היישום אינו מחובר לאינטרנט

פוגרום קישינוב - אודות פוגרום הפתיחה של המאה ה-20

עבודה מס' 068101

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: ניתוח האירוע בהתייחסות לסיקור שלו בעיתונות, למעורבות השלטון ולסוגיית ההגנה היהודית.

8,850 מילים ,16 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

פרעות קישינוב באפריל 1903 זכו לייחוד וקבלת משקל רב בהיסטוריה החדשה של העם היהודי מסיבות רבות ולאו דווקא בשל היקפו ותוצאותיו. הפרעות פרצו בעיר קישינוב ובמהלכם נרצחו 49 אנשים, מאות נפצעו ונגרם נזק גדול לאלפי בתי מגורים ועסקים יהודיים.
פוגרום זה היה המסוקר ביותר באותה תקופה מרובת פוגרומים וזאת בשל העיתוי המיוחד.
עיתוי המאורעות הגיע בשעה שכבר היה יישוב מתחדש בארץ ישראל שנקרא מאוחר יותר היישוב של העלייה הראשונה ובפתח עמדה תחילת העלייה השנייה. עיתויי המאורעות, בעת שכבר הייתה קיימת ופועלת התנועה הציונית, חידד מחדש את שאלת פתרון הבית הלאומי ליהודים בו בזמן שעלו תוכניות כמו "תוכנית אוגנדה" וחל השינוי מציונות מדינית לציונות מעשית.
מעורבותם של אנשי רוח כחיים נחמן ביאליק בסיקור המאורעות והקמת מסגרת ראשונה של "ועדת חקירה יהודית" תרמו לעיסוק הנרחב סביב הפוגרום, סיבותיו, מהלכיו, וההצעות לפתרון בעיית יהודי הגולה שבאו בעקבותיו.
הגדילו לעשות מאוחר יותר היסטוריונים שונים שראו בפרעות את ה"פרוטו טיפוס של השואה" , הם אבחנו את הפוגרום ואירועי מלחמת העולם השנייה כרצף היסטורי ויצרו קשר בין הפוגרום והשואה כמעין דגם להתייחסות. סוברני כי טענות אלו הינן טענות מוטעות וכי בפרספקטיבה עכשווית לא ניתן להשוות את האירועים בקישינוב או כל פוגרום אחר לשואה, לא בהיקפים לא בשיטתיות ולא בדמוניזציה של היהודים.
לא רק היהודים נתנו משקל מיוחד לאירועים, אלא גם גורמים זרים מצאו בפרעות הזדמנות לנגח את השלטון המונרכי הרוסי על חוסר הליברליות שלו. בלטו במגמה זו קבוצות הגולים הרוסיים באירופה ("המושבות הרוסיות") ותגובות העיתונות העולמית באירופה, בארה"ב ושל חלק מהאקדמיה ברוסיה עצמה, שעודדו את הכוחות הליברליים והסוציאליסטים ברוסיה, שפעלו נגד המלוכה.
לאור האמור לעיל, היה מקום לנסות ולחשוף את האמת סביב הפרעות, אך בשל קוצר היריעה נותר לבדוק את החלקים הרלוונטיים ביותר למען גילוי האמת ההיסטורית. היה מי שכבר כתב בנושא כמו דב וולחונסקי כשבעים שנה לאחר המאורעות: "ככל שאנו מטיבים להכיר את העדויות ואת התעודות שפורסמו על הפוגרום הקישינבי (בעיתונות הרוסית והעולמית) נתקלים אנו בסתירות ורבים מפרטי הפוגרום לא מתחוורים לנו עד היום. עם זאת ננסה לשקם את מאורעות הפוגרום לא לשם האמת ההיסטורית בלבד אלא גם כסיוע מסוים להבנת המתרחש בדורנו".

תחילה אבצע סקירה של העיתונות העברית מאותה התקופה ואסקור את הפוגרום כפי שהוא תואר בה. אעשה זאת, כיוון שברצוני להגיע לחומר ראשוני וגולמי, ועל מנת "לנקות" כמה שיותר עיוותי תפיסה של אלו שעיבדו את החומר על הפרעות במשך השנים. כך אעשה בתיאור הסיבות שהביאו לפרוץ האירועים כן בתיאור הפורעים עצמם והשתייכותם המעמדית וכן גם אסקור את הסערה הציבורית שהתחוללה לאחר הפרעות בדעת הקהל הציבורית מבלי להיכנס לפוליטיקה המעורבת.
בפרק השני אחקור את המעורבות השלטונית כפי שעלה מהחקירה שהתנהלה לאחר המאורעות, אציג את טענותיהם של אנשי השלטון המקומי ואת הקשר לשלטון המרכזי.
בפרק על ההגנה היהודית אתייחס למקרים עצמם הן להגנה הממוסדת למחצה שהוקמה והן למעשי הגבורה של יחידים וקבוצות קטנות. בפרק זה, אתייחס גם לסוגיה בה ביאליק מתאר מציאות אחרת במכוון ואנסה להתחקות מה עמד מאחורי סיבותיו. בסוף הפרק, אציין את המקרה של הנקמה היהודית על ידי מתנקש והסוגיה העולה מכך.
לבסוף אסכם ואקיים דיון תיאורטי על הנושאים שעלו בעבודה על המסקנות ועל השלכותיהם וצריבתם בתודעה היהודית.

תוכן עניינים:
מבוא
הפוגרום בראי העיתונות
- מהלך הפרעות בימים שלאחר הפוגרום
- הטריגר לפרוץ הפוגרום
- תאור הפורעים
- תגובות בדעת קהל
מעורבות השלטון
סוגיית ההגנה היהודית
סיכום ודיון
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

כך, "המליץ" דיווח בפעם הראשונה על הידיעה שפורסמה בעמודו השני של העיתון:
"בימים השישי והשביעי באפריל חוללו המון פועלים בקישינוב פרעות ביהודים. הפרעות החלו בזיזת חנויות ומעונות היהודים ועד מהרה נהפכו לפרעות כלליות. למרות התאמצות הפוליציא ואנשי הצבא, אשר נקראו לה אחר כן לעזרה, נפצו השודדים בעיר את זכוכיות החלונות בבתי היהודים... הפרעות נגד היהודים שהתחדשו ביום השני, מבלי שום לב אל אנשי הצבא שנקרא לעזר, היו נוראים מאוד...היו גם התנגפויות ויכו לא רק באבנים ובמקלות, כי אם גם בכלי נפץ ברזל ויורו במקדחים...עשרים וחמישה איש נהרגו,בערך שבעים וחמישה איש נפצעו פצעים אנושים וכמאתיים איש נפצעו פצעים קלים. על פי פקודת שר הפנים, הודיעו כי העיר קישינוב ומחוזה עומדים במצב שמירה מעולה."

תגים:

פוגרום · ציונות · ביאליק · יהודים · קישינוב · פרעות · עיתונות עברית

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פוגרום קישינוב - אודות פוגרום הפתיחה של המאה ה-20", סמינריון אודות "פוגרום קישינוב - אודות פוגרום הפתיחה של המאה ה-20" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.