היישום אינו מחובר לאינטרנט

מאפיינים נוצריים בתכנונה של קונסטנטינופול כ"רומא החדשה"

עבודה מס' 067788

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת המאפיינים ה"נוצריים" של הקמתה של הבירה החדשה לאימפריה הרומית, קונסטנטינופול, לעומת רומא, שהיתה עיר "פגאנית".

4,100 מילים ,16 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

קונסטנטין הגדול הוא דמות אפית, ששתי החלטות שלו שינו את ההיסטוריה של האנושות כפי שאנחנו מכירים אותה כיום: הראשונה היא אימוץ הדת הנוצרית, והשניה: הקמת קונסטנטינופול. בעקבות התהליכים שהוביל, האימפריה הרומית התנצרה ומרכז הכובד שלה נע מזרחה.
מעט אחרי תקופת חייו תתפצל שוב האימפריה לרומי המערבית והמזרחית, וקונסטנטינופול תמשיך להוות את בירתה של האימפריה המזרחית-ביזנטית למשך מאות רבות.
קונסטנטין לא יכול היה להשלים את המהפך הדתי שרצה ליצור בבירה הישנה, תחת השפעתן של האצולות ובעלי הממון הפגאניים, והוא בחר להתחיל מחדש במזרח, אותו איכלסה אוכלוסייה נוצרית יותר. אם כן, קונסטנטינופול נבנתה כעיר נוצרית ראשונה, בירה חדשה לאימפריה שהתנצרה. איך בונים עיר נוצרית? במה היא שונה ממאפייניה של עיר פגאנית, שאותה הכירו תושבי האימפריה משך מאות שנים, ושאת תכונות תכנונה העירוני שיכפלו הרומים בכל רחבי אירופה והמזה"ת?
ידוע כי גם הכנסיות המשיכו מסורת תרבותית-אדריכלית רומית של מבנה בזיליקאי ולא יצרו 'יש מאין' כמסורת אדריכלית; האם בקנה מידה גדול יותר, ברמת התכנון העירוני, קיים הגיון תכנוני "מונותאיסטי", או "נוצרי", שונה מזה המוכר, הפגאני, או שהשוני מתמצה בהחלפת מבני התפילה ואופי הקישוט?
אין ספק כי זהו נושא רחב, מקיף ומעמיק, וכי היקפה הצנוע של עבודה זו אינו מאפשר הבנתו באופן מספק. עם זאת, סקירה של מבנה העיר שהקים קונסטנטין בימי חייו, לעומת העיר המוחלפת, רומא, ולעומת העיר הקדומה שעל חורבותיה נבנתה, ביזנטיון, מאפשרת התרשמות ראשונית בעניין הקשר בין התכנון העירוני לדת הנוצרית.
בכדי להתמקד, הגבלתי את תחום העבודה לתכנון העירוני - ולא לרמת הבניין הבודד - וכן להתפתחות העיר בימיו של קונסטנטין (עד שנת 337 לספירה), והתעלמתי מתקופת הצמיחה והשגשוג - גם הארכיטקטוני - של העיר ושל האימפריה המזרחית, בשנים שבאו לאחר תקופתו. כתוצאה מכך לא אעסוק במבנים הנוצריים המוכרים לנו כיום, ובראשם הפלא האדריכלי של כנסיית האגיה סופיה. רובם המוחלט של האלמנטים הארכיטקטוניים שאעסוק בהם נחרב בשנת 532 ב"מרד ניקה", שבמהלכו נחרבה כמעט מחצית העיר ועשרות אלפי תושביה נרצחו.

תוכן העניינים:
* הקדמה
* מבוא
קונסטנטינוס והקרב על רומא
צו מילאנו וועידת ניקאה
"רומא החדשה"
* ניתוח התכנון העירוני
מיקום
העתקת אלמנטים תכנוניים מרומא "הישנה"
המרכז השלטוני
השדרה העיקרית ופורום קונסטנטין
מבנים כנסייתיים
דיור
* סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בעקבות השינויים שהכניס קונסטנטינוס התחזק מעמדה של הנצרות והכנסייה צברה כוח פוליטי והפכה לגוף רשמי ומקורב למוסדות האימפריה. מצב זה עודד את האזרחים לאמץ את הדת החדשה. Krautheimer טוען כי בעת מותו של קונסטנטינוס, בשנת 337, ההיתוך של מוסד הכנסייה ומוסדות האימפריה היה כמעט מוחלט (1986: 39). קונסטנטינוס איבד את הסובלנות שהיתה בתחילת שלטונו כלפי הפגאניות ושם לו למטרה ליצור אימפריה נוצרית הומוגנית. קשה מאד היה להשיג מטרה זו מרומא, המושחתת, המסואבת והתלויה בחסדי מעמד בעלי הממון הפאגניים. יצירת אופי חדש לאימפריה חייב את הקיסר להקים בירה חדשה, שם לא יהיו כוחות מתנגדים הקשורים לאמונה הפגאנית שאינם מתלהבים מאימוץ הדת הנוצרית (Krautheimer, 1982: 41).

תגים:

קיסר רומי · נצרות מזרחית · התנצרות · אירופה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מאפיינים נוצריים בתכנונה של קונסטנטינופול כ"רומא החדשה"", סמינריון אודות "מאפיינים נוצריים בתכנונה של קונסטנטינופול כ"רומא החדשה"" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.