היישום אינו מחובר לאינטרנט

דיפלומטיה של המזה"ת במלה"ע I - הסכמות סייקס-פיקו

עבודה מס' 068220

מחיר: 362.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הסיבות הבינלאומיות לאי מימושן של הסכמות סייקס פיקו (ברמה הרגיונאלית, הדיפלומטית והמערכתית).

4,038 מילים ,18 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

הסכם סייקס-פיקו שנחתם באפריל 1916 היה אחד מהאירועים ההיסטוריים המשמעותיים ביותר בעיצובה של מפת המזרח-התיכון כפי שהיא מוכרת לנו כיום. ההסכם סימן את פירוקה הצפוי של האימפריה העות'מאנית והביא לחלוקתם מחדש של שטחי המזרח-התיכון על בסיס שיקוליהם האימפריאליסטיים של מעצמות ההסכמה. עוד שבשטח נאבקים החיילים בקרב שסופו לוט בערפל, בחדרי הדיונים שבשגרירויות האירופיות כבר עסקו הדיפלומטים של בריטניה הגדולה והרפובליקה הצרפתית בחלוקת השלל הטריטוריאלי. סופם של דיונים אלה בהסכם שדינו לקשור את גורלן של אירופה והמזרח התיכון יחד לפחות עד לשלהי מלחמת העולם השנייה.

עשרות קטרוגים ועלבונות יוחסו להסכמות סייקס-פיקו ברבות השנים: "מסמך מחפיר ואווילי", "תרשים דמיוני ובלתי סביר", "מסמך מזעזע", "משגה מדיני שאין לו תקנה"(1), "כל כולו רעה"(2). עבודה זו שואפת להתחקות אחר הטעמים שהביאו להפיכת ההסכם תוך פחות משנתיים מיום חתימתו לצרה פוליטית שיש להימנע ממנה מכל וכול. אפס כי שאלה זו רחבה מדי ולא יכולה לזכות לניתוח מספק במגבלות מסמך זה. לפיכך בחרתי שלא להתמקד במסגרת עבודה זו בשיקולי מדיניות החוץ של המדינות המעורבות וכן שלא לנתח את מעורבותם של המנהיגים והשגרירים שבשמם נקשר ההסכם. עיקר המחקר כעולה מעבודה זו יתרכז בניסיון לאפיין את האלמנטים הבינ"ל, החוץ-מדינתיים, שלאורם נתאפשר אי-יישומן של ההסכמות. במסגרת זאת ייבחנו שלושה אלמנטים בולטים:
1. ברמה הרגיונאלית- ניתוח התנגדותה של האוכלוסייה הערבית המקומית להסכמות סייקס-פיקו ובחינת ההסכם בקונטקסט של התחייבויות סותרות לקהילה הערבית.
2. ברמה הדיפלומטית- ניתוח הסכם סייקס-פיקו במסגרת רחבה יותר של מערכת הבטחות, בריתות והסכמים המהווים חלק מדפוס דיפלומטי תוך-מלחמתי לשימור אינטרסים מעצמתיים. בחינת אי-מימושו של ההסכם יעשה אפוא על רקע ההתפכחות הפוסט-מלחמתית בדיפלומטיה האירופית והבינ"ל וניסיון לאזן בין דרישות סותרות.
3. ברמה המערכתית- בחינת ההתנגשות בין הקולוניאליזם האירופי המוטמע בהסכמות סייקס-פיקו לבין עקרונות "ההגדרה העצמית" כפי שהוכתבו עם הצטרפותה של ארה"ב למלחמת העולם הראשונה.

הסכם סייקס-פיקו, גם אם לא מומש, היווה את הבסיס להקמת שיטת המנדטים ולחלוקתו של המזרח-התיכון למדינות עצמאיות במחצית השנייה של המאה ה-20. בסיום מלאכת הניתוח, נוכל אפוא להבין בצורה רחבה יותר את התהליכים ההיסטוריים שאת גלגוליהם אנו חווים עד היום הזה.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק א': רקע היסטורי ודמויות מפתח בגיבוש ההסכם
פרק ב': ההסכם מזווית רגיונאלית - השאלה הערבית במבחן המעשה
פרק ג': ההסכם מזווית דיפלומטית - דפוסי דיפלומטיה במערכת הבינ"ל
פרק ד': ההסכם מזווית מערכתית - ווילסון, "הסדר החדש" וחבר הלאומים
סיכום ומסקנות
נספחים
נספח א': מפת המזרח-התיכון ערב מלחמת העולם הראשונה
נספח ב': תוכן הסכמות סייקס-פיקו (פברואר 1916)
נספח ג': מפת חלוקת האימפריה העות'מאנית ע"פ הסכמות סייקס-פיקו
נספח ד': איגרת הנציב העליון מקמהון לשריף חסיין (24 לאוקטובר 1915)
נספח ה': "אינטרסים" מתוך La France, 1919.
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בשנותיה הראשונות של המאה העשרים נתפס המזרח-התיכון בעיני דיפלומטים ופוליטיקאים מערביים כבעל חשיבות שולית. התמונה שהצטיירה מהאזור כולו הייתה של בריתות שבטיות, אוכלוסיה חסרת-מעש ופקידות מושחתת(3). יחד עם זאת, חוקי המשחק האימפריאליסטיים הכתיבו כללים אחרים, והקונטיננט האירופי מצא עצמו נאבק, כובש וסוחר באדמות הלבנט, המסופוטמיה וצפון-אפריקה. השיקולים למעורבות האירופית המאסיבית(4) היו ברובם כלכליים ואסטרטגיים: כיבוש נמלים מרכזיים ומתן הגנה לצירי התחבורה הימיים למזרח(5), הענקת מטריה-תומכת לאוכלוסייה הנוצרית באזור(6), פיתוח קשרי אהדה עם העם המוסלמי המקומי(7), השגת נגישות לשדות הנפט של מוסול (Mosul) (8), וכן השקעה בתשתיות, מפעלים ופיתוחים חרושתיים לוקאליים(9).

תגים:

צרפת בריטניה · ארץ-ישראל · המזרח התיכון · דיפלומטיה · קולוניאליזם

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "דיפלומטיה של המזה"ת במלה"ע I - הסכמות סייקס-פיקו", סמינריון אודות "דיפלומטיה של המזה"ת במלה"ע I - הסכמות סייקס-פיקו" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.