היישום אינו מחובר לאינטרנט

פיתוח חשיבה בקרב ילדי הגן באמצעות הוראת המקרא

עבודה מס' 067676

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר איכותני באמצעות תצפית וראיון.

9,351 מילים ,19 מקורות ,2009

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת בנושא פיתוח חשיבה בקרב ילדי הגן באמצעות הוראת המקרא.
תתי השאלות הן:
1) איך הגננת תופסת את ההוראה בלמידה של סיפורי המקרא בגן?
2) מה מאפיין את ההוראה- למידה והפעילויות של הילדים סביב סיפורי המקרא?
לאור סקירת הספרות שערכתי, אני מניחה כי ילדי הגן ישתמשו במיומנויות כמו: שאילת שאלות אודות תוכן הסיפור ואודות הדמויות, שכן הנושא יהיה קרוב לעולמם ברוב המקרים.
הקריאה להוראה ברוח פיתוח החשיבה איננה חדשה ולכן אני מעוניינת לבחון כיצד בא או יכול לבוא לידי ביטוי זרם חינוכי זה דרך הוראת המקרא.

שיטת המחקר בה אשתמש היא איכותנית קונסטרוקטוביסטית. במחקרי אני בודקת אילו מיומנויות חשיבה מפעילים ילדי הגן במהלך פעילויות סביב הסיפור המקראי, ולכן תיאור האירועים בצורה מפורטת, כיאה לשיטת מחקר זו תסייע לקורא להבין בצורה הטובה ביותר את התרחשות האירועים.
המדגם- הנחקרים הם 24 ילדי גן בגילאי 6-4, והגננת המנהלת את הגן. הגן ממוקם בצפון הארץ. בחרתי בגן זה היות ובמסגרת התמחותי בחוג למקרא אני מגיעה לאותו גן פעם בשבוע לצורך צפייה ולמידה מהגננת העוסקת בהוראת המקרא.

סוג התצפית שאערוך היא תצפית לא מובנית, בה הצופה מחליט על מוקד התצפית, אולם אינו מתערב כלל בארגונה.
השיטה מתאימה למחקר שאני עורכת היות ואני מעוניינת לבדוק את ההשפעות של הפעילויות סביב הסיפור המקראי על חשיבתם ילדי הגן. עליי לתעד רקע, ארגון, מעשים, בעיות ותוצרים, לצורך הבנתם, ולתאר שינוי, חידוש, פתרון או תהליך, בהתהוותם ובהתפתחותם, ולא כבמחקר הכמותי המודד את אותם מרכיבים מבחינה מספרית. בעזרת שיטה זו אקבל מידע מהימן.
אערוך 4 תצפיות, אשר בהן אאסוף נתונים על הילדים והגננת במהלך פעילות סביב הסיפור המקראי, תוך שימת דגש על הנקודות הבאות:
1. איך מתנהגים הילדים במהלך פעילויות סביב הסיפור המקראי?
2. האם שואלים שאלות?
3. מה סוג השאלות האלו? (שאלות הדורשות זיהוי, כינוי בשם, מחשבה נוספת או איתור אחר ידע חדש).
4. אילו מיומנויות חשיבה נדרשים להפעיל הילדים במהלך פעילויות סביב הסיפור המקראי?
5. האם הגננת יוצרת דיאלוג עם הילדים במהלך פעילויות סביב הסיפור המקראי?
6. האם הגננת מעודדת את הילדים להשתתף? ואם כן, באיזה אופן?
7. האם יש מגוון פעילויות?
8. אילו סוגי משימות נותנת הגננת?
9. האם הגננת נותנת לכל הילדים להשתתף או רק לחלק מהם?
10. האם, וכיצד בודקת הגננת שהילדים הבינו?
11. האם היא נותנת זמן לחשוב, או עוזרת להם להגיע לתשובה?

ראיון:
במחקרי אשתמש בראיון חצי מובנה הכולל שאלות קבועות, אך גם גמישות לאור תוכן הראיון. הראיון יסייע לי לבדוק מהן תפיסותיה של הגננת ביחס לפיתוח החשיבה בגן, והאם היא שמה על כך דגש בזמן פעילויות סביב הסיפור המקראי שהיא מכינה לילדים, כמו כן אבדוק מהן תפיסות ההוראה שלה.
הראיון יענה על תת השאלה: איך הגננת תופסת את ההוראה בלמידה של סיפורי המקרא בגן?
ולהלן השאלות:
1. מה סוג המשימות שאת נותנת לילדים?
2. איך את בונה מערך שיעור, פעילות?
3. מהי המטרה שעומדת לפנייך בהוראת הסיפור המקראי?
4. האם, לדעתך אפשר לפתח את החשיבה של ילדים כבר בגיל הגן? אם כן, כיצד? דוגמא
5. האם את חושבת שסגנון ההוראה שלך מפתח את החשיבה של הילדים? כיצד? הביאי דוגמה.
6. האם הילדים מתקשים במשימות שאת נותנת להם? הביאי דוגמא, והסבירי מדוע
7. אילו מיומנויות חשיבה הם מפעילים?
8. האם את עוזרת לילדים בזמן המשימות? כיצד?
9. האם את דואגת לגיוון במשימותייך? אם כן, הביאי דוגמאות
10. האם את דואגת לתת משימות מאתגרות ילדים?
11. יש הטוענים, שילדי גן צריכים לעסוק במשחקים ומשימות שדורשות מהם לחשוב צריך לגיל גבוה יותר, מה דעתך על כך?
12. מהי, לדעתך, המשמעות של לפתח חשיבה?
13. ובגיל גן?
14. איך אפשר לדעתך, לפתח חשיבה של ילדים דרך הסיפורי מקרא? דוגמא

קטע מהעבודה:

פיתוח החשיבה כרוך בארגון שיטתי, בהקניית מיומנויות ובעיצוב נטיות לחשיבה טובה (רוגוף, 1990).
החינוך לחשיבה מתמקד בהוראת מיומנויות חשיבה שניתן ליישמן בתכנים שונים ומגוונים. בהשוואה להוראה המסורתית שמלמדת מה לחשוב, החינוך לחשיבה מלמד כיצד לחשוב. מטרתו היא להפוך תלמיד ללומד עצמאי, לשואל שאלות שיגיע לתשובות בכוחות עצמו, תוך ידיעה שאין ידע שאינו ניתן לערעור, אלא הוא דינמי ומשתנה בהתאם לאותה תרבות ואותו הקשר (בהגון וחלבי, 2005).
לטענת רזניק (1987) פיתוח יכולת החשיבה היא בין המטרות החשובות בחינוך, ובהקשר זה מוסיף הרפז (1996) כי חשיבה ברמה גבוהה מחזקת למידה, הבנה, חשיבה ביקורתית ויצירתית.

תגים:

חשיבה · הבנה · גיל · הרך · איכותני · ילדים · תנך

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פיתוח חשיבה בקרב ילדי הגן באמצעות הוראת המקרא ", סמינריון אודות "פיתוח חשיבה בקרב ילדי הגן באמצעות הוראת המקרא " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.