היישום אינו מחובר לאינטרנט

הולדה בעולה

עבודה מס' 067651

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: wrongful life

11,005 מילים ,64 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

עבודה זו תעסוק בנושא המרתק ומעורר המחלוקת - הולדה בעוולה, או בשמו האנגלי :wrongful life.
הולדה בעוולה מבססת עילה לתובענה לאדם שנולד עם מומים מולדים ו/או לאפוטרופוסיו כנגד הרופאים, או היועצים שאפשרו את צאתו לאוויר העולם עם מומים אלה.
המאפיין תביעה בגין "הולדה בעוולה" הוא, כי קיימת סימולטניות בין מעשה הרשלנות הנטענת לבין ההולדה, משמע ללא מעשה הרשלנות ועם מתן המידע ההולם להורים, היו ההורים נמנעים מהבאת הילוד לעולם. הולדה בעוולה, היא סיטואציה בה ילוד נולד עם מום שילווהו כל חייו.
המקרים הנמנים כמקרי "הולדה בעוולה", הם אלה של אי מניעת הריון מלכתחילה עקב ייעוץ גנטי לקוי וכן מקרים של אי גילוי מומים בעובר או אי מסירת מידע להורים בדבר גילוי מומים כאלה, כאשר בכל אותם מקרים התוצאה היא לידת תינוק פגום עקב מום שניתן היה לגלותו ולהעמיד בפני ההורים את האופציה שלא להביאו לעולם. היות שלא נתגלה המום או שלא נמסר להורים המידע המלא, לא הועמדו ההורים על הסיכון וכך נמנע מהם מלהחליט אם להביא ילד לעולם מלכתחילה או להפסיק את ההריון.
בהקשר לכך מתעוררות שאלות קשות, שכן הילוד שבמצב זה יכול היה להיוולד במומו או שלא להיוולד כלל. ולכן האם תמיד עדיפים החיים, כל סוג של חיים, על פני אי חיים, שלפיכך אין לפצות את מי שנולד במום, או שמא זכאי הנולד עם מום לפיצויים? ואם כן על פי אילו קריטריונים?
נקבע כי במצבים מעין אלה ניתן לראות בחיים הפגומים "נזק". הרציונל הוא שעבור אותו ילוד הפלה הייתה עדיפה מן החיים, והבאתו למצב של חיים מהווה נזק בעת ההולדה.
הולדה בעוולה היא תביעה המבוססת על המסגרת המשפטית של הרשלנות הרפואית מדיני הנזיקין וככזו גם הסוגיות הנדרשות להוכחתה, חופפות.
תביעה בגין הולדה בעוולה נובעת ממטרות דיני הנזיקין.

מטבע הדברים, הדיון בעבודה יעסוק מעבר לשאלות נזיקיות ומשפטיות, גם בדיון פילוסופי קצר לעניין זה. האם אכן מוכנה החברה לתפיסה שהחיים אינם ערך עליון והאם היא מוכנה להכיר בתפיסות וגישות חדשות. האם ערך קדושת החיים הוא הראשון במעלה, או שאיכות החיים חשובה יותר ממנו. כמובן שמעניין זה מתעוררות סוגיות רבות, בין השאר גם סוגיות של דת ומוסר ונכנס אליהן בעבודה זו על קצה המזלג, כיוון שמטבע הדברים נתרכז יותר בפאן המשפטי של הנושא.
כמובן שנושא זה מתקשר גם לחוק החולה הנוטה למות, אולם מפאת קוצר היריעה, לא נעסוק גם בנושא זה בעבודתנו.
בעבודה, נגדיר תחילה את ההגדרות הרלוונטיות לנושא, כגון עוולה נזיקית, רשלנות רפואית, בדיקות הריון ועוד, כמו כן נסביר את הבעייתיות שמתעוררת מהנושא לעומקו ככל הניתן.
לאחר מכן, נסקור בהרחבה את הגישות השונות בפסיקה ואת הויכוחים, הבעיות והפתרונות שנתנה הפסיקה לנושא ונביא גם את הביקורת לעניין זה.
לאחר מכן, נקדיש פרק למשפט השוואתי וכיצד מתייחסת החקיקה והפסיקה בארה"ב ובאנגליה לעניין ההולדה בעוולה. גם פרק זה ילווה בדיון פילוסופי, שכפי שכבר נאמר, לא ניתן לנתקו מהנושא, כיוון שמדובר בנושא פילוסופי ומשפטי גם יחד.
עם תום העבודה, נערוך סיכום קצר של הנושאים אשר בהם דנו בעבודה זו וכן נחווה את דעתנו האישית על הנושא.

תוכן העניינים:
פרק מספר 1- מבוא
פרק מספר 2- הגדרות והצגת הבעיה
2.1 - העוולות המפורטות בפקודת הנזיקין
2.2 - מהי רשלנות רפואית
2.3 - בדיקות הריון ורשלנות רפואית
2.4 - אחריות הורי הילד לנזקיו
פרק מספר 3 - סקירת הגישות השונות בפסיקה והקשיים המתעוררים מהנושא
3.1 - פרשת זייצוב
3.2 - התפתחות הפסיקה לאחר פרשת זייצוב
3.3 - תביעה כנגד ההורים
3.4 - הפסקת הריון
פרק מספר 4 - משפט השוואתי
4.1 - המשפט האנגלי
4.2. - המשפט האמריקאי
פרק מספר 5 - סיכום ומסקנות
פרק מספר 6 - ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

כיום קיימת המלצה של האיגוד למיילדות וגיניקולוגיה לסקירת מערכות ( בתוקף מ-1.3.2007 ) , אשר מפרטת את הפרמטרים למדידה ודיווח ואת האיברים לבדיקה ודיווח. פרוטוקול זה הוא תוצר של דיון ממושך ואיזון בין רצון לגלות מומים רבים ככל האפשר לבין היכולת הכלכלית לממן את הבדיקות. אלא שבשנים האחרונות התגלה עימות בין הגורמים המקצועיים במיילדות וגיניקולוגיה לבין בתי המשפט, בנוגע להרחבת סריקת העל שמע בהריון לאיתור מומים. השאלה האם ראוי שבית המשפט יקבע, בהתחשב בתוצאות מקרי הרשלנות הרפואית שהובאו בפניו? לדוגמא, מפס"ד שלום נרגיס השופטת וינגרדוב פסקה שיש לבצע בדיקת corpus callosum בכל סריקת מערכות. אלא שלדעת פרופ' שמחה יגל ולדעת עמיתיו הרופאים, לא ניתן לראות סטרוקטורה זו, בסריקת מערכות, יהיו מפורטות ככל שיהיו. ולכן, שוב, חובת הגילוי של הסורק במקרה זה, ליידע את האם, שלמרות הפסיקה בבתי המשפט, לא יוכלו לעמוד בסטנדרטים של בתי המשפט, אלא לפי היכולת המקצועית הרפואית הידועה.

תגים:

הולדה בעולה · נזיקין · לידה · מיילדות · רשלנות רפואית · רפואה ומשפט

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הולדה בעולה", סמינריון אודות "הולדה בעולה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.