היישום אינו מחובר לאינטרנט

עצמאות שיפוטית לשופטי הערכאות הנמוכות

עבודה מס' 067762

מחיר: 483.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם ראוי להגביל את שופטי הערכאות הנמוכות להלכות ביהמ"ש העליון והאם לנבחרי הציבור אינטרס להגביל את שופטי הערכאות הנמוכות ובכלל.

7,393 מילים ,62 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

עצמאות שיפוטית הינה אחת מאבני היסוד החשובות לשפיטה ראויה ונטולת פניות. יחד עם זאת, לא ברור האם העצמאות השיפוטית הנ"ל ראויה להינתן לכל שופט ושופט. בעבודתי ניסיתי להתמקד בשאלה האם ראוי להגביל את שופטי הערכאות הנמוכות להלכות ביהמ"ש העליון. בד בבד, ניסיתי לבחון האם לנבחרי הציבור אינטרס להגביל את שופטי הערכאות הנמוכות ובכלל.

את הדיון בחרתי לפתוח בשאלה האם בית המשפט מהווה "שחקן" מכריע בין שלוש הרשויות. בית משפט חלש לא יהיה מסוגל לאזן בין שתי הרשויות ולא יהיה אפקטיבי למי מהן; ואילו בית משפט חזק (לא בהכרח עצמאי) עשוי להיות חשוף ללחצים מצד הפוליטיקאים שיבקשו לנווט את פסיקותיו לטובתם. בהמשך, בפרק ג', ביקשתי לשאול האם הרשות השופטת הינה רשות עצמאית כפי שהיא אמורה להיות. שופטים שאינם עצמאיים וחשופים ללחצים, עלולים לפסוק בהתאם להשקפת עולמם של הפוליטיקאים. לאחר מכן, באותו הפרק, בחנתי את הליך מינוים של השופטים. בפרק ד' ביקשתי להסביר את מהותו של התקדים המחייב, אותו מונח המקבע את שופטי הערכאות הנמוכות אל השקפותיהם של שופטי העליון. בנוסף בחנתי את מידת עצמאותם של שופטי הערכאות הנמוכות תוך ניסיון לתת מענה לשאלה האם ראוי ששופט מערכאה נמוכה יוגבל להלכות בית משפט גבוה יותר. בפרק ה' הצגתי את הערכאות הנמוכות כמעין זרוע ארוכה של הפוליטיקאים. ניסיתי לבחון מספר מקרים שבהם בית המשפט פסק באופן שהשפיע על הפוליטיקאי, לרבות באופן אישי. בסיכום העבודה, הצגתי את עיקריו של מנגנון אשר באמצעותו יוכלו הערכאות הנמוכות להיות עצמאיות מבלי שלפוליטיקאי יהיה אינטרס להשפיע עליהן ומבלי לפגום ביוקרת בית המשפט העליון . אציין כי בכל מהלך העבודה שילבתי דוגמאות מהמשפט המשווה.

תוכן העניינים:
א. מבוא
ב. חוסנו של בית המשפט
(1) כללי
(2)ביקורת שיפוטית והשפעתה על הפוליטיקה
(3) הסכנה הטמונה בהתערבות בית המשפט
(4) בית המשפט כשחקן מכריע
ג. עצמאות הרשות השופטת (האמנם)?)
(1) כללי
(2) עצמאות השופטים במדינת ישראל
(3) עצמאות השופטים - מבט השוואתי
(4) מינוי שופטים בישראל - תרומה ליציבות מערכת המשפט או לערעורה?
(5) מינוי שופטים - מבט השוואתי
ד. התקדים המחייב ועצמאות שופטי הערכאות הנמוכות
(1) כללי
(2) התקדים המחייב
(3) סטייה מתקדים מחייב
(4) עצמאות הערכאות הנמוכות
ה. הזרוע הארוכה של הפוליטיקאים
ו. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ניקח, לדוגמה, הליכים פנימיים המתרחשים בכנסת, דהיינו הליכים פנים-פרלמנטריים אשר אינם עוסקים בחקיקה עצמה. בבג"צ 306/81 שרון נ' ועדת הכנסת(4), דן בית המשפט בשאלת השעייתו של חה"כ פלאטו שרון אשר הורשע בפלילים. ועדת הכנסת החליטה להשעות את שרון מתפקידו אולם בעתירה לבג"צ, נהפכה החלטת הוועדה ונקבע כי נעשתה פרשנות שגויה לחוק. כך היה גם בבג"צ 73/85 סיעת "כך" נ' יו"ר הכנסת(5), שם הוגשה הצעת אי-אמון בממשלה על ידי סיעת "כך", אשר מנתה ח"כ אחד בלבד, ונקבע על ידי יו"ר הכנסת כי סיעה כאמור, אינה רשאית להגיש הצעת אי-אמון. בית המשפט קבע כי ההחלטה סותרת את תקנון הכנסת ואין לה תוקף. בשל כך, מן הסתם, יכולה הייתה סיעת "כך" להגיש את הצעת אי-האמון.

תגים:

עצמאות שיפוטית · מינוי שופטים · תקדים מחייב · פוליטיקה · נבחרי ציבור · שחיתות · הפרדת רשויות · בלמים ואיזונים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עצמאות שיפוטית לשופטי הערכאות הנמוכות ", סמינריון אודות "עצמאות שיפוטית לשופטי הערכאות הנמוכות " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.