא "משפחה מכורה" (מיכאל, 2007). יחד עם זאת, ישנם בישראל המון גופים המסייעים למשפחות המכורים. החל ממשרדי הממשלה כמו הרווחה וביטוח לאומי ועד עמותות וולונטריות כמו מ.נ.ס (משפחות נפגעי סמים). הגופים מעניקים עזרה בכל הקשור לטיפול בילדי המכורים/נשות המכורים, ייעוץ משפחתי/זוגי/תעסוקתי ואפילו מתן עזרה כספית (שחק, 2002).
ברצוני לציין שלמרות כול ההתקדמות הרפואית בתחום הטיפול, חשוב לפעול על-פי עקרונות הטיפול היעיל ולהבין כי הינם הכרחיים להצלחה, שכן כך היא תהיה גבוהה ככל שניתן.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1: ההתמכרות לסם
1.1 הגדרה להתמכרות
1.2 הגורמים להתמכרות ולהמשך השימוש
פרק2: עקרונות הטיפול היעיל
פרק 3: תחליפי סם כטיפול ביולוגי
3.1 מתדון
פרק 4: קהילה טיפולית כטיפול פסיכו-סוציאלי
4.1 התפתחות הקהילה
4.2 הגדרת הקהילה ומטרתה
4.3 מבנה הקהילה הטיפולית ושלבי הטיפול
4.4 קבוצות המפגש כטיפול עיקרי
4.5 קהילות טיפוליות בישראל
פרק 5: טיפול משפחתי
5.1 מדוע חשוב הטיפול המשפחתי?
5.2 מאפייני המשפחה המכורה
5.3 ארבע דרכים עיקריות לטיפול משפחתי
5.4 הטיפול במשפחות
5.5 גופים המסייעים למשפחות המכורים
סיכום
רשימת ספרות

קטע מהעבודה:

ההתמכרות היא תלות פסיכולוגית ופיזיולוגית בחומר, התנהגות או פעילות אשר גורמת לפגיעה בתפקודו ובהתנהלותו של אדם.
התלות הפיזיולוגית היא זו שמניעה את המכור להשיג את הסם ולא לשם הנאה אלא, כדי למנוע את הסבל והכאבים הגופניים שהמחסור בסם גורם. מכאן, כאשר השימוש נפסק או מופחת, מתפתחים שני סימפטומים: סימני גמילה וסבילות.
1. סימני הגמילה - מבטאים סימפטומים פיזיולוגים ופסיכולוגים, אשר בדרך כלל הם היפוכו של השפעת הסם בעת שימושו. זאת אומרת שאם תחת השפעת הסם האדם מרגיש מבחינה פיזית כי גופו משוחרר ונטול כאבים ומבחינה נפשית הוא מרגיש תחושה של הנאה ומצב רוח מרומם, אז כאשר מופיעים תסמיני הגמילה מבחינה פיזית הוא מרגיש כאבים עזים בכל גופו ומבחינה נפשית הוא מרגיש דיכאון קשה וחרדה.

תגים:

מכורים לסמים · טיפול ביולוגי · מתדון · קהילה טיפולית · טיפול משפחתי · שימוש בסמים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "סוגיות בטיפול במכורים לסמים", סמינריון אודות "סוגיות בטיפול במכורים לסמים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.