היישום אינו מחובר לאינטרנט

הלחימה בצ'צ'ניה- טרור או מאבק לעצמאות

עבודה מס' 063472

מחיר: 603.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הסיבות לטרור הצ'צ'ני ומה עומד מאחורי סירובה של רוסיה למתן עצמאות לצ'צ'ניה.

19,111 מילים ,31 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

צ'צ'ניה מסעירה את חוקרי היחסים הבינלאומיים מזה יותר מעשור - עם התפוררותה של ברית המועצות ודרישתה של הרפובליקה הצ'צ'נית להינתקות מהפדרציה הרוסית.
הטרגדיה של צ'צ'ניה מאגדת בתוכה כמה מהנושאים הרלוונטיים אם לא החמים ביותר אשר עמם נאלץ להתמודד העולם כולו בראשית המאה ה21: מאבקם של הצ'צ'נים ברוסים כולל את מאבק דוד בגוליית, את המלחמה הקונבנציונאלית אל מול הגרילה והטרור ואת מלחמת האסלאם בנצרות (או שמא להיפך). היות והנושא מהווה מיקרוקוסמוס לבעיות אוניברסאליות, אך טבעי כי יכתב ויאמר הרבה בנושא.
עיקר הספרות עוסקת בתיעוד פרטני של המאבק מול רוסיה, מאבק בין מאות שנים שהתווה את פני החברה הצ'צ'נית והתביע את חותמו לאורך כל ההיסטוריה של העם הצ'צ'ני. חלק ניכר מהפרסומים, נקטו בעמדה חד צדדית לטובת העם הצ'צ'ני מה שהפך את התיעוד ההיסטורי לסובייקטיבי והקשה עלי לדלות את העובדות לאישורן.
מקור חשוב שסייע בידי להתעדכן און ליין לגבי ההתרחשויות בזירה הצ'צ'נית הינו מדיום האינטרנט: אתרי החדשות בארץ: Nrg ,Ynet, "דבקה" ואתר עיתון הארץ, אפשרו לי לעקוב אחר אינטנסיביות האירועים בקווקז. אתרי החדשות בינלאומיים כדוגמת pinr , אתר הסוקר סכסוכים פוליטיים בעולם כולו ואתרים לוקאליים של איזור הקווקז, אשר עוקבים אחר תמונת המצב הפוליטית במדינות האזור, כדוגמת svoboda. האתרים המקומיים משקפים את תמונת המצב מבעד לעיני הציבור המקומי וכוללים ביקורת אינסופית על מדיניות רוסיה בסכסוך הצ'צ'נו- רוסי. שילוב של שני סוגי המקורות הללו, אפשר לי להרכיב תמונה רחבה וכוללת של ההיסטוריה הצ'צ'נית, השינויים הפוליטיים, סממני התרבות הייחודיים לעם הצ'צ'ני, וכמובן השתלשלות המאורעות במאבקה של צ'צ'ניה לעצמאות.
לא מצאתי לנכון לעסוק ישירות במה שמוגדר הטרור הצ'צ'ני או המאבק הלגיטימי לעצמאות בעיני המתבונן הפרו צ'צ'ני. הנחתי שיש לסקור את ההיסטוריה המוקדמת של צ'צ'ניה, על מנת להבין את המקור הן לשנאה כלפי הכובש\ הפולש הזר, הן לשיטות הלוחמה והן לעיקשות הבלתי מתפשרת של אנשי האזור להשבת הכבוד שאבד להם שוב ושוב במהלך 300 השנים האחרונות. זו הסיבה שחיבורי מתחיל בסקירה היסטורית ותרבותית של צ'צ'ניה ותושביה.
החלק השני בחיבור עוסק ביחסי צ'צ'ניה רוסיה, במאה ה20. היחסים האמביוולנטיים של רוסיה כלפי בני המיעוטים היושבים בקרבה בכלל וכלפי עמי הקווקז בפרט, הטביעו את חותמם על אופיים של הדורות האחרונים בצ'צ'ניה ויחסם העוין לשלטונות הרוסים.
בחלקה השלישי של העבודה אתייחס לטרור הצ'צ'ני שמהווה שיטת לחימה נגד מטרות האויב הרוסי. אנסה לעמוד על שיטות הלוחמה של הקבוצות הבדלנים בצ'צ'ניה, המזוהים עם מעשי הטרור ברפובליקה ומחוצה לה. אבחן את הקשר המתהדק בין הקיצוניים שבין הלוחמים לבין אל קעידה והטליבן ואתייחס להשפעה הישירה של המצב הכאוטי בצ'צ'ניה על חדירת האסלאם הקיצוני לשטחיה ולהפיכת המאבק הפוליטי לבעל אוריינטציה דתית.
*במהלך החיבור, מוענקים לצ'צ'נים מספר כינויים. לעיתים הם מוצגים כלוחמים, בעת ביצוע פעולות טרור, ההתייחסות אליהם היא כאל מורדים או טרוריסטים. בהקשרים פוליטיים, הכינוי הינו לעיתים בדלנים.
** בחלקה הראשון של העבודה, ישנה התייחסות לאוכלוסייה הצ'צ'נו אנגושית, הדבר נובע מהעובדה כי לפחות עד מחצית שנות ה 80 של המאה ה20, לשני העמים היסטוריה דומה עד מאד ושניהם נתפסו כישות אחת בעיני הרוסים.

שאלת המחקר היא מהן הסיבות לטרור הצ'צ'ני ומה עומד מאחורי סירובה של רוסיה למתן עצמאות לצ'צ'ניה?
שאלת המחקר משלבת בתוכה שני נושאים מרכזיים:
1. המאבק הצ'צ'ני לעצמאות.
2. עמדתה הנחרצת של רוסיה, החל מהמאה ה18, לרסן כל גילוי של סממן לאוטונומיה לחבל ארץ זה.
השערות המחקר
שתי השערות המחקר, מהן מתחילה כתיבת עבודתי הינן:
1. צ'צ'ניה מהווה נכס אסטרטגי ופוליטי בעל ערך רב עבור רוסיה. הויתור על נכס זה יגבה מרוסיה מחיר יקר ועלול להוות פתח לגילויי התקוממות מצד מיעוטים אתנים נוספים, אשר יראו בהצלחתה של צ'צ'ניה אור ירוק לדרישת עצמאות והתנתקות מרוסיה. רוסיה מציגה את מאבקה שלה כחלק ממאבק גלובאלי של העולם הנאור במכונת הרשע- הדוגלת בטרור, וקושרת את מעשי הטרור היוצאים מצ'צ'ניה למעשי הטרור של אל קעידה.
2. המאבק הצ'צ'ני בעשור האחרון, הינו שילוב של מאבק פוליטי ושל מאבק דתי בשם האסלאם, הנתפס כדת "הנכונה" והנאורה בהשוואה לנצרות האורתודוכסית בעידן רוסיה הצאריסטית או האתיאיזם המזוהה עם ברית המועצות הסובייטית.

תוכן העניינים:
מבוא
ממצאים ודיון
1. הקדמה
2. צ'צ'ניה - רקע
א. גיאוגרפיה
ב. דמוגרפיה
ג. שפה
ד. דת
ה. המורשת הצ'צ'נית Nokhchallah
ו. המבנה החברתי- פוליטי
ז. עבר של מלחמות
ההיסטוריה המשותפת:צ'צ'ניה ורוסיה
1. השנים המוקדמות ומלחמת קווקז הראשונה
2. ראשית המאה ה- 20
3. מלחמת העולם השנייה
4. החיים תחת השלטון הסובייטי- משנות ה-50 עד מחצית שנות ה-80
5. פרסטרויקה בצ'צ'ניה 1988-1991
המלחמה הראשונה 1996 -1994
1.תיאוריות לפרוץ מלחמת צ'צ'ניה הראשונה
2. פלישת הכוחות הרוסים
3. שיטות הלוחמה של הצ'צ'נים במלחמת צ'צ'ניה הראשונה- טרור או מלחמת גרילה
4. סיכום
בין שתי המלחמות 1996 -1999
המלחמה השנייה 1999-2004
1. לאחר 11 בספטמבר
2. הלחימה הצ'צ'נית במהלך מלחמת צ'צ'ניה השנייה
3.סיכום
המורדים הצ'צ'נים תמונת מצב , שנת 2004 - חוליות טרור
1. פצצות אנושיות- מתאבדים חמושים (מחבלים מתאבדים)
2. הקשר לאל קעידה
דומיננטיות האסלאם החל מהמלחמה השנייה
Wahhabisim .1
ההתערבות הבינלאומית בסכסוך
עמדתה העיקשת של רוסיה בסכסוך
סיכום ומסקנות
נספחים
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: מקורות העבודה כוללים פריטים ברוסית.

מקורות:

Antal, John, F. (1999).A Glimpse of Wars to Come: The Battle for Grozny,
Dunlop, John. (1995). Russia Confronts Chechnya : Roots of a Separatist Conflict Stanford: Hoover Institution Stanford University
Evangelista, Matthew. (2002). The Chechen Wars- Will Russia Go the Way of the Soviet Union? Washington: Brookings Institution Press
L.C, Timothy,(2001). Grozny 2000 Urban Combat Lessons Learned. Kansas: Foreign Military Studies Office, Fort Leavenworth
Peterson. K & pracht U (1995). Information Warfare-Soldat and Technik
Sebastian, Smith (2001). Allah's Mountains: The Battle for Chechnya .New York: I.B.Tauris
Seely, Robert. (2001). Russo-Chechen Confkict, 1800-2000, A Deadly Embrace. London: Frank Cass Publishers
שאול, שי. (2001) המלחמה הצ'צ'נית השניה- הלחימה בגרוזני ,סדרת זרקור היסטורי 005, צה"ל: המחלקה להיסטוריה.

תגים:

רוסיה · גרילה · קעידה · סכסוך · אתני · סכסוכים · טרור · מיעוטים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הלחימה בצ'צ'ניה- טרור או מאבק לעצמאות", סמינריון אודות "הלחימה בצ'צ'ניה- טרור או מאבק לעצמאות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.